LEHDISTÖTIEDOTE 9.7.2004 klo 11.00 Componentalle komponenttien toimitussopimukset yhteisarvoltaan 75 miljoonaa euroa Componenta on tehnyt asennusvalmiiden komponenttien toimituksia koskevat sopimukset kahden suuren eurooppalaisen kuorma-autonvalmistajan kanssa. Ensimmäiset toimitukset ovat jo toteutuneet ja toimitusmäärät kasvavat asteittain kesään 2005 asti, jolloin suurin osa toimituksista on täydessä vauhdissa. Sopimukset ovat voimassa vuosiin 2009 ja 2010 asti ja niiden yhteisarvo nousee noin 75 miljoonaan euroon. Toimitettavat komponentit valmistetaan Componenta Pietarsaaressa ja Componenta Albinissa, Ruotsissa. Uudet tilaukset kasvattavat merkittävästi kummankin yksikön vuosittaista tuotantovolyymiä. Tehdyillä sopimuksiilla on positiivinen vaikutus sekä Componenta Pietarsaaren että Componenta Albinin työllisyyteen. Vaativien komponenttien toimitusten varmistamiseksi laajennetaan Pietarsaaressa ja Kristinehamnissa sijaitsevien konepajojen tuotantokapasiteettia investoimalla uusiin koneisiin ja laitteisiin. Merkittävä eurooppalainen kuorma-autonvalmistaja on lisäksi valinnut Componentan tulevien projektiensa ensisijaiseksi toimittajaksi. Valinta on tärkeä Componentalle, sillä strateginen tavoitteemme on olla asiakkaidemme ensisijainen yhteistyökumppani valuratkaisujen suunnittelussa ja toteutuksessa. Helsinki, 9. heinäkuuta 2004 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja Lisätietoja Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. (09) 225 021 Kimmo Virtanen talousjohtaja puh. (09) 225 021 Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan ja siihen maaliskuussa 2004 yrityskaupalla liitetyn De Globen yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2003 oli 259 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä noin 2 200. Componentan osakkeet noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Konsernin asiakaskuntaa ovat raskas ajoneuvoteollisuus, off-road eli työkoneteollisuus, energia- ja voimansiirtoteollisuus sekä koneenrakennusteollisuus. Componenta on erikoistunut asennusvalmiiden valettujen, hammastettujen ja koneistettujen komponenttien toimituksiin suoraan asiakkaan kokoonpanolinjalle. Componenta Oyj Nuijamiestentie 3 C 00400 Helsinki Puh. (09) 225 021 Fax (09) 2250 2721 http://www.componenta.com ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/09/20040709BIT00070/wkr0001.pdf