Compass Group Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali 2030

Report this content

Compass Group Suomi tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030 mennessä. Nyt lähdemme rakentamaan tiekarttaa yhdessä sidosryhmiemme kanssa. Laskemme parhaillamme oman toimintamme koko hiilijalanjälkeä ja lähdemme liikkeelle omien suorien päästöjemme vähentämisellä. Tavoitteenamme on olla hiilineutraali näiden suorien päästöjen osalta mahdollisimman pian. Samalla lähdemme tarkemmin tarkastelemaan ja vähentämään myös arvoketjumme eli koko tuotantoketjumme päästöjä. Tämä tuotantoketju kattaa laajan määrän toimijoita viljelijöistä ja ruokatuottajista tukkukauppiaisiin ja sisältää myös kuljetuksia ja pakkauksia.

”Palvelemme päivittäin kymmeniätuhansia suomalaisia arkiruokailun ja tapahtumien parissa noin 550 kohteessa. Koska elintarvikeketju on monimutkainen, tarvitsemme kaikki kumppanimme mukaan työhön. Olemme keskeinen toimija suomalaisessa elintarvikeketjussa ja ruokaan liittyvillä valinnoilla on olennainen vaikutus hiilijalanjälkeemme. Tästä syystä olemme ainutlaatuisessa asemassa, jossa voimme saada aikaan todellisia muutoksia. Koemme myös, että on meidän tehtävämme muuttaa ruokatarjontaa ilmastoystävällisemmäksi. Voimme onnistua siinä tekemällä avointa ja keskustelevaa yhteistyötä toimittajiemme kanssa sekä kannustamalla päivittäin palvelemiamme asiakkaita ja suomalaisia kuluttajia tekemään kestäviä valintoja,” kuvaa Compass Group Suomen toimitusjohtaja Hannu Rahnasto.

Compass Group valmistaa, tarjoilee ja usein kuljettaa ja pakkaa ruokaa palvelutoiminnassaan. Näitä toiminnan osa-alueita on jo kehitetty ja nyt jatketaan yhteistyössä kohti entistä kunnianhimoisempia tavoitteita. Jo nyt ruokahävikkiä mitataan säännöllisesti ja valikoimaa kehitetään ilmastoystävällisemmäksi. Vastuullisia toimintatapoja toteutetaan myös yrityksen siivous- ja toimitilapalveluissa.

”Compass Groupin Suomen hiilineutraaliustavoite tarkoittaa entistäkin vahvempaa sitoutumista kestäviin hankintoihin, ruokahävikin pienentämiseen ja ilmastoystävällisten vaihtoehtojen laajentamiseen. Compass Groupin ravintoloissa on jo nyt joka päivä tarjolla kasvisateria. Näin myös ruokailija itse voi tehdä ilmastovalintoja. Herkullisten kasvipohjaisten ruokien valitseminen tai kasvisten määrän kasvattaminen lautasella auttaa pienentämään ruoan ilmasto- ja ympäristövaikutuksia merkittävästi. Jo nyt jokaisen ruokailijan on mahdollista seurata eri ruokalajien hiilijalanjälkeä. Compass Groupin ravintoloiden ruokalistan tuoteselosteessa löytyy ravintoarvojen rinnalta aina myös ruokalajin raaka-aineiden hiilijalanjälki,” kertoo Compass Group Suomen vastuullisuuspäällikkö Marketta Viljasaari.

Compass Group Suomen kunnianhimoisena tavoitteena on tähdätä hiilineutraaliuteen myös koskien arvoketjua, jossa ruoan raaka-aineiden kasvihuonekaasupäästöt ovat merkittävät. Tämä työ vaatii laajan yhteistyöverkoston ennennäkemätöntä mullistusta ja kehitystyötä, se vaati yhteistyötä ja yhteistä kunnianhimoa. Sen vuoksi Compass Group haluaa osallistaa kaikki kumppaninsa ja rakentaa yhdessä tiekarttaa kohti ruokaketjun hiilineutraaliutta.

Tarkempia toimenpiteitä Suomessa ovat muun muassa:

• Olemme sitoutuneet lisäämään kasvispohjaisia vaihtoehtoja ja uusista resepteistämme vähintään 30% on kasvispohjaisia.
  • Olemme mukana VTT:n johtamassa EXPRO-projektissa, jonka tavoitteena on kehittää kestäviä, terveellisiä ja houkuttelevia kasviproteiinituotteita kotimaisista raaka-aineista.
  • Seuraamme ja mittaamme ruokahävikkiä ravintoloissamme. Ruokahävikkityö alkaa jo suunnitteluvaiheesta. Tätä työtä tulemme entisestää vahvistamaan ja kirittämään.
  • Kasvatamme sesonki- ja lähituotteiden määrää.
  • Kaikissa ravintoloidemme ruokalistan tuoteselosteissa löytyy ravintoarvojen rinnalta aina myös ruokalajin raaka-aineiden hiilijalanjälki.
  • Siirrymme uusiutuvaan energian käyttöön yrityksen omassa toiminnassa.
  • Siirrymme ajoneuvokalustojen osalta sähkökäyttöisiin tai fossiilittomiin ajoneuvoihin.
  • Kasvatamme uudistavan maatalouden hankintoja yhteistyössä hankintaverkostomme kanssa.

Compass Group on konsernina sitoutunut saavuttamaan kasvihuonekaasujen nollanettopäästöt (Net Zero) toiminnassaan ja arvoketjussaan maailmanlaajuisesti vuoteen 2050 mennessä. Nollanettotavoitteensa myötä Compass Group -konserni on ensimmäinen sopimusruokailualan kansainvälinen yritys, joka on ilmoittanut sitoutuvansa päästöttömän talouden saavuttamiseen maailmanlaajuisesti vuoteen 2050 mennessä. Sitoutuminen pitää sisällään kunnianhimoisia päästöjen vähennystavoitteita, jotka ovat saaneet tieteeseen pohjautuvien tavoitteiden eli Science Based Targets aloitteen (SBTi) hyväksynnän, ja lisäsitoumuksen hiilineutraaliuteen yrityksen omassa toiminnassa (Scope 1 ja 2) kaikkialla maailmassa vuoteen 2030 mennessä. Compass Group Suomi tähtää hiilineutraaliuteen myös koskien koko arvoketjua (scope 3).

Vastuullisuuspäällikkö Marketta Viljasaari, Compass Group Suomi
Markkinointi-, viestintä- ja kehitysjohtaja Satu Ikäheimo, Compass Group Suomi, p. 050 380 4996

Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@compass-group.fi

Compass Group Suomi

Compass Group on Suomen johtava ruoka- ja monipalveluiden tarjoaja.
Palvelubrändejämme ovat Amica, Food & Co ja Tastory. Ruoka on intohimomme ja toimimme ympäri Suomen noin 500 kohteessa 3 000 compassilaisen voimin. Olemme osa maailmanlaajuista Compass Group -perhettä, joka toimii 55 000 asiakaskohteessa 45 eri maassa ja työllistää maailmanlaajuisesti yli 600 000 henkilöä. Toimimme useilla sektoreilla, kuten yritykset ja teollisuus, terveydenhoitoala ja vanhustyö, koulutus, urheilu ja vapaa-aika sekä puolustus ja merialueet. Compass Groupilla on kolme vastuullisuuspainopistettä: Terveys ja hyvinvointi, Muutokset ympäristön hyväksi ja Maapallon parhaaksi. Nämä kaikki perustuvat turvallisuuskulttuuriimme
 www.compass-group.fi

Avainsanat: