Componentan kasvu jatkuu

Componenta on allekirjoittanut Moventas Oy:n kanssa sopimuksen, jonka mukaan konsernin valimot Iisalmessa ja Hollannin Heerlenissä toimittavat vuosien 2008 - 2011 aikana Moventakselle valuja tuulivoimalavaihdekomponentteihin yhteensä noin 70 Me:n arvosta. Toimitussopimuksen johdosta Suomivalimossa Iisalmessa toteutetaan 6 Me:n investoinnit tuotantokapasiteetin lisäämiseksi 70 %:lla kesällä 2008. Rakennuksiin ja koneisiin tehtävien investointien myötä valimoon tulee noin 30 uutta työpaikkaa. Suomivalimon liikevaihto on 18 Me ja nykyinen henkilöstön määrä 125.

Componenta lisää koneistuskapasiteettia Turkissa rakentamalla uuden tehtaan. Orhangazissa sijaitsevalle konepajalle rakennetaan uudet 8 000 m2:n suuruiset tuotantotilat, joiden on tarkoitus valmistua kesällä 2008. Rakennusinvestointi on 3 Me. Componenta Orhangazin nykyinen koneistuskapasiteetti on tarkoitus kaksinkertaistaa vuosina 2008 – 2009 tehtävillä 6 Me:n koneinvestoinneilla.

Componentan hallitus on vahvistanut konsernille uudet pitkän tähtäimen tavoitteet. Konsernin strateginen tavoite on olla Euroopan johtava valukomponenttien toimittaja vuoteen 2012 mennessä. Yhtiön tavoitteena on liikevaihdon kasvattaminen 800 miljoonaan euroon, 10 %:n liikevoitto, 20 %:n sijoitetun pääoman tuotto ja 40 %:n omavaraisuusaste.

Helsinki 14. marraskuuta 2007

COMPONENTA OYJ