Vietnam Airlines tilaa lisää Airbusin lentokoneita

Vietnam Airlines on lisännyt Airbusilta tilaamiensa lentokoneiden määriä: Pariisin ilmailumessuilla yhtiö teki sitovan tilauksen 16 A321-koneesta sekä allekirjoitti aiesopimuksen kahden A350 XWB -koneen lisätilauksesta. Sitova tilaus nostaa Vietnam Airlinesin A320-koneiden tilaukset 41:een, joista 14 on jo toimitettu yhtiölle. Aiesopimuksen lisäksi yhtiö on tehnyt sitovan tilauksen kymmenestä A350 XWB -koneesta joulukuussa 2007. Airbusille Vietnam on yksi tärkeimmistä Aasian kasvumarkkinoista. “Uusi A321-tilauksemme osoittaa, että konemalli on toiminut hyvin sekä maan sisäisillä että alueellisilla reiteillä. Laajarunkokoneiden luokassa taas uskomme A350 XWB:n nostavan tehokkuuden ja mukavuuden uudelle tasolle, ja siksi se on meille oikea valinta mannertenvälisten reittien kehittämiseen”, sanoo Pham Ngoc Minh, Vietnam Airlinesin pääjohtaja. Tällä hetkellä Vietnam Airlinesilla on 52 lentokonetta, jotka lentävät 19 kotimaiseen ja 23 kansainväliseen kohteeseen. A321 on A320-perheen suurin konemalli, johon mahtuu tyypillisesti 185 matkustajaa. A350 XWB on uusi keskipitkien matkojen laajarunkoinen lentokone, joka ei ole vielä tuotannossa. Koneella voidaan lentää 15 400 kilometrin pituisia matkoja. Lentokoneessa on luokkansa levein runko, ja sen käyttökustannukset ja kustannukset kilometriä ja matkustajaa kohden ovat markkinasegmentin alhaisimmat.