Ystävänpäivä kasvattaa kukkien verkkokauppaa 500 prosenttia

Kukkien myynti verkossa räjähtää ystävänpäivän tienoilla. Tavalliseen päivään tammi- tai maaliskuussa verrattuna kukkia myydään verkossa ystävänpäivän aikaan lähes kuusi kertaa enemmän. Kukkakauppojen myynnin voimakas kasvu vei kukkakauppatoimialan kymmenen suurimman verkkomyyjän joukkoon 13.–14. helmikuuta viime vuonna.

Kukat ovat ystävänpäivän suosituimpia lahjoja. Yhä useampi kukkatilaus tehdään verkossa, ja verkkomaksuratkaisuja tarjoavan Klarnan koostamat uudet tilastot osoittavat hurjan nousun myyntitapahtumissa päivää ennen ja varsinaisena ystävänpäivänä.

”Verkossa ostaminen kasvaa kaikilla toimialoilla. Se, että kukkakauppa-ala pääsee parin päivän myynnillään top 10 -verkkokauppiaiden joukkoon, osoittaa, että jokainen toimiala voi hyötyä verkkokaupasta, kun ostaminen ja maksaminen tehdään helpoksi ”, Klarnan Suomen maajohtaja Casimir Ehrnrooth kommentoi.

Kun verrataan tavalliseen tammi- tai maaliskuun päivään, ystävänpäivän tienoilla myyntiluvut ovat huomattavasti suuremmat. 13. helmikuuta kukkia ostetaan verkossa 5,3 kertaa enemmän ja varsinaisena ystävänpäivänä 14. helmikuuta lähes 6 kertaa (500 %) enemmän.

Tilastot ovat Euroopan tasolta ja sisältävät myynnin Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Suomesta, Saksasta, Alankomaista ja Itävallasta. Niissä verrataan myyntivolyymia 13.–14.2. suhteessa keskimääräiseen myyntiin tammi- ja maaliskuussa. Luvut ovat vuodelta 2012.

Casimir Ehrnrooth
Suomen maajohtaja
Klarna Oy
casimir.ehrnrooth@klarna.com
+358 500 702 988

Klarna
Klarna tarjoaa helppoja ja turvallisia maksuratkaisuja yli 15 000 verkkokaupalle ja yli 7 miljoonalle asiakkaalle Ruotsissa, Suomessa, Norjassa, Tanskassa, Saksassa, Itävallassa ja Alankomaissa. Klarna perustettiin vuonna 2005 tavoitteenaan tehdä verkossa ostamisesta turvallisempaa ja helpompaa. Klarnan palveluiden ydin on tilauksen maksaminen jälkikäteen, jolloin kuluttaja saa tuotteen ensin ja maksaa vasta myöhemmin. Samalla Klarna kantaa luotto- ja petosriskit verkkokauppiaan puolesta. Klarna on yksi Euroopan nopeimmin kasvavista yrityksistä: seitsemässä vuodessa se on laajentanut yhteensä seitsemään maahan ja työllistää nykyisin lähes 800 henkeä. Suomessa Klarna työllistää 12 henkeä. Klarnan liikevaihto vuodelta 2012 on arviolta yli miljardi Ruotsin kruunua.
www.klarna.com