WinWinD avaa Haminassa tuuliturbiinitehtaan

Turbiinivalmistaja Winwind Oy avaa tänään uuden, kolmen megawatin tuuliturbiineja valmistavan tehtaan Haminassa. Tehtaan avaaminen nostaa tuulivoiman tuotantokapasiteettia Suomessa kymmenkertaisesti. Haminan alueella tehtaan odotetaan työllistävän seuraavien vuosien aikana jopa satoja henkilöitä.

Haminan-tehtaan tuotantokapasiteetti on nyt kaksi turbiinia kuukaudessa, mutta on nostettavissa ensi vuoden aikana enimmillään 15 turbiiniin kuukaudessa. Tarvittaessa kapasiteetti voidaan vielä lisätä tästä tehostamalla tuotantoa ja laajentamalla tiloja. Tehdas työllistää tällä hetkellä 50 henkeä, mutta optimitilanteessa se työllistää 250 ihmistä. ”Nyt avattu Haminan-tehdas ja viime vuonna Intiaan perustettu Chennain-tehdas ovat osa kasvustrategiaamme. Yhdessä ne nostavat tuotantokapasiteettimme tasolle, jolla voimme vastata kasvaviin asiakastarpeisiin ympäri maailman. Aiomme laajentaa toimintaamme uusille markkina-alueille ja kasvaa aidosti globaaliksi yritykseksi lähivuosien aikana. Tässä työssä hyödynnämme tuotteidemme teknologisia ominaisuuksia”, toimitusjohtaja Ilkka Hakala WinWinDistä sanoo. WinWinD valmistaa ja toimittaa yhden ja kolmen megawatin tuulivoimaloita, jotka perustuvat innovatiiviseen matalakierrosteknologiaan. Yhtiön asiakkaana on sekä suomalaisia että ulkomaisia yrityksiä. Toimitusjohtaja Ilkka Hakalan mukaan tuulivoimaprojektit ovat yleisesti hidastuneet laman aikana rahoitusmarkkinoiden vaikeutumisen vuoksi. Nyt markkinat alkavat onneksi piristyä: ”Viime vuonna panostimme voimakkaasti myyntiin, ja nyt nämä ponnistelut alkavat tuottaa tulosta. Uusia kauppoja on syntymässä monellakin markkinalla, muun muassa Virossa ja Ranskassa sekä muutamilla aivan uusilla markkina-alueilla”, Ilkka Hakala sanoo. ”Tuulivoima on yksi nopeimmin kasvavista energiamuodoista maailmassa. Ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvät sopimukset ja fossiilisista polttoaineista luopuminen vauhdittavat tuulivoiman kasvua.” WinWinD on tuulivoimateknologiassa alan edelläkävijä. Yhtiön kehittämät turbiinit perustuvat ratkaisuun, jossa sähköä tuotetaan ainutlaatuisella hybridi-konseptiin perustuvalla voimayksiköllä. Pitkän käyttöiän voimala on tehokas, luotettava ja helppo huoltaa. WWD-3-tuulivoimalat ovat teholtaan Suomen suurimpia. Haminan-tehtaan avajaisiin osallistuu asiakkaita ja yhteistyökumppaneita ympäri maailman, Haminan kaupunginjohtaja ja muita kaupungin edustajia sekä yrityksen omistajien Siva Groupin ja Masdarin edustajana hallituksen puheenjohtaja Vaidyanathan Srinivasan Siva Groupista. Tehtaan avajaisten kunniavieraana on elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen, joka myös käynnistää tehtaan nappia painamalla. Tuulivoima tulevaisuuden ala Vuonna 2008 lopussa koko tuulivoiman rakennettu kapasiteetti Euroopassa oli 65 GW, mikä vastasi noin 4,3 prosenttia EU:n sähkönkulutuksesta. EU:n tavoite on, että energian kulutuksesta 20 prosenttia hoidetaan uusiutuvilla energiamuodoilla vuonna 2020. Tuulivoiman osuus EU:n sähköntuotannosta arvioidaan olevan 12–14 prosenttia vuonna 2020, mikä tarkoittaa noin 180 GW. Teknologiateollisuuden mukaan Suomessa voisi olla noin 35 000 tuulivoimasidonnaista työpaikkaa vuonna 2020, jos Suomi kasvattaa markkinaosuutensa 7 prosenttiin maailman markkinoista ja kotimarkkina kehittyy suotuisasti. Lisäksi tuulivoiman arvioidaan olevan merkittävä työllistäjä EU:ssa vuonna 2020, sillä tavoitteena on 500 000 suoraa tuulivoimasidonnaista työpaikkaa. Tuulivoima-alan työpaikat syntyvät pääasiassa niihin maihin, joissa tuulivoimaa rakennetaan eli joissa tuotantolaitokset sijaitsevat markkinoiden lähellä. Tällä hetkellä 59 prosenttia alan työntekijöistä on tuulivoimala- ja komponenttivalmistuksessa.* Suomessa tuulivoimaloiden syöttötariffeja käsitellään eduskunnassa toukokuussa. Tuulivoiman tukeminen budjetista vauhdittaisi alan kasvua Suomessa. Vuonna 2008 toimialan liikevaihto Suomessa oli noin 1 miljardi euroa, josta viennin osuus oli noin 90 prosenttia. * Lähde: Teknologiateollisuus, Tuulivoima-tiekartta 2009