Componenta Alvestan toiminta loppuu toukokuussa 2004

TIEDOTE JULKAISUVAPAA 3.11.2003 klo 16.00 Componenta Alvestan toiminta loppuu toukokuussa 2004 Componentan Ruotsissa sijaitsevan yksikön, Componenta Alvesta AB:n toiminnan lopettamista koskevat YT-neuvottelut on saatu päätökseen. Componenta Alvestan hallitus päätti 3.11.2003 yhtiön toiminnan alasajosta. Valimon alasajoon liittyvät toimenpiteet käynnistetään välittömästi ja valimon toiminta päättyy toukokuun 2004 loppuun mennessä. Componenta ilmoitti elokuussa 2003 yhdistävänsä kahden lähes samansuuruisen ja alhaisella käyttöasteella toimivan valimon, Componenta Karkkilan ja Componenta Alvestan toiminnot. Lokakuun alussa 2003 päätettiin, että toimintojen yhdistämisen tuloksena syntyvä uusi valimo sijoitetaan Karkkilaan. Samalla päätettiin käynnistää YT-neuvottelut Componenta Alvesta AB:n toiminnan lopettamisesta. Alasajettavan Componenta Alvestan liikevaihto vuonna 2002 oli 12,1 miljoonaa euroa ja liiketappio -1,3 Me. Valimon henkilöstön määrä on noin 120. Componenta tarjoaa Alvestan henkilöstölle töitä Karkkilan valimossa ja tukee esimerkiksi oman yrityksen perustamisessa. Lisäksi Componenta Alvestan henkilöstön kanssa on sovittu tuottavuuteen ja toimitusvarmuuteen sidotusta lisäpalkkiosta. Karkkilan uuden valimon vuosiliikevaihto tulee olemaan 26 miljoonaa euroa ja liikevoitto selkeästi positiivinen. Valimoon tulee 50 - 70 uutta työpaikkaa, ja se tulee työllistämään yhteensä noin 180 - 200 henkilöä. Componentan vuoden 2003 tulokseen kirjattavien Karkkilan ja Alvestan toimintojen yhdistämisestä aiheutuvien kertaluontoisten alaskirjausten ja toiminnan lopettamiskulujen arvioidaan olevan yhteensä 7 Me. Helsingissä 3. marraskuuta 2003 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. (09) 225 021 Lauri Huhtala johtaja, valimot puh. +358 50 581 0223 Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on 180 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1 700. Componentan osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Konsernin asiakaskuntaa ovat raskas ajoneuvoteollisuus, energia ja voimansiirtoteollisuus, koneenrakennusteollisuus ja off-road- eli työkoneteollisuus. Componenta on erikoistunut asennusvalmiiden valettujen, hammastettujen ja koneistettujen komponenttien toimituksiin suoraan asiakkaan kokoonpanolinjalle. Componenta Oyj Nuijamiestentie 3 C, 00400 Helsinki Puh. (09) 225 021 Fax (09) 2250 2721 http://www.componenta.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00890/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/03/20031103BIT00890/wkr0002.pdf