YK ja BMW Group palkitsivat ruohonjuuritason kehitysideoita

Kansainvälinen palkinto on osa YK:n alaisen UNAOC:n ja BMW Groupin kumppanuutta. Palkinnon tarkoituksena on edistää yhteiskunnallista vakautta ja talouskasvua monikulttuurisissa yhteiskunnissa. Palkinto annetaan innovatiivisille ruohonjuuritason hankkeille, jotka edistävät kulttuurienvälistä vuoropuhelua ja ymmärrystä.

YK: n pääsihteeri Ban Ki-moon julkisti Meksikossa alkunsa saaneen Puerta Joven -hankkeen vuoden 2012 kulttuurienvälisen innovaatiopalkinnon voittajaksi. Puerta Joven kokoaa yhteen alkuperäiskansojen nuoria, joita syrjitään heidän kulttuuri-identiteettinsä tai kielen vuoksi. Heidän Lenguas Jovenes (nuorison kielet) -ohjelma edistää nuorison kulttuuri-ilmaisuja käyttämällä matkapuhelimia kulttuurienväliseen vuoropuheluun.

Elokuvantekijät vierailevat kouluissa ja nuorisotaloissa ja opettavat nuoria tekemään lyhytelokuvia matkapuhelimilla. Hanke pyrkii osoittamaan, että kaupunkeihin johtavan muuttoliikkeen ei tarvitse olla este alkuperäiskielten säilymiselle. Puerta Joven kannustaa ilmaisunvapauteen. Hanke on kehitetty kahdeksassa Meksikon kaupungissa ja se toistetaan Guatemalassa.

Presidentti Nassir Abdulaziz Al-Nasserin, tuleva YK:n korkea-arvoinen edustaja Sivilisaatioiden Allianssissa ja BMW Groupin viestintäjohtaja Bill McAndrews jakoivat palkinnon.

"Kiitän BMW Groupia sen osoittamasta johtajuudesta tämän palkinnon ja toteutettujen hankkeiden osalta", totesi pääsihteeri Ban Ki-moon. "Esitellyt luovat ratkaisut toimivat esimerkkinä kaikille yhteisöille ja organisaatioille kuten esimerkiksi YK:lle.”

Viisi finalistia saavat palkintoina taloudellista tukea hankkeilleen yhteensä 100 000 Yhdysvaltain dollaria. Kaikki Intercultural Innovation Award -palkitut hankkeet pääsevät jäseniksi World Intercultural Facility for Innovation (WIFI) -foorumiin.

UNAOC:n ja BMW Groupin aloitteesta syntynyt WIFI-foorumi tarjoaa kaikille palkituille yhteydet mahdollisiin tukijoihin, mentoreihin ja aiempien voittajiin. Palkitut saavat käyttöönsä räätälöitä asiantuntemusta ja resursseja sekä BMW Groupilta että UNAOC:lta suhdetoiminnan, varainhankinnan, henkilöstösuunnittelun ja markkinoinnin aloilla.

"Kulttuurienvälinen Innovation Award on paras esimerkki YK Sivilisaatioiden Allianssin sitoutumisesta toimintaan. Sekä allianssi että BMW Group ovat sitoutuneet auttamaan voittajia kasvattamaan näiden vaikutusmahdollisuuksia ja laajentamaan toimintaansa”, Al-Nasser sanoi.

"BMW Groupin puolesta haluan onnitella kaikkia palkittuja. BMW Group ja UNAOC ovat sitoutuneet tukemaan tämän palkinnon saaneita hankkeita, joilla on pitkäkestoisia ja kestäviä positiivisia vaikutus. Odotamme innolla hankkeiden tukemista ja että pääsemme auttamaan ideoiden toteuttamisessa tulevina kuukausina ja vuosina", McAndrews sanoo.

Helmikuun 27. päivänä Wienin kansallisteatterissa järjestetyssä palkintojenjakotilaisuudessa oli onnittelemassa mukana myös Unescon hyvän tahdon lähettiläs Placido Domingo.

Palkitut hankkeet (lisätietoja linkeistä):

1. sija, 50 000 dollaria: Puerta Joven – Languages of Youth (Meksiko)

2. sija, 20 000 dollaria: Plain Ink – When Change Reads Like a Book (Italia)

3. sija, 15 000 dollaria: Chintan Environmental Research and Action Group – Recycling as Bridge and Binder (Intia)

4. sija, 10 000 dollaria: Kapamagogopa Inc. (KI) Volunteers – Muslim Youth Volunteering for Interfaith Dialogue and Understanding (Filippiinit)

5. sija 5.000 dollaria USD: TakingITGlobal (TIG) – TakingITGlobal Online Community (Kanada)

Lisäksi annettiin kunniamaininnat seuraaville innovaatioille:

Cultural Infusion – Sound Infusion (Australia)

FilmAid – Filmmaker Training and Screening Program for Refugees and Host Communities (Kenia)

IDResearch Kft. – Immigropoly (Unkari)

Search for Common Ground Morocco (SFCG) – Multimedia & Intercultural relations in Morocco (Marokko)

The Parents Circle – Crack in the Wall (Israel / Palestiina)

Oy BMW Suomi Ab, Henri Jantunen, viestintäpäällikkö, (09) 6137 4217, henri.jantunen(at)bmw.fi, www.bmw.fi

BMW Group
BMW Group on yksi maailman menestyneimmistä autojen ja moottoripyörien valmistajista, jonka brändejä ovat BMW, MINI ja Rolls-Royce. BMW Groupilla on 28 tuotantolaitosta 13 eri maassa, ja yhtiön myyntiverkosto kattaa yli 140 maata.

BMW Group myi kaikkiaan noin 1,85 miljoonaa autoa ja 117 000 moottoripyörää vuonna 2012. BMW Groupin liikevaihto tilivuonna 2011 oli 68,82 miljardia euroa ja voitto ennen veroja 7,38 miljardia euroa. Vuoden 2011 lopussa yhtiöllä oli noin 100 000 työntekijää.

BMW Groupin menestys pohjautuu pitkäjänteiseen ja vastuulliseen toimintaan. Yhtiö onkin ottanut strategiaansa olennaisina osina ekologisesti ja sosiaalisesti kestävät toimintatavat koko arvoketjussaan, kattavan tuotevastuun ja luonnonvarojen säästämisen. Tekemänsä työn ansiosta BMW Group on rankattu alansa johtajaksi Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä viimeisten kahdeksan vuoden ajan.

www.bmwgroup.com

Facebook: http://www.facebook.com/BMWGroup