Componenta ostaa De Globen

Componenta ostaa De Globen Componenta ostaa 55 % hollantilaisen valimoyrityksen De Globen osakkeista ja äänivallasta. Lisäksi Componentalla on optio ostaa jäljelle jäävät De Globen osakkeet vuoden 2007 loppuun mennessä. Componenta ja De Globe täydentävät toisiaan erittäin hyvin sekä maantieteellisesti että toiminnallisesti, ja yhdessä ne ovat merkittävä eurooppalainen valuratkaisujen toimittaja. Yritysten vuoden 2003 yhteenlaskettu liikevaihto on 259 miljoonaa euroa. Tehdyssä osakekaupassa hollantilainen pääomarahasto NIB Capital myy osakkeensa, jotka edustavat 50 %:a De Globen osakepääomasta ja Industriebank LIOF myy 5 % De Globen osakkeista, minkä jälkeen Industriebank LIOFin omistusosuus De Globesta on 45 %. Industriebank LIOF on paikallinen pääomarahasto, joka sijoittaa pääasiallisesti Hollannin Limburgin provinssissa sijaitseviin yhtiöihin. Kauppahinta Componentan ostamista De Globen osakkeista on 3,6 miljoonaa euroa. De Globeen kuuluu kolme rautavalimoa Hollannissa; Belfeldissä, Hoensbroekissa ja Weertissä. Yhtiön liikevaihto vuonna 2003 oli 81 miljoonaa euroa ja pääosa sen myynnistä suuntautuu Saksaan, Belgiaan, Hollantiin ja Ranskaan. De Globen päätuotteita ovat vaativat valukomponentit työkoneteollisuudelle, raskaalle kuorma- autoteollisuudelle sekä kompressoreihin ja paineastioihin. Yhtiön palveluksessa on 640 henkilöä. Yhtiön tulos rahoituserien jälkeen oli viime vuonna -4,9 Me, johon sisältyy 3 miljoonaa euroa tuotantorakenteen muutokseen liittyviä kertaluontoisia kuluja. Vuoden 2003 lopussa De Globen omavaraisuusaste oli 41 % ja omat pääomat yhteensä 23 miljoonaa euroa. Korollista nettovelkaa yhtiöllä oli 12 miljoonaa euroa. Tuottavuuden parantamiseksi De Globessa on käynnistetty projekti, jossa Belfeldissa sijaitseva valimo suljetaan ja sen tuotanto siirretään Hoensbroekiin. Toimenpiteellä saavutetaan noin 4 miljoonan euron kustannussäästöt vuositasolla vuodesta 2005 alkaen. Tuotannon siirron yhteydessä tehtävät investoinnit ovat noin 9 miljoonaa euroa. Toiminnan lopettamis- ja siirtokulut ovat yhteensä 3 miljoonaa euroa, jotka on varattu yhtiön vuoden 2003 tilinpäätökseen. De Globen pääpankki rahoittaa projektista 8 miljoonaa euroa ja omistajat, Componenta ja Industriebank LIOF, kumpikin 2 miljoonaa euroa pääomalainana. De Globen ja Componentan maantieteellinen myynti ja yhtiöiden asiakaskunta täydentävät hyvin toisiaan. Componentan myyntiorganisaatio Pohjoismaissa ja De Globen myyntiorganisaatio Keski-Euroopassa yhdistetään, jolloin ne muodostavat vahvan yhteisen myyntiorganisaation Euroopassa. Componentan konepajat ja koneistusosaaminen tukevat De Globen toimintaa ja mahdollistavat laajemman palvelutarjonnan asiakkaille. Thermian osakkeiden myynti ja De Globen osto ovat Componentan strategian mukaista luopumista ydinliiketoimintaan kuulumattomista toiminnoista ja keskittymistä ydinliiketoiminnan kehittämiseen. Osa Thermian osakkeiden myynnistä saatavasta 16 miljoonasta eurosta käytetään De Globen oston rahoittamiseen. Thermian osakkeiden noin 7,5 miljoonan euron myyntivoitto ja De Globen kaupasta kirjattava noin 5 miljoonan euron voitto nostavat Componentan omavaraisuusastetta oleellisesti. De Globe - kauppa astuu voimaan välittömästi Thermia-kaupan vahvistamisen jälkeen. Componenta järjestää kauppaa koskevan tiedotustilaisuuden tänään 5.3.2004 klo 10.30 Helsingissä, ravintola Papa Giovannin showroomissa, osoitteessa WTC Plaza, Keskuskatu 7, 00100 Helsinki. Tilaisuutta voi seurata suorana lähetyksenä internetin kautta osoitteessa www.componenta.com. Sitä kautta voi myös esittää kysymyksiä toimitusjohtaja Heikki Lehtoselle. Helsinki, 5. maaliskuuta 2004 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISäTIETOJA Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. (09) 225 021 Kimmo Virtanen talousjohtaja puh. (09) 225 021 Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on 178 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1 565. Componentan osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Konsernin asiakaskuntaa ovat raskas ajoneuvoteollisuus, energia ja voimansiirtoteollisuus, koneenrakennusteollisuus ja off-road- eli työkoneteollisuus. Componenta on erikoistunut asennusvalmiiden valettujen, hammastettujen ja koneistettujen komponenttien toimituksiin suoraan asiakkaan kokoonpanolinjalle. Componenta Oyj Nuijamiestentie 3 C 00400 Helsinki Puh. (09) 225 021 Fax (09) 2250 2721 http://www.componenta.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040305BIT00010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040305BIT00010/wkr0002.pdf