Youth@Work-kampanja levittää tietoa nuorten työllistymismahdollisuuksista Euroopassa

Euroopan komission Youth@Work-kampanja pureutuu nuorten kasvavaan työttömyyteen kertomalla erilaisista keinoista työllistyä. Kampanjan avulla luodaan suhteita nuorten ja pk-yritysten välille ja kerrotaan yrittäjyydestä mahdollisuutena työllistyä. Youth@Work on mukana European Job Day -tapahtumassa Turun yliopistolla 8.2.

Turun yliopiston päärakennuksessa järjestetään opiskelijoille, vastavalmistuneille sekä muille korkeakoulutetuille työnhakijoille suunnattu European Job Day / Kampus-rekrytointi- ja työelämätapahtuma keskiviikkona 8.2. Tilaisuuden pääpuhujia ovat Duudsonit Jarno Laasala ja Jukka Hildén, joiden horjumaton usko omaan tekemiseen on vienyt yrittäjät Pohjanmaalta Hollywoodiin. Tapahtumassa voi muun muassa testata oman yritysidean mahdollisuuksia, hioa ansioluetteloa ammattilaisen opastuksella sekä tutustua erilaisiin työnantajiin ja yrittäjyyteen.

Vastaavia tilaisuuksia, joissa pyritään luomaan yhteyksiä nuorten ja pk-yritysten välille, järjestetään kaikissa EU-maissa toukokuuhun 2012 saakka. Euroopassa toimii 23 miljoonaa pk-yritystä, ja kaikista Suomessa toimivista yrityksistä 99,8 prosenttia on pk-yrityksiä. Varsinaissuomalaiset pk-yrittäjät tarjosivat viime vuonna noin 980 uutta työpaikkaa, ja tänäkin vuonna arvioidaan syntyvän keskimäärin 800 uutta työpaikkaa *.

Youth@Work-tiedotuskampanja auttaa nuoria työnhakijoita löytämään työtä pk-yrityksistä ja hankkimaan nopeasti työkokemusta ja -taitoja. Pk-yrityksille kerrotaan hyödyistä, joita innovatiivisten, aktiivisten ja suorituskykyisten nuorten palkkaamisella voidaan saavuttaa. Nuorille painotetaan yrittäjyyttä hyvänä keinona työllistyä oma-aloitteisesti.

EU:n alueella on käynnissä lukuisia hankkeita ja ohjelmia, joiden tarkoituksena on auttaa nuoria löytämään töitä ja perustamaan yrityksiä.

EURES – Eurooppalaisen ammatillisen liikkuvuuden portaali
EURES-portaalissa on päivittäin tarjolla yli miljoona työpaikkaa. Palvelussa on myös tietoa opiskelumahdollisuuksista Euroopassa. EURES-neuvojat opastavat ja tukevat työnhakijoita, jotka ovat kiinnostuneita työskentelystä EU-maissa.
Lisätietoa: http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=fi

“Ensimmäinen EURES-työpaikkasi”
Suunnitelma työn liikkuvuuden edistämiseksi otetaan käyttöön vuoden 2012 alussa. Tarkoituksena on palvella:
- 18–30-vuotiaita nuoria, joita autetaan löytämään työmahdollisuuksia ulkomailta osana urakehitystä
- työnantajia, joita avustetaan löytämään nuorta, lahjakasta ja maiden välillä liikkuvaa työvoimaa

Progress-mikrorahoitusjärjestely
Vuonna 2010 alkaneella EU-hankkeella lisätään alle 25 000 euron suuruisten lainojen saatavuutta yrittäjiksi haluaville. Hankkeen kohderyhmää ovat henkilöt, jotka haluavat ryhtyä itsenäiseksi ammatinharjoittajaksi tai pyrkivät kehittämään jo olemassa olevaa yritystään, työttömät, työmarkkinoilta jonkin aikaa poissa olleet sekä yrittäjät, joiden on vaikea saada tavallista pankkilainaa.
Lisätietoa: http://ec.europa.eu/social/main.jsp?langId=fi&catId=836

* Lähde: Varsinais-Suomen maakuntaennuste vuodelle 2012

European Job Day / Kampus -tapahtuman ohjelma kokonaisuudessaan Kampus Turku -sivustolla

Lisätietoja Youth@Work-kampanjasta