Componenta Suomivalimo 30 vuotta Iisalmessa

Componenta-konserniin kuuluva valimo, Componenta Suomivalimo Oy, on toiminut 30 vuotta Iisalmessa. Valimo siirtyi Helsingin Vallillasta Iisalmeen Parkatin teollisuusalueelle sitä varten rakennettuun uuteen teollisuuskiinteistöön 1970-luvun puolivälissä. Virallisesti valimon vihkivät käyttöön 28.10.1975 presidentti Urho Kekkonen ja teollisuusneuvos Yrjö M Lehtonen. Componenta Suomivalimon toiminta on 30 vuoden aikana kasvanut yli kolminkertaiseksi. Vuosittainen valutuotanto on yli 10 000 tonnia ja valimo työllistää Iisalmessa 150 henkilöä. Suomivalimo keskittyy raskaiden, 200 - 5 000 kiloa painavien rautavalukomponenttien valmistukseen. Sen suurimpia asiakkaita ovat mm. ABB Motors (sähkömoottorin rungot), Wärtsilä (suurten dieselmoottoreiden komponentit), Moventas (teollisuusvaihteiden kotelot ja hammaspyöräaihiot sekä tuuliturbiinivaihteistojen valut), Atlas Copco ja Ponsse. Componenta Suomivalimon liikevaihto on 17 miljoonaa euroa, josta viennin osuus on yli 80 %. Componenta Suomivalimon perusti konsernin nykyisen toimitusjohtajan isoisoisä jo vuonna 1918. Tilausvalimona toimineen yrityksen toiminta oli alusta lähtien hyvin joustavaa ja asiakaslähtöistä. 1950-luvulla yritys kehitti omia kunnallistekniikan ja LVI-alan tuotteita ja vientitoiminta aloitettiin 1960-luvulla. Seuraavalla vuosikymmenellä tarvittiin lisää tuotantotilaa, minkä vuoksi uutta sijaintipaikkaa valimolle etsittiin Helsingin ulkopuolelta. Sopiva alue löytyi Iisalmesta, jonne rakennettiin uusi valimo. Helsinkiin jäivät silloin vain johto-, konepaja- ja myyntitoiminnot. 1980-luvulle asti Suomivalimo toimi yksittäisenä yrityksenä. Sen jälkeen emoyhtiön ympärille kasvoi koti- ja ulkomaisin yritysostoin konserni, joka toimi myös nimillä JOT-Yhtiöt ja Santasalo-JOT. Nykyisin konsernin nimi on Componenta, ja siihen kuuluu 15 tuotantoyksikköä Suomessa, Ruotsissa ja Hollannissa. Konsernin ydinliiketoiminnan muodostavat valimot ja konepajat, joista koostuvat tehokkaasti toimivat tuotantoketjut toimittavat asiakkaille valettuja, koneistettuja ja pintakäsiteltyjä komponentteja sekä niistä koottuja kokonaisratkaisuja. Konsernin asiakaskuntaa ovat globaalisti toimivat raskaan ajoneuvoteollisuuden, työkone- ja koneenrakennusteollisuuden sekä energia- ja voimansiirtoteollisuuden yritykset. Perheyhtiöstä monipuoliseksi metalliteollisuuden toimijaksi kasvaneen yrityksen osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Componentan liikevaihto on 316 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 2 200. Componenta Suomivalimon palveluksessa 30 vuotta olleet henkilöt palkitaan Keskuskauppakamarin ansiomerkein 14.10.2005. Muuten merkkipäivää vietetään työn merkeissä. Helsingissä 13. lokakuuta 2005 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Olli Karhunen johtaja, Energia ja voimansiirto puh. 010 403 00 Lauri Huuskonen tehtaanjohtaja, Componenta Suomivalimo puh. 010 403 00 Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2004 oli 316 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 2 200. Componentan osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Konsernin asiakaskuntaa ovat raskas ajoneuvoteollisuus, off-road eli työkoneteollisuus, koneenrakennusteollisuus sekä energia- ja voimansiirtoteollisuus. Componenta on erikoistunut asennusvalmiiden valettujen, hammastettujen ja koneistettujen komponenttien toimituksiin suoraan asiakkaan kokoonpanolinjalle. Componenta Oyj Nuijamiestentie 3 C, 00400 Helsinki Puh. 010 403 00, Fax 010 403 2721 http://www.componenta.com