Componenta julkistaa turkkilaisen Döktas-valimon osavuosikatsauksen avainluvut

Componenta allekiirjoitti lokakuussa 2006 sopimuksen, jolla se ostaa 55 % rauta- ja alumiinivalukomponentteja valmistavan Döktas Dökümcülük Sanayi ve Ticaret A.S:n osake- ja äänivallasta. Döktas on johtava turkkilainen valimo, jonka liikevaihto vuonna 2005 oli 209 Me. Yritys työllistää noin 2 500 henkilöä ml. vuokratyövoima. Döktasin osakkeet noteerataan Istanbulin pörssissä. Döktas julkisti 14.11.2006 osavuosikatsauksen ajalta 1.1. - 30.9.2006. Alla Döktasin osavuosikatsauksen avainluvut sekä vastaavat Componentan ja Döktasin yhdistetyt pro forma -luvut.

Seuraavat taulukot pdf-liitteessä:
Döktas-tuloslaskelma 2003, 2004 ja 2005 sekä 1-9/2006 ja 1-9/2005
Döktas-tase 31.12.2004, 31.12.2005 ja 30.6.2006
Yhdistetty pro forma -tuloslaskelma 1-9/2006, 1-9/2005 ja 1-12/2005
Yhdistetty pro forma -tase 30.9.2006

Döktasiin kuuluu kaksi liiketoimintayksikköä, rautavalimo Orhangazissa ja alumiinivalimo Manisassa. Sen asiakkaat toimivat pääasiassa raskaassa ajoneuvoteollisuudessa, off-road-, koneenrakennus- ja autoteollisuudessa. Viennin määrä yrityksen kokonaisliikevaihdosta vuonna 2005 oli noin 60 % ja suurin osa viennistä menee läntiseen Eurooppaan.

Yhdessä Componenta ja Döktas ovat Euroopan toiseksi suurin itsenäinen valukomponenttien ja vaativien valuratkaisujen toimittaja. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2005 oli 552 Me ja henkilöstön määrä noin 5 000 ml. vuokratyövoima.

Kaupan toteutuminen vaatii Saksan ja Turkin kilpailuviranomaisten hyväksymisen, ja sen odotetaan toteutuvan joulukuun puoliväliin mennessä.

Helsinki 14. marraskuuta 2006

COMPONENTA OYJ