Karkkilan tulipalolla arvioitua suuremmat taloudelliset vaikutukset

Tiistaiaamun 6.9.2005 tulipalo Componenta Karkkilan valimossa on aiheuttanut aiemmin arvioitua suuremmat vahingot. Valimon kaavauslinjan loppupäässä syttynyt tulipalo vaurioitti hihnakuljettimien lisäksi linjan sähköjärjestelmää. Vaurioiden korjaustöiden ja niistä johtuvan tuotantokatkoksen arvioidaan kestävän tämän viikon loppuun asti. Tulipalon suorien aineellisten vahinkojen ja tuotannon menetyksistä aiheutuvien kulujen arvioidaan olevan yhteensä useita satojatuhansia euroja. Tulipalo ei aiheuttanut henkilövahinkoja. Componentan Hollannissa sijaitsevan Heerlenin valimon tuotannossa oli tämän viikon alkupuolella noin puolentoista vuorokauden mittainen tuotantokatkos. Sähkökatkoksen aiheuttama sähkön syöttöhäiriö vaurioitti valimon sulatusuunia, jonka korjauksesta ja korjaustyön aikaisista tuotantomenetyksistä aiheutuu myös satojentuhansien eurojen kulut. Pääosin edellä mainituista tuotantokatkoksista johtuen Componentan kolmannen vuosineljänneksen liikevaihdon kasvun ennakoidaan jäävän noin 5 %:iin ja tuloksen rahoituserien jälkeen ilman kertaluontoisia eriä alle edellisvuoden vastaavan jakson. Helsingissä 8. syyskuuta 2005 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. 010 403 00 Kimmo Virtanen talousjohtaja puh. 010 403 00