Componenta lisäsi omistustaan osakkuusyhtiö Thermiassa

Componenta lisäsi omistustaan osakkuusyhtiö Thermiassa Componenta on tänään tehdyllä osakekaupalla kasvattanut omistusosuuttaan Thermia AB:ssa 30 %:sta 36 %:iin. Thermia-konserni on yksi pohjoismaiden suurimmista lämmitykseen erikoistuneista yhtiöistä. Sen liikevaihto on noin 50 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 300. Yhtiön toiminta on vuoden 2001 aikana kehittynyt erittäin suotuisasti ennen kaikkea ympäristöystävällisten maalämpöpumppujen hyvän myynnin johdosta. Componentan lisäksi myös Thermian toinen pääomistaja ruotsalainen Industrifonden AB lisäsi omistustaan 6 %:lla. Myyjänä molemmissa kaupoissa oli Gustafssonin perhe. Thermia-konserni muodostui 1998, kun aiemmin Componenta-konserniin kuulunut Högfors Lämpö Oy yhdistettiin ruotsalaisen Thermia AB:n kanssa. Thermian päätuotteita ovat lämmön ja lämpimän käyttöveden tuottamiseen tarkoitetut maalämpöpumput, keskuslämmityskattilat ja lämminvesivaraajat. Valtaosa tuotteista toimitetaan pientaloille ja kiinteistöille Pohjoismaissa, maalämpöpumppuja myös Keski-Euroopan markkinoille. Thermian tuotantolaitokset sijaitsevat Ruotsissa Arvikassa ja Suomessa Saarijärvellä. Helsingissä 22. tammikuuta 2002 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. (09) 225 021 Sirpa Koskinen talousjohtaja puh. (09) 225 021 Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on 195 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1 900. Componentan osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Konsernin asiakaskuntaa ovat pohjoiseurooppalainen raskas ajoneuvoteollisuus, koneenrakennusteollisuus ja off-road- eli työkoneteollisuus. Componenta on erikoistunut asennusvalmiiden valettujen, hammastettujen ja koneistettujen komponenttien toimituksiin suoraan asiakkaan kokoonpanolinjalle. Componenta Oyj World Trade Center Helsinki, Aleksanterinkatu 17 PL 1132, 00101 Helsinki Puh. (09) 225 021 Fax (09) 2250 2721 http://www.componenta.com ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/22/20020122BIT00650/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/22/20020122BIT00650/bit0001.pdf