Z-sukupolvi: superoptimoivat pelaajat

Digitaaliset pelit eivät ole syrjäyttäneet kasvotusten tapahtuvaa kanssakäymistä. Tämä käy ilmi uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan ”digitaalisen” sukupolven nuoret edustajat pelaavat aktiivisesti lauta- ja korttipelejä. Asiantuntijan mukaan Facebook, digitaaliset pelit ja muut välilliset tavat kommunikoida ovat ainoastaan erilaisia keinoja suhteiden luomiseksi muihin ihmisiin.

Digitalisaatio on tämän päivän avainsana. Tästä huolimatta Internet, tietokonepelit, konsolipelit ja muu digitaalinen viihde ainoastaan täydentävät kasvotusten tapahtuvaa sosiaalista kanssakäymistä. Varsinkin nuoren sukupolven keskuudessa suhteita ystäviin ja perheeseen pidetään yllä myös lauta- ja korttipelien avulla. YouGovin Mattelille tekemän uuden tutkimuksen mukaan 34 prosenttia 18–34 vuotiaista pelaa klassisia pelejä vähintään kerran kuukaudessa. Vanhemmista sukupolvista ainoastaan 20 prosenttia tai vähemmän pelaa klassisia pelejä.

”Internet ja digitaalinen media ovat enemmistölle meistä täydentäviä välineitä, jotka helpottavat ihmisten tapaamisia kasvokkain. Tietyillä ryhmillä internet ja digitaaliset pelit voivat myös korvata kasvotusten tapahtuvaa sosiaalista kanssakäymistä, minkä seurauksena sosiaaliset suhteet saattavat kärsiä. Lautapeleissä on selkeä sosiaalinen aspekti mukana, ja moni haluaa pelata niitä myös siksi, että se on hieman poikkeuksellisempaa”, toteaa Tampereen yliopiston pelitutkija J. Tuomas Harviainen.

Vuosikymmenien takaiset klassikot
Tulokset osoittavat, että selvästi suurin osa suomalaisista pitää enemmän klassisista peleistä kuin digitaalisista peleistä. Kaikki tuntevat nämä pelit ja ovat pelanneet niitä lapsina. Klassiset pelit tuovat lähes 80 prosentille vastanneista mieleen lapsuusajan.

”Klassiset pelit ovat monella tapaa ajattomia ja muodostavat kiintopisteen eri sukupolvien välillä. Oli kyse 10- tai 60-vuotiaasta, UNO:n ja Scrabblen kaltaiset pelit luovat jännityksen ja hyvän olon tunteen voittaessamme ja viettäessämme aikaa ystävien sekä perheen parissa,” sanoo Mattelin Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Martin Bang.

”Erityisen tärkeää läsnäolon ja yhteisöllisyyden tunteen syntymiselle on mahdollisuus katseella huomioida ympärillä olevat kaverit myös pelivuoron aikana. Perinteinen peli ei ole itse tilanteessa aktiivinen toimija, toisin kuin digitaalinen peli, se ei vaadi eikä kilpaile huomiostasi samalla tavalla”, kertoo Suomen lautapeliyhdistyksen puheenjohtaja Mauri Sahlberg.

Ei ole yllätys, että haluamme pelata juuri ystävien ja perheen kanssa. Tutkimuksen tulosten mukaan yli 50 prosenttia vastaajista pelaa ystäviensä kanssa, ja melkein 80 prosenttia vastaajista haluaa pitää hauskaa pelaamalla Scrabblea, UNO:a tai jotain muuta klassista peliä perheensä kanssa.

Tutkimustulosten yhteenveto:

• 43 prosenttia vastaajista pelaa mieluummin lautapelejä kuin digitaalisia pelejä.
  • Klassiset lauta- ja korttipelit tuovat 78 prosentille vastaajista mieleen lapsuusajan.
  • Varsinkin 18–35-vuotiaat lapsettomat kuluttajat ja nuoret perheet pelaavat klassisia lauta- ja korttipelejä.
  • 34 prosenttia 18–35-vuotiaista pelaa klassisia lauta- ja korttipelejä vähintään kerran kuussa.
  • 84 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, että klassisia lauta- ja korttipelejä on mukava pelata ja 74 prosenttia vastaajista uskoo pelien tekevän ihmisestä fiksumman.
  • 46 prosenttia vastaajista pelaa klassisia lauta- ja korttipelejä viikonloppuisin, kun taas 63 prosenttia vastaajista pelaa pelejä ollessaan lomalla.
  • Haluamme pelata ystäviemme ja perheidemme kanssa. 64 prosenttia vastaajista pelaa ystäviensä kanssa, 70 prosenttia pelaa perheensä kanssa ja vain 12 prosenttia pelaa kollegoidensa kanssa. Vain 4 prosenttia vastaajista pelaa jossakin klubissa.

Lisätietoa tutkimuksesta:
Maija Joki-Korpela, Viestintätoimisto Cocomms
Sähköposti: maija.joki-korpela@cocomms.com

Martin Wingreen Bang, Pohjoismaiden markkinointipäällikkö, Mattel
Sähköposti: martin.bang@mattel.com
Puh. +45 40 91 13 58

Mattel
Mattel, Inc., www.mattel.com, on maailman johtava lelujen ja perhetuotteiden suunnittelija, tuottaja ja markkinoija. Mattelin tuoteperheeseen kuuluvat muun muassa maailman suosituin muotinukke Barbie®, Hotwheels®, Matchbox®, American Girl®, Radica® ja Tyco R / C® ja Fisher-Price® ​-tuotteet sekä Little People ®, Power Wheels® -lelut. Vuonna 2011 Fortune-lehti myönsi Mattelille ”100 Best Companies to work” -tittelin neljäntenä vuotena peräkkäin ja Corporate Responsibility -lehti valitsi yhtiön ”100 Best Corporate Citizens”-joukkoon. Mattel on valittu yhtenä yrityksenä myös ”World’s Most Ethical Companies” -joukkoon. Mattel työllistää noin 27 000 ihmistä 43 maassa ja Mattelin tuotteita on saatavilla yli 150 maassa. Mattelin pääkonttori sijaitsee Kaliforniassa, Yhdysvalloissa.