Componenta ostaa osake-enemmistön Döktasista

Componenta on allekirjoittanut Koc Groupin kanssa sopimuksen, jolla se ostaa 55 % listatun turkkilaisen rauta- ja alumiinivalukomponentteja valmistavan Döktas Dökümcülük Sanayi ve Ticaret A.S:n osake- ja äänivallasta. Yhdessä Componenta ja Döktas ovat Euroopan toiseksi suurin itsenäinen valukomponenttien ja vaativien valuratkaisujen toimittaja. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2005 oli 552 Me ja henkilöstön määrä noin 5 000 ml. vuokratyövoima.

Osakekaupassa Koc Group ja sen lähipiiriin kuuluvat tahot myyvät kaikki omistamansa osakkeet, jotka muodostavat 55 % Döktasin osakepääomasta. Loput 45 % Döktasin osake- ja äänivallasta on julkisen kaupankäynnin kohteena Istanbulin pörssissä. Turkin lain mukaisesti Componenta aikoo tehdä pakollisen ostotarjouksen lopuista Döktasin osakkeista, mutta tarkoituksena on pitää Döktas edelleen listattuna yhtiönä.

Osakekaupan arvo on noin 89 Me (111 MUSD) sisältäen 15 %:n preemion Döktasin nykyiseen markkina-arvoon verrattuna (per 17.10.2006). Componenta aikoo rahoittaa kaupan pankkilainalla ja 20 Me:n vaihtovelkakirjalainalla.

Döktas on johtava turkkilainen valimo, jonka liikevaihto vuonna 2005 oli 209 Me. Yritykseen kuuluu kaksi liiketoimintayksikköä, rautavalimo Orhangazissa (70 % liikevaihdosta) ja alumiinivalimo Manisassa (30 % liikevaihdosta). Döktasin asiakkaat toimivat pääasiassa raskaassa ajoneuvoteollisuudessa, off-road-, koneenrakennus- ja autoteollisuudessa. Suurin osa Döktasin viennistä menee läntiseen Eurooppaan ja viennin määrä kokonaisliikevaihdosta vuonna 2005 oli noin 60%. Osakekauppaan kuuluu myös Sherbrook, Iso-Britanniassa sijaitseva Döktasin täysin omistama myyntiyhtiö. Döktas työllistää noin 2 500 henkilöä ml. vuokratyövoima.

Viime vuosina Döktasin liikevaihto on kasvanut nopeasti monien kapasiteetti- ja tuotantolisäysten ansiosta. Yhtiön tuloskehitys on parantunut vuonna 2006. Vuonna 2005 Döktasin liikevoitto oli 5 miljoonaa euroa. Yrityksen tulos verojen jälkeen vuonna 2005 oli 4 Me. Vuoden 2006 tammi - kesäkuun tulos verojen jälkeen oli 8 Me (3 Me vastaavana jaksona vuonna 2005). Vuoden 2005 lopussa Döktasin omavaraisuusaste oli 63 % ja oma pääoma 103 Me. Korolliset velat vuoden 2005 lopussa olivat 30 Me. Ennen kaupan toteutusta Döktas myy omistamiaan sijoitusosakkeita nettomääräisesti 20 Me:n arvosta.

Döktasin oston myötä Componenta pystyy tarjoamaan asiakkailleen laajan valikoiman tuotteita ja ratkaisuja, jotka edellyttävät teknisesti vaativaa valmistusta. Myynti- ja jakeluorganisaatioiden yhdistämisen, paremman asiakas- ja maantieteellisen kattavuuden ja ristiinmyyntimahdollisuuksien, raaka-aineostojen optimoinnin ja tuotantokapasiteetin tehokkaan käytön odotetaan tuovan synergiaetuja. Toimintojen yhdistämisellä arvioidaan saatavan noin 10 Me:n synergiahyödyt vuoteen 2008 mennessä. Döktasin osto noudattaa Componentan strategista tavoitetta olla Euroopan johtava vaativien valukomponenttien toimittaja vuoteen 2010 mennessä.

Componentan ja Döktasin yhdistetty pro forma liikevaihto vuonna 2005 oli 552 Me ja liikevoitto 15 Me. Tammi - kesäkuussa 2006 yhdistetty pro forma liikevaihto oli 312 Me ja liikevoitto 23 Me. Vastaavana ajanjaksona vuonna 2005 pro forma liikevaihto oli 294 Me ja liikevoitto 17 Me. Kaupan odotetaan parantavan Componentan osakekohtaista tulosta vuodesta 2007 alkaen.

Yhdistetyn pro forma liikevaihdon asiakastoimialoittain arvioidaan jakaantuvan: raskas ajoneuvoteollisuus noin 30 %, off-road-teollisuus noin 30 %, koneenrakennusteollisuus noin 20 %, energia- ja voimansiirtoteollisuus noin 5 % ja henkilöauto- ja kevyt ajoneuvoteollisuus noin 15 %.

Yhdistetty pro forma liikevaihto markkina-alueittain on seuraava: Pohjoismaat 32 %, Saksa 15 %, Turkki 14 %, Benelux 12 %, Iso-Britannia 9 %, Italia 6 %, Ranska 4 %, muut EU-maat 2 % ja muut maat 6%.

Kaupan toteutus vaatii Saksan ja Turkin kilpailuviranomaisten hyväksymisen. Kaupan (55 %) odotetaan toteutuvan joulukuun puoliväliin mennessä.

Summa Corporate Finance Helsingistä ja EVGIM Istanbulista toimivat Componentan neuvonantajina kaupassa.

Componenta järjestää tiedotustilaisuuden 19.10.2006 klo 10.00 Helsingissä Adams-salissa, Erottajankatu 15 - 17, 00130 Helsinki. Suora videolähetys tilaisuudesta on nähtävissä internetissä osoitteessa www.componenta.com. Lähetyksen aikana on mahdollista esittää kysymyksiä toimitusjohtaja Heikki Lehtosen vastattavaksi.

Helsinki, 19. lokakuuta 2006

COMPONENTA OYJ