Componenta yhdistää Alvestan ja Karkkilan valimoiden toiminnot

TIEDOTE JULKAISUVAPAA 14.8.2003 klo 10.30 Componenta yhdistää Alvestan ja Karkkilan valimoiden toiminnot - muodostettavan uuden yksikön sijaintipaikasta päätös syys-lokakuussa Componenta yhdistää konsernin kahden nykyisen valimon toiminnot. Yhdistämisen avulla muodostetaan iso kilpailukykyinen valimo palvelemaan asiakkaita erityisesti Pohjois-Euroopassa. Valimon sijaintipaikkakunta tulee olemaan joko Alvesta Ruotsissa tai Karkkila Suomessa. Sijaintipaikkapäätöstä varten tehtävät selvitykset pyritään saamaan valmiiksi lähiviikkoina. Yhdistäminen toteutetaan kesällä 2004. Alvestassa ja Karkkilassa sijaitsevat automaattivalimot ovat liikevaihdoltaan ja henkilöstömäärältään lähes samansuuruiset. Componenta Alvestan liikevaihto vuonna 2002 oli 12,1 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 120. Componenta Karkkilan liikevaihto viime vuonna oli 14,1 miljoonaa euroa ja se työllistää noin 130 henkilöä. Yksiköiden yhteenlaskettu tuotanto vuonna 2002 oli 18 100 tonnia. Viime vuosina molempien valimoiden käyttöaste on ollut alhainen ja tulos siitä johtuen epätyydyttävä. Yhdistämisen seurauksena keskitetään molempien valimoiden koko tuotanto yhteen valimoon. Muodostettavan uuden valimon vuosiliikevaihto tulee olemaan 26 miljoonaa euroa ja se työllistää 180 - 200 henkilöä. Toimintojen yhdistämisellä on merkittävä vaikutus koko konsernille. Yhdistämällä näiden kahden valimon konekanta ja osaaminen puretaan tuotannossa olevaa ylikapasiteettia ja aikaansaadaan paremmalla käyttöasteella toimiva kilpailukykyinen yksikkö. Tämä konsernistrategian mukainen järjestely vaikuttaa myönteisesti koko konsernin tuloskehitykseen. Tulosvaikutuksen vuodesta 2005 lähtien on laskettu olevan 3,5 - 5,5 miljoonaa euroa vuositasolla. Sijaintipaikasta riippuen uuden muodostettavan valimon käynnistämisen vaatimat investoinnit ovat 6 - 8 Me. Suljettavan valimon alasajokustannusten arvioidaan olevan 2 - 3 Me ja samassa yhteydessä tehtävät alaskirjaukset ovat noin 3 - 4 Me. Uuden valimon sijaintipaikkapäätöstä varten tarvittava selvitystyö on tarkoitus saada valmiiksi syys-lokakuun aikana, minkä jälkeen voidaan käynnistää tarvittavat YT-neuvottelut. Helsingissä 14. elokuuta 2003 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Heikki Lehtonen Lauri Huhtala toimitusjohtaja johtaja, valimot puh. (09) 225 021 puh. +358 50 581 0223 Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on 180 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 1 700. Componentan osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Konsernin asiakaskuntaa ovat raskas ajoneuvoteollisuus, energia ja voimansiirtoteollisuus, koneenrakennusteollisuus ja off-road- eli työkoneteollisuus. Componenta on erikoistunut asennusvalmiiden valettujen, hammastettujen ja koneistettujen komponenttien toimituksiin suoraan asiakkaan kokoonpanolinjalle. Componenta Oyj Nuijamiestentie 3 C, 00400 Helsinki Puh. (09) 225 021, Fax (09) 2250 2721 http://www.componenta.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/14/20030814BIT00110/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/14/20030814BIT00110/wkr0002.pdf