Componentan omistusosuus Döktasista nousi 68,6 %:iin

Componentan omistusosuus turkkilaisen valimoyhtiö Döktasin osake- ja äänivallasta on noussut 68,6 %:iin. Istanbulin pörssissä 13.-19.12.2006 välisenä aikana tehtyjen osakekauppojen arvo on 20,6 Me.

Componenta allekirjoitti lokakuussa 2006 Koc Groupin ja sen lähipiiriin kuuluvien tahojen kanssa sopimuksen, jolla se osti 55 % listatun rauta- ja alumiinivalukomponentteja valmistavan Döktas Dökümcülük Sanayi ve Ticaret A.S:n osake- ja äänivallasta. Osakekaupan arvo oli noin 89 Me (111 MUSD). 55 %:n osakekauppa vahvistettiin 12.12.2006 kaupan ehtojen täytyttyä.

Döktasin loput osakkeet ovat julkisen kaupankäynnin kohteena Istanbulin pörssissä. Turkin lain mukaisesti Componenta tekee pakollisen ostotarjouksen lopuista Döktasin osakkeista, mutta tarkoituksena on pitää Döktas listattuna yhtiönä.

Yhdessä Componenta ja Döktas ovat Euroopan toiseksi suurin itsenäinen valukomponenttien ja vaativien valuratkaisujen toimittaja. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2005 oli 552 Me ja henkilöstön määrä noin 5 000 (ml. vuokratyövoima). Döktasin osto noudattaa Componentan strategista tavoitetta olla Euroopan johtava vaativien valukomponenttien toimittaja vuoteen 2010 mennessä.

Helsinki 20. joulukuuta 2006

COMPONENTA OYJ