Rantotek Oy:lle merkittävä projektikauppa Kiinaan

Report this content

Kattilalaitoksiin erikoistunut Rantotek Oy toimii kiinalaisen Sun Paperin uuden voimalaitoksen kokonaisvastuullisena projektikoordinaattorina. Projektikauppa koostuu laitoksen perussuunnittelusta, tekniikkaan liittyvien tarjouspyyntöjen käsittelystä ja arvioinnista, ohjausautomaation, turvalukitusten ja instrumentoinnin suunnittelusta, teknisestä toteutuksesta sekä valmistuksen, toimitusten ja asennusten valvonnasta. Myös laitoksen käyttöönotto ja käyttöhenkilöstön koulutus kuuluvat toimituskokonaisuuteen.

Liikevaihdossa mitattuna nyt solmittu kauppa merkitsee noin 30 prosenttia Rantotekin liikevaihdosta. Kauppa jakautuu kahdelle tilikaudelle, ja se tulee työllistämään osaa yrityksen henkilöstöstä kesään 2011 asti. Kyseessä on Rantotekin toinen suora EPCM-vientitoimitus Aasiaan. Ensimmäinen oli Thaimaan Hat Yai:n kaupunkiin rakennettavan yhteiskuntajätettä hyödyntävän voimalaitoksen EPCM-toimitus.

Rantotekin toimitusjohtaja Rauno Rantovaara näkee Kiinan projektikaupan merkittävänä heille myös jatkoa ajatellen. Se osoittaa Rantovaaran mielestä onnistumista sekä tuotteen että markkina-alueen valinnan suhteen.

- Ensimmäinen projektikauppamme Sun Paperin kanssa luo pohjaa liiketoiminnan kasvattamiseen tällä toiminta-alueella, sekä myös Aasian vientiin, sanoo Rantovaara.

Projekti toimitetaan Yanzhoun kaupunkiin, joka sijaitsee Shandong:n maakunnassa Kiinan itärannikolla.

Voimalaitos on osa yksityisessä omistuksessa olevan Sun Paperin mittavaa tuotantolaitoksen laajentamishanketta. Siihen sisältyvät nyt toimitettavan uuden kattilan lisäksi soodakattila ja paperikonehankkeita. Nyt rakennettavan täysin uuden höyrykattilan myötä voimalaitoksen kapasiteetti tulee vastaamaan suurinpiirtein keskisuuren suomalaisen kaupungin sähköntarpeita.

Rantotek Oy lyhyesti

Comatec-konserniin osaomisteisesti kuuluva Rantotek Oy on kattila- ja painelaitesuunnittelun ammattilainen. Suurin osa yrityksen asiakkaista on globaaleja energia-alan toimijoita. Viennin osuus yrityksen liikevaihdosta oli vuonna 2009 noin 60 prosenttia. Yrityksen liikevaihtoennuste kuluvalle vuodelle on noin kaksi miljoonaa euroa.

Vuodesta 1985 saakka toimineen Rantotekin pääkonttori sijaitsee Tampereella. Lisäksi yrityksellä on toimisto Varkaudessa. Yrityksen palveluksessa työskentelee 25 henkilöä.

EPCM-palvelumalli lyhyesti

EPCM-periaatteella toimivassa palvelumallissa palveluntarjoaja vastaa suunnittelusta, teknisestä toteutuksesta, laitteiden kilpailuttamisesta ja hankinnoista, urakkasopimusten valmisteluista, aikatauluttamisesta, toimitusten valvonnasta, rakentamisesta, asentamisesta, käyttöönoton, vastaanoton ja koko projektin johtamisesta sekä raportoinneista.

Palvelumallin etuja ovat asiakkaalle muun muassa aikatauluissa pysyminen ja kustannustehokkuus. Hankintoihin voidaan lisäksi vaikuttaa erillisinä kokonaisuuksina ja toteutuksessa voidaan huomioida myös asiakkaan erityiskäytäntöjä.

www.rantotek.fi

Lisätietoja: