• Combient Oy/

ASSA ABLOY, KONE ja Swegon kiihdyttivät kiertotalouskehitystään vuoden kestäneessä yhteistyöohjelmassa Vasakronanin ja Combient Puren kanssa

Report this content

ASSA ABLOY, KONE ja Swegon osallistuivat Combient Puren Kiertotalouden kehitysohjelmaan luodakseen prosesseja ja konsepteja, jotka parantavat yritysten tuotteiden kiertotalouden mukaisuutta. Tekniset laitteet ovat yksi suurimmista päästölähteistä rakennuksissa, ja kiertotalouden taktiikat ovat keskeisiä työkaluja näiden tuotteisiin liittyvien päästöjen vähentämisessä.

Ohjelmassa ASSA ABLOY, KONE, Swegon ja Vasakronan työskentelivät 12 kuukauden ajan yhdessä rakennusteknisten tuotteiden, kuten ilmanvaihtolaitteiden, hissien ja automaattiovien kiertotalouden edistämiseksi. Osallistujat suorittivat ohjelmassa kuusi kehityssprinttiä, joiden aiheina olivat asiakkaan ymmärtäminen, vaikutusten mittaaminen, tuotteiden ehjänä purkaminen ja käänteinen logistiikka, tuotteiden elinkaaren pidentäminen, kiertotalouden mukainen hankinta ja sisäisten prosessien yhdenmukaistaminen kiertotalouden edistämiseksi. Työskentelyssä hyödynnettiin vertaisoppimista ja Combient Puren tarjoamia viitekehyksiä.

Uusia kiertotalouskonsepteja ja tapoja toimia

Ohjelma kiihdytti osallistuneiden yritysten sisäistä kehitystä ja tuotti kiinnostavia uusia kiertotalouskonsepteja ja tapoja toimia.

”Osallistumalla ohjelmaan ASSA ABLOY sai oivalluksia siihen, miten päästä yli kiertotalouden mukaisten tuotteiden määrän skaalaamiseen liittyvistä haasteista. Ohjelman oppien perusteella olemme tehostaneet kiertotalouden kehitysprosessiamme ja kiertotalouden mukaisten tuotteiden kokonaismyynnin kasvattamista. Yksi ohjelman tulos on myös uuden ASSA ABLOYn kunnostettujen varaosien keskuksen avaaminen jo perustettujen keskusten lisäksi”, sanoo Zeljka Svensson, ASSA ABLOYn globaalin innovaatiotoiminnan johtaja.

KONEella ohjelma on auttanut yritystä siirtymään konseptuaalisesta kiertotalousajattelusta tarkempiin toimenpiteisiin. Se on auttanut KONEtta ymmärtämään ja yhdistämään toimialan ja asiakkaiden näkökulmia kiertotalouteen liittyen. Saatujen oivallusten lisäksi yksi KONEelle tärkeimmistä kotiinviemisistä oli muiden mukana olleiden yritysten tuki ja yhteistyö kehityssprinttien aikana. ”Modernisointiliiketoiminnan kasvaessa olemme havainneet, että myös tarve kiertotaloudelle ja jakamiselle, olemassa olevien materiaalien uudelleenkäytölle ja -hyödyntämiselle lisääntyy. Yhdessä toimimalla ala pystyy vauhdittamaan kehitystä ja muodostamaan kiertotalouden mukaista tulevaisuutta”, sanoo Minna Pirkkanen, joka vastaa KONEen modernisaatioliiketoiminnan tarjoamasta.

Swegonille yksi ohjelman tuloksista oli tuoda markkinoille RE:3-konsepti – RE:use, RE:vitalise ja RE:duce. Konsepti systematisoi Swegonin kiertotaloustyötä ja ohjaa asiakkaita ja työntekijöitä.
”Kiertotalousohjelman rakenne ja mukana olleiden ihmisten yhteistyökykyisyys tuki meitä vaikuttavien yrityksen sisäisten muutosten käynnistämisessä kiertotaloustarjontamme laajentamiseksi. Suuri kiinnostus ja kysyntä osana RE:3-konseptia vastikään lanseerattua GOLD-ilmankäsittelykoneidemme kunnostuspakkia kohtaan vahvistaa, että olemme oikealla tiellä”, sanoo Mirko Sauvan, Swegonin vastuullisuuspäällikkö.

Vasakronanille ohjelma toi syvempää ymmärrystä toimittajien kiertotalouteen liittyvistä haasteista sekä mahdollisuuden jakaa tietoa koko arvoketjun ammattilaisten kanssa. Otamme kaikki ohjelman opit huomioon, kun päivitämme kiertotalousvaatimuksia tarjouspyyntöihin, jotta ne ovat entistä relevantimpia urakoitsijoillemme ja toimittajillemme”, sanoo Claire Mirjolet, Vasakronanin kestävän kehityksen projektinjohtaja.

"Me Combient Puressa olemme erittäin ylpeitä näistä uraauurtavista yrityksistä, jotka ovat rakennusten teknisten laitteiden valmistajien joukossa yhtenä ensimmäisistä kehittämässä kiertotaloutta omissa organisaatioissaan, arvoketjuissaan ja yhdessä vertaistensa kanssa. Yritysten sitoutuminen ja ennakkoluulottomuus ovat johtaneet konkreettisiin tuloksiin. Olemme innostuneita vaikuttavuudesta, jonka olemme yhdessä saaneet aikaan kiertotalouden saralla”, sanoo Combient Puren ohjelmapäällikkö Louna Laurila.

12-kuinen puristus tuli päätökseensä helmikuun 14. päivä, jolloin osallistuneet yritykset jakoivat näkemyksiään ja yritystason tuloksiaan ohjelmaan osallistumisesta.

Taustatietoja Combient Puren intensiivisestä 12 kuukauden kiertotalouden kehitysohjelmasta

Combient Pure, Vasakronan ja KONE tulivat ensikertaa yhteen tutkimaan rakennusten teknisten laitteiden kiertotalouden haasteita ja mahdollisuuksia vuonna 2022. Tutkimustulokset osoittivat, että rakennusten teknisten laitteiden kiertotalouden kehittämiselle on olemassa tiettyjä esteitä, mutta samalla kiertotalous mahdollistaisi näiden tuotteiden päästöjen merkittävän vähentämisen.

Combient Puren kehitysohjelma vauhditti osallistuneiden yritysten kiertotaloutta käytännöllisillä työskentelymenetelmillä, vertaisoppimisella sekä keskustelujen fasilitoimisella asiakkaiden ja muiden arvoketjun toimijoiden kanssa.

Kiertotalouden mukaisten tuotteiden kehittäminen ohjelmaan osallistuneissa yrityksissä edellyttää sitoutumista yritysten sisäisiltä sidosryhmiltä ja useilta ulkoisilta sidosryhmiltä, ​​kuten rakennusyhtiöt, kiinteistönomistajat ja asennusyritykset.

Kiertotalouden kehitysohjelmaa johti Combient Puren tiimi, joka tukee Combient-verkoston yritysten ja niiden arvoketjuissa toimivien yritysten vähähiilisyys- ja kiertotalouskehitystä.

Yhteystiedot

Louna Laurila, Ohjelmapäällikkö, Combient Pure, louna.laurila@combient.com, +358 400 628 521

Lisätietoa projektista: https://combientpure.com/circularity-program

Yritysesittelyt