Componenta Främmestad sopeuttaa kustannuksiaan

Componenta Främmestad sopeuttaa kustannuksiaan Componenta Främmestad AB on Componenta-konserniin kuuluva konepaja Essungan kunnassa Ruotsissa. Yrityksen toiminta on kasvanut voimakkaasti 1990-luvulla. Vuonna 2003 Främmestadin kolme isoa asiakasta ovat samanaikaisesti tehneet merkittäviä muutoksia tuotantostrategiassaan. Nämä asiakkaat toimivat raskaassa ajoneuvoteollisuudessa sekä energia- ja voimansiirtoteollisuudessa ja toimittavat tuotteitaan pääasiassa Eurooppaan. Muutokset merkitsevät vuositasolla noin 75 miljoonan kruunun tuotantovähennyksiä Främmestadissa. Sopimusten mukaan tuotteiden toimitukset päättyvät elokuun lopussa 2003. Främmestadiin kohdistuvien vähennysten syynä on epävarma tilanne maailmantaloudessa ja globaalin kilpailun kasvu. Mm. eräs saksalainen asiakas on päättänyt vetää pois tuotteensa Främmestadista ja siirtää ne tehtäviksi omassa tuotantolaitoksessaan, koska siellä on pulaa töistä. Muutamat skandinaaviset asiakkaat ovat alkaneet ostaa komponentteja alemman kustannustason maista, mm. Brasiliasta. Kun volyymit vähenevät, täytyy yrityksen sopeuttaa myös kustannuksiaan. Henklöstökustannusten vähentämiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi on Componenta Främmestadissa annettu irtisanomisvaroitus 50 henkilölle. Irtisanomisneuvottelut tullaan viemään loppuun keskusjärjestöjen tuella lähimmän kuukauden kuluessa. Samanaikaisesti näiden neuvottelujen kanssa sovitaan koulutuspanostuksista, jotta yritys tulevaisuudessa on paremmin varustautunut uusien kauppojen tullessa. Componenta Främmestadin liikevaihto vuonna 2002 oli noin 290 miljoonaa kruunua. Henkilöstön määrä tällä hetkellä on 172. Tietoja Componenta-konsernista löytyy osoitteesta www.componenta.com COMPONENTA FRÄMMESTAD AB Karl-Gustav Setterberg toimitusjohtaja tel. +46 (0)512 57800, mobil 070 55 04 395 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. (09) 225 021 [REMOVED GRAPHICS] Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on 180 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1 700. Componentan osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Konsernin asiakaskuntaa ovat raskas ajoneuvoteollisuus, energia ja voimansiirtoteollisuus, koneenrakennusteollisuus ja off-road- eli työkoneteollisuus. Componenta on erikoistunut asennusvalmiiden valettujen, hammastettujen ja koneistettujen komponenttien toimituksiin suoraan asiakkaan kokoonpanolinjalle. Componenta Abp Nuijamiestentie 3 C FIN-00400 Helsingfors, Finland Tel. +358 9 225 021, Fax +358 9 2250 2721 http://www.componenta.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/18/20030318BIT00250/wkr0002.pdf