Keycastin osakkeiden myynti vahvistettiin

Componentan 3.6.2005 tekemän sopimuksen mukainen Keycastin osakkeiden kauppa allekirjoitettiin tänään. Kaupassa Componenta myi omistamansa 43 % Keycast Oy:n osakkeista OKO Venture Capitalin ja Keycastin toimivan johdon perustamalle uudelle yhtiölle. Kauppahinta osakkeista oli noin 6,6 miljoonaa euroa ja Componenta kirjaa kaupasta noin 2 miljoonan euron myyntivoiton toiselle vuosineljännekselle. Keycastin osakkeiden myynti on Componentan strategian mukaista luopumista ydinliiketoimintoihin kuulumattomista toiminnoista. Kauppa vahvistaa konsernin vakavaraisuutta ja parantaa edellytyksiä ydinliiketoimintojen kehittämiseen. Keycast on Pohjoismaiden johtava teräsvalukomponenttien ja teräksestä valmistettujen kulutusosien tuotantoon erikoistunut yhtiö. Yhtiöllä on valimotoimintaa Suomessa yhdellä ja Ruotsissa kolmella paikkakunnalla. Keycastin liikevaihto vuonna 2004 oli 35,2 miljoonaa euroa ja tulos verojen jälkeen 1,5 miljoonaa euroa. Yhtiö työllistää noin 270 henkilöä. Helsingissä 30. kesäkuuta 2005 COMPONENTA OYJ Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. 010 403 00 Kimmo Virtanen talousjohtaja puh. 010 403 00