Componenta investoi uuteen valukomponenttien pintakäsittelylaitokseen Ruotsissa

Componenta Främmestadissa vihittiin 2.9.2005 käyttöön ajoneuvoteollisuudelle toimitettavien valukomponenttien pintakäsittelylaitos. Investoinnin arvo on noin 5 miljoonaa euroa. Laitos edustaa uusinta prosessiteknologiaa ja vahvistaa Componentan strategista asemaa maailmanluokan komponenttitoimittajana. Uusi tehokas laitos parantaa tuotteiden laatua ja pienentää entisestään tuotannon ympäristövaikutuksia. Investoinnin myötä kasvaneen tuotantokapasiteetin ollessa täydessä käytössä ennakoidaan Componenta Främmestadiin syntyvän myös uusia työpaikkoja. Främmestadin konepajan pintakäsittelylaitos on tärkeä osa Componentan valu-, koneistus-, kokoonpano-, karkaisu- ja pintakäsittelyketjua. Se lisää konsernin kilpailukykyä maailmanmarkkinoilla ja raskaan ajoneuvoteollisuuden toimittajien joukossa. - Pystymme nyt tarjoamaan asiakkaillemme useita huippumoderneja maalausprosesseja, joiden avulla he voivat optimoida lopputuotteidensa laatua, kertoo Karl-Gustav Setterberg, Componenta Främmestadin liiketoimintayksikön johtaja. Hän jatkaa, että uuden pintakäsittelylaitoksen ansiosta Componentalla on erinomaiset mahdollisuudet - nyt ja tulevaisuudessa - olla johtavien ajoneuvovalmistajien ensisijainen valukomponenttitoimittaja. Pintakäsittelylaitoksessa valetut ja koneistetut komponentit esikäsitellään sinkillä ja mangaanilla 12-vaiheisessa prosessissa, minkä jälkeen kappaleet ovat puhtaita pintakäsittelyä varten. Asiakkaan valinnan mukaan komponentit pohjamaalataan vesiliukoisella maalilla tai uuden ED-prosessin mukaisesti. Pohjamaalaus ED-värillä on toimenpide, jolla saadaan korkealaatuinen maalipinta myös monimutkaisiin geometrisiin kappaleisiin. Komponentit kastetaan elektrolyyttikylpyyn, jossa ne saavat tasaisen, virheettömän maalipinnan. Lopuksi komponentit voidaan pulverimaalata asiakkaan erikoisväreillä. - Främmestadin investointi on meille strategisesti merkittävä, sanoo Componenta-konsernin toimitusjohtaja Heikki Lehtonen. - Olemme panostaneet uuteen prosessiteknologiaan asiakkaiden kysynnän mukaan ja uskomme, että sen avulla meillä on mahdollisuus kasvattaa konsernin tuotteiden ja palveluiden myyntiä sekä parantaa markkina-asemaamme. Componenta Främmestad on suurin Componentan konepajoista. Se valmistaa ja toimittaa valmiita koneistettuja, pintakäsiteltyjä ja kokoonpantuja valukomponentteja raskaalle ajoneuvoteollisuudelle. Componenta Främmestadissa karkaistaan myös ADI-materaalia, joka on kevyt ja kulutusta kestävä materiaalivaihtoehto tiettyihin komponentteihin. Helsingissä 2. syyskuuta 2005 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. 010 403 00 Karl-Gustav Setterberg johtaja, Componenta Främmestad puh. +46 512 578 00, +46 70 550 4395