Tilinpäätöstiedote 1.1. - 31.12.2005

·Liikevaihto katsauskaudella oli 343,2 Me (316,0 Me); Componentan Valukomponentit-ryhmän liikevaihto kasvoi 5 %, De Globen liikevaihto 10 % ja muun liiketoiminnan liikevaihto 18 %. ·Liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä oli 6,6 Me (12,5 Me) ja tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluontoisia eriä -2,4 Me (4,6 Me). ·Konsernin liikevoitto kertaluontoiset erät mukaan luettuna oli 9,9 Me (25,7 Me) ja tulos rahoituserien jälkeen 1,0 Me (17,9 Me). ·Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 82,3 Me (91,4 Me) ja tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluontoisia eriä -2,6 Me (1,5 Me). ·Osakekohtainen tulos oli 0,26 e (1,62 e) ja hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2005 ei jaeta osinkoa. Liikevaihto ja tilauskanta Konsernin liikevaihto tammi - joulukuussa oli 343,2 Me (316,0 Me) ja tilauskanta 60,4 Me (59,2 Me) joulukuun lopussa. Componentan Valukomponentit-ryhmän myynti oli 175,2 Me (166,1 Me), De Globen myynti 120,5 Me (109,4 Me) ja muun liiketoiminnan myynti 47,8 Me (40,4 Me). Valukomponentit-ryhmän tilauskanta oli 28,3 Me (27,3 Me), De Globen tilauskanta 25,8 Me (23,9 Me) ja muun liiketoiminnan tilauskanta 6,3 Me (8,0 Me) katsauskauden lopussa. Raskaiden ajoneuvojen tuotannon kasvu Euroopassa kääntyi laskuun neljännen vuosineljänneksen aikana. Componentan toimitukset raskaalle ajoneuvoteollisuudelle nousivat vuoden 2005 aikana 6 % edellisvuodesta ja laskivat neljännellä vuosineljänneksellä 15 % edellisvuoden vastaavasta vuosineljänneksestä. Myynti työkoneteollisuudelle kasvoi 12 %, toimitukset energia- ja voimansiirtoteollisuudelle nousivat 12 % ja myynti koneenrakennusteollisuudelle kasvoi 13 % tilikauden aikana. Neljännen vuosineljänneksen myynti työkoneteollisuudelle laski 8 %, toimitukset energia- ja voimansiirtoteollisuudelle kasvoivat 1 % ja myynti koneenrakennusteollisuudelle laski 3 %. Componentan liikevaihto jakautui asiakastoimialoittain seuraavasti: raskas ajoneuvoteollisuus 46 % (47 %), työkoneteollisuus 24 % (23 %), koneenrakennusteollisuus 15 % (15 %), energia- ja voimansiirtoteollisuus 12 % (12 %) ja muut 3 % (3 %). Componentan liikevaihdon jakauma markkina-alueittain oli seuraava: Pohjoismaat 51 % (53 %), muut Euroopan maat 43 % (42 %) ja muut maat 6 % (4 %). Tulos Componentan tilinpäätös on laadittu kansainvälisten tilinpäätösstandardien (IFRS) mukaisesti. Konsernin liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä oli 6,6 Me (12,5 Me) ja tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluontoisia eriä -2,4 Me (4,6 Me). Valukomponentit-ryhmän liikevoitto oli 5,2 Me (12,4 Me), De Globen liiketappio -0,7 Me (-1,7 Me) ja muun liiketoiminnan liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä 2,1 Me (1,8 Me). Konsernin nettorahoituskulut olivat -8,9 Me (-7,9 Me). Konsernin tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluontoisia eriä heikkeni edellisvuodesta lähinnä Karkkilan ja Heerlenin valimoinvestointien ylösajon aiheuttamien kustannusten ja tuotantokatkosten seurauksena. Karkkilan ja Heerlenin toteutettujen valimoinvestointien ylösajo rasitti tilikauden tulosta arviolta yhteensä 5,5 Me. Näiden kahden yksikön yhteenlaskettu liiketappio vuodelta 2005 oli -12,5 Me (-7,0 Me). Romun hintavaihtelu oli vuoden aikana suurta. Konsernin liikevoitto kertaluontoiset erät mukaan luettuna oli 9,9 Me (25,7 Me), tulos rahoituserien jälkeen 1,0 Me (17,9 Me) ja tilikauden voitto 2,5 Me (15,6 Me). Kertaluontoiset erät 3,3 Me (13,3 Me) muodostuivat lähinnä Keycastin ja Profizin osakkeiden 2,2 Me:n myyntivoitosta, De Globen osakkeiden ostoon liittyvästä 4,6 Me:n konsernireservin tuloutuksesta ja Alvestan 1,1 Me:n lopetuskustannuksista sekä De Globen ja Åmålin 2,7 Me:n kertaluontoisista sopeutus- ja uudelleenjärjestelykustannuksista. Verot olivat +1,2 Me positiiviset (-3,6 Me) johtuen Karkkilan ja Heerlenin yksiköiden liiketoimintojen tappiollisuudesta kuluvalla tilikaudella. Tappioista on taseeseen kirjattu kokonaisuudessaan 13,7 Me:n verosaamiset, jotka ennakoidaan hyödynnettävän Hollannissa 3 vuodessa ja Suomessa 5 vuodessa. Osakekohtainen tulos oli 0,26 e (1,62 e). Sijoitetun pääoman tuotto kertaluontoiset erät mukaan lukien oli 5,0 % (14,2 %) ja oman pääoman tuotto 4,2 % (28,1 %). Euroopan komissio on 20.10.2005 antanut päätöksen, jossa Componenta Oyj velvoitetaan palauttamaan Karkkilan kaupungille väitettyä EY:n perustamissopimuksen vastaista valtiontukea yhteensä 2,4 Me korkoineen siitä päivästä lukien, kun tuki on asetettu Componenta Oyj:n käyttöön (2,6 Me 31.12.2005). Komission päätöksessä väitetty takaisinperittävä tuki sisältää Karkkilan kaupungin Componenta Oyj:lle maksaman 0,7 Me:n kauppahinnan Karkkilan Keskustakiinteistöt Oy:n osakkeista ja Karkkilan Keskustakiinteistöt Oy:n Componenta Oyj:lle maksaman 1,7 Me:n osakaslainasaatavan. Componenta Oyj on valittanut Euroopan komission päätöksestä Euroopan Yhteisöjen ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimeen 29.12.2005 jätetyllä kanteella. Riita-asia ei sisälly tulokseen, vaan se on esitetty vastuina tilinpäätöksen liitetiedoissa. Rahoitus Componenta Oyj:n hallitus päätti yhtiökokouksen valtuutuksen perusteella vaihdettavan pääomalainan ottamisesta ja hyväksyi 4.3.2005 vaihdettavan pääomalainan merkintöjä nimellismäärältään 19,0 Me. Vanhaa pääomalainaa lyhennettiin maaliskuussa lainaehtojen mukaisesti 10 % alkuperäisestä lainasummasta eli 3,2 Me. Componenta Oyj:llä oli vuoden lopussa IFRS:n mukaista pääomalainan ja vaihtovelkakirjalainan velkaosuutta jäljellä yhteensä 37,7 Me. Käyttämättömät luottositoumukset olivat katsauskauden lopussa 60,0 Me. Konsernilla on 60,0 Me:n yritystodistusohjelma. Korolliset nettovelat ilman 37,7 Me:n pääomalainojen velkaosuutta olivat 106,8 Me (118,1 Me). Nettovelkaantumisaste pääomalaina omaan pääomaan mukaan lukien oli 124 % (147 %). Componenta tehostaa pääomien käyttöä myyntisaatavien myyntiohjelmalla, jonka perusteella osa myyntisaatavista myydään ilman takautumisoikeutta. Myytyjen myyntisaatavien määrä vuoden lopussa oli 18,7 Me (16,5 Me). Liiketoiminnan rahavirta katsauskaudella oli 18,6 Me (11,2 Me), josta käyttöpääoman muutokset olivat 8,7 Me (-1,2 Me). Investointien rahavirta oli -11,6 Me (-9,4 Me), joka sisältää konsernin tuotannollisten investointien kassavirran ja myytyjen ja ostettujen osakkeiden sekä myytyjen käyttöomaisuushyödykkeiden kassavirran. Konsernin omavaraisuusaste oli 18,1 % (20,6 %) ja omavaraisuusaste pääomalaina omaan pääomaan sisällyttäen 32,1 % (29,5 %). Liiketoimintaryhmien kehitys Valukomponentit Componentan Valukomponentit-ryhmän muodostavat konsernin Pohjoismaissa sijaitsevat valimot ja konepajat, jotka toimittavat asennusvalmiita, valettuja ja koneistettuja komponentteja raskaalle ajoneuvoteollisuudelle, koneenrakennusteollisuudelle, energia- ja voimansiirtoteollisuudelle sekä työkoneteollisuudelle. Valukomponentit-ryhmän liikevaihto katsauskaudella oli 175,2 Me (166,1 Me) ja liikevoitto 5,2 Me (12,4 Me). Tilauskanta joulukuun lopussa oli 28,3 Me (27,3 Me). Liiketoimintaryhmän liikevoitto heikkeni edellisvuodesta lähinnä Karkkilan valimoinvestointien ylösajon aiheuttamien kustannusten ja tuotantokatkosten sekä lisäksi Främmestadin konepajan uuden maalauslinjan käyntiinajon seurauksena. Karkkilan valimon tuotantolinjan tekniset ongelmat ja tuotannon ylösajo rasittivat liiketoimintaryhmän tulosta 3,9 Me edellisvuoteen verrattuna. Tämän lisäksi Karkkilan valimon käytettävissä oleva kapasiteetti ei alkuvuonna vastannut kysyntää ja tuotteita jouduttiin valmistamaan yhtiön muissa valimoissa korkeammilla kustannuksilla. Vuoden aikana Karkkilan tuotanto-organisaatiota on uudistettu ja vahvistettu, tuotantokapasiteettia parantava uusi sulatusuuni on otettu käyttöön toisella vuosineljänneksellä ja valuautomaatti kolmannella vuosineljänneksellä. Tulipalo Karkkilan valimossa syyskuun alussa aiheutti usean päivän tuotantokatkoksen, hidasti tuotannon ylösajoa ja heikensi tulosta. Karkkilan valimon koko vuoden liiketappio oli -6,8 Me. Pietarsaaressa kesän aikana toteutettujen valimo- ja konepajainvestointien käyntiinajo sujui odotetusti ja tuotanto uusilla linjoilla oli ylösajettu kolmannen vuosineljänneksen lopussa. Valukomponentit-ryhmän neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 44,3 Me (47,1 Me) ja liikevoitto 1,1 Me (4,5 Me). Liikevoitto jäi selvästi edellisvuotta pienemmäksi Karkkilan pitkittyneiden vaikeuksien johdosta. De Globe De Globeen kuuluu kaksi Hollannissa sijaitsevaa rautavalimoa, jotka toimittavat vaativia valukomponentteja työkoneteollisuudelle, raskaalle kuorma-autoteollisuudelle sekä kompressoreihin ja paineastioihin. Heerlenissä sijaitsevassa valimossa toimii kaksi tuotantolinjaa: Heerlen HWS ja Heerlen Furan. De Globen yhteiset toiminnot muuttivat helmikuussa Belfeldistä vuokratiloihin Weertiin, lähelle Weertin rautavalimoa. Maaliskuussa De Globe siirtyi tulosyksikköorganisaatioon, jossa tulosyksiköiden toiminnasta ja tuloksesta vastaavat nimetyt johtajat. Componenta osti 30.6.2005 allekirjoitetulla kauppasopimuksella loput 45 % hollantilaisen De Globe B.V:n osakkeista ja äänivallasta. Myyjänä oli hollantilainen pääomarahasto Industriebank LIOF ja kauppahinta osakkeista oli 2,3 Me. Kaupan jälkeen Componenta omistaa 100 % De Globen osakkeista. Componenta kirjasi kaupasta 4,6 Me:n konsernireservin tuloutuksen. Componenta hankki 55 % De Globen osakkeista maaliskuussa 2004, jolloin sovittiin optiosta ostaa loput osakkeet vuoteen 2007 mennessä. De Globen liikevaihto tammi - joulukuussa oli 120,5 Me (109,4 Me) ja liiketappio ilman kertaluontoisia eriä -0,7 Me (-1,7 Me). Tilauskanta joulukuun lopussa oli 25,8 Me (23,9 Me). Myynnin kasvu ja kannattamattomien tuotteiden hintakorjaukset paransivat De Globen tulosta. Belfeldissä sijainneen valimon siirto Heerlenin valimon yhteyteen ja sen tuotantolinjan ylösajo heikensivät vuoden tulosta 1,6 Me edellisvuoteen verrattuna. Heerlenin valimoiden tuotantokatkokset heinäkuussa ja syyskuun alussa hidastivat tuotannon ylösajoa ja heikensivät selvästi tilikauden tulosta. Heerlenin siirretyn furaanilinjan liiketappio koko vuodelta oli -5,7 Me. Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 27,3 Me (31,1 Me) ja liiketappio ilman kertaluontoisia eriä -1,3 Me (-1,5 Me). Muu liiketoiminta Componentan muun liiketoiminnan muodostavat Wirsbon takomot, osakkuusyhtiöt, konsernin tukitoiminnot ja palveluyksiköt sekä myydyt liiketoiminnot. Componenta myi 30.3.2005 omistamansa 26 %:n osuuden IT-alan yrityksen Profiz Business Solution Oyj:n osakkeista Skuutinliikki Oy:lle noin 0,4 Me:n kauppahinnalla. Kaupalla oli lievä positiivinen vaikutus Componentan ensimmäisen vuosineljänneksen tulokseen. 30.6.2005 vahvistetulla kaupalla Componenta myi omistamansa 43 % Keycast Oy:n osakkeista OKO Venture Capitalin ja Keycastin toimivan johdon perustamalle uudelle yhtiölle. Kauppahinta osakkeista oli noin 6,5 Me ja Componenta kirjasi kaupasta 2,1 Me:n myyntivoiton toiselle vuosineljännekselle. Muun liiketoiminnan liikevaihto tammi - joulukuussa oli 47,8 Me (40,4 Me) ja liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä 2,1 Me (1,8 Me). Tilauskanta oli katsauskauden lopussa 6,3 Me (8,0 Me). Neljännen vuosineljänneksen liikevaihto oli 10,8 Me (13,2 Me) ja liikevoitto ilman kertaluontoisia eriä -0,1 Me (0,9 Me). Wirsbon takomoiden myynti kasvoi 19 % edellisvuodesta 46,6 Me:oon. Vuoden liikevoitto parani myynnin kasvun ja toiminnan tehostamisen seurauksena. Componentan osuus osakkuusyhtiöiden tuloksesta oli 2,1 Me (1,9 Me). Ulefos NV:n liikevaihto oli 35,6 Me (33,3 Me) ja tulos rahoituserien jälkeen 3,9 Me (2,7 Me). Osakepääoma ja osakkeet Componenta Oyj:n osake noteerataan Helsingin Pörssin päälistalla. Osakepääoma oli katsauskauden päättyessä 19,3 Me. Osakkeen nimellisarvo on kaksi euroa. Osakkeen kurssi katsauskauden lopussa oli 5,95 euroa (5,30 euroa). Vuoden keskikurssi oli 7,11 euroa, alin kurssi 5,32 euroa ja ylin kurssi 9,44 euroa. Osakekannan markkina-arvo oli kauden lopussa 57,3 Me (51,0 Me) ja osakkeen suhteellinen vaihto katsauskaudella 51 % (24 %) osakekannasta. Componenta Oyj ja Nordea Pankki Suomi Oyj ovat tehneet Helsingin Pörssin Liquidity Providing (LP) -toiminnan edellytykset täyttävän markkinatakaussopimuksen, joka on ollut voimassa 4.1.2005 alkaen. Sopimuksen tavoitteena on parantaa Componentan osakkeen likviditeettiä ja lisätä sijoittajien kiinnostusta Componentan osakkeeseen. Sopimuksen mukaan Nordea Pankki Oyj antaa Componentan osakkeelle osto- ja myyntitarjouksen siten, että suurin sallittu osto- ja myyntitarjouksen välinen erotus on 2 % laskettuna ostotarjouksesta. Tarjoukset sisältävät vähintään 2 000 osaketta, joka vastaa 10 pörssierää. Varsinainen yhtiökokous päätti hallituksen esityksen mukaisesti, että vuodelta 2004 jaettiin osinkoa 0,50 euroa/osake. Omien osakkeiden osto- ja luovutusvaltuudet Componenta Oyj:n varsinainen yhtiökokous 7.2.2005 päätti valtuuttaa hallituksen päättämään yhtiön omien osakkeiden hankkimisesta voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla kuitenkin enintään sen osakemäärän, joka yhdessä jo omistettujen omien osakkeiden kanssa vastaa 5 %:a yhtiön kaikista osakkeista ja niiden tuottamasta äänimäärästä osakkeiden hankintahetkellä. Valtuutus oli kokonaan käyttämättä 31.12.2005. Osakepääoman korottamisvaltuutus Varsinainen yhtiökokous päätti valtuuttaa hallituksen päättämään yhdessä tai useammassa erässä osakepääoman korottamisesta uusmerkinnällä, ottamalla vaihtovelkakirjalainoja tai antamalla optio-oikeuksia siten, että yhtiön osakepääoma voisi nousta yhteensä enintään 3 846 122 eurolla tai tätä pienemmällä määrällä, joka vastaa enintään viidesosaa yhtiökokouksen valtuutuspäätöksen ja hallituksen korotuspäätöksen ajankohtana rekisteröidystä yhtiön osakepääomasta ja osakkeiden yhteenlasketusta äänimäärästä. Componenta Oyj:n hallitus päätti valtuutuksen perusteella vaihdettavan pääomalainan ottamisesta ja hyväksyi 4.3.2005 vaihdettavan pääomalainan 2005 merkintöjä nimellismäärältään 19,0 Me. Osakkeen vaihtokurssi on 10,00 euroa, joten lainalla voidaan merkitä enintään 1 900 000 osaketta. Investoinnit Katsauskauden tuotannollisten investointien määrä oli 22,4 Me (32,2 Me), josta rahoitusleasing-investointien osuus oli 7,2 Me. Investointien nettorahavirta oli -11,6 Me (-9,4 Me). Hallitus ja johto Componentan varsinainen yhtiökokous 7.2.2005 valitsi hallituksen jäseniksi Heikki Bergholmin, Heikki Lehtosen, Juhani Mäkisen, Marjo Raitavuon ja Matti Tikkakosken. Hallitus valitsi keskuudestaan puheenjohtajaksi Heikki Bergholmin ja varapuheenjohtajaksi Juhani Mäkisen. Konsernin johtoryhmän katsauskauden lopussa muodostivat toimitusjohtaja Heikki Lehtonen, Raskaat komponentit –divisioonan johtaja Olli Karhunen, myynti- ja tuotekehitysjohtaja Jari Leino, henkilöstöjohtaja Anu Mankki (1.12.2005 alkaen), myynti- ja tuotekehitysjohtaja Marc Omes (22.8.2005 alkaen), Konepajat-divisioonan johtaja Michael Sjöberg, Valimot–divisioonan johtaja Kimmo Suupohja (17.10.2005 alkaen), talousjohtaja Kimmo Virtanen ja viestintäpäällikkö Pirjo Aarniovuori. Henkilöstö Konsernin keskimääräinen henkilöstömäärä katsauskauden aikana oli 2 214 (2 168). Maantieteellisesti henkilöstö jakautui siten, että kauden lopussa Suomessa oli 48 % (45 %), Hollannissa 25 % (27 %) ja Ruotsissa 27 % (28 %) henkilöstöstä. Ympäristö Componenta on sitoutunut jatkuvaan parantamiseen ja tuotannon ympäristövaikutuksien vähentämiseen. Konsernin ympäristöpolitiikan päämääränä on energian ja materiaalien kulutuksen vähentäminen, hiukkas- ja VOC-päästöjen rajoittaminen, melutason alentaminen sekä jätteiden lajittelun tehostaminen ja kierrätyksen lisääminen. Componenta julkaisee vuoden 2005 ympäristöraportin vuoden 2006 kevään aikana. Osingonjakoehdotus Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että vuodelta 2005 ei jaeta osinkoa. Yhtiökokous Componenta Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään 8.2.2006 klo 14.00. Hallitus esittää yhtiökokoukselle, että yhtiökokous valtuuttaa hallituksen päättämään omien osakkeiden hankkimisesta voitonjakoon käytettävissä olevilla varoilla kuitenkin enintään sen osakemäärän, joka yhdessä jo omistettujen omien osakkeiden kanssa vastaa 5 % yhtiön kaikista osakkeista ja niiden tuottamasta äänimäärästä osakkeiden hankintahetkellä. Vuosikertomuksen julkaiseminen Componenta Oyj julkistaa vuoden 2005 painetun vuosikertomuksen ja verkkovuosikertomuksen viikolla 5. Näkymät Componentan näkymät vuodelle 2006 perustuvat yleisiin ulkoisiin suhdanneindikaattoreihin, asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin sekä Componentan tilauskertymään ja tilauskantaan. Raskaan ajoneuvoteollisuuden kysyntä kääntyi laskuun vuoden 2005 loppupuolella. Myös työkoneteollisuuden komponenttien kysyntä jäi viimeisellä vuosineljänneksellä edellisen vuoden vastaavaa jaksoa alhaisemmalle tasolle. Energia- ja voimansiirtoteollisuuden sekä koneenrakennusteollisuuden komponenttien kysyntä on jatkunut hyvällä tasolla vuoden 2005 aikana. Vuosien 2004 ja 2005 aikana toteutetut investointien käyntiinajot ovat heikentäneet Componentan tulosta erityisesti vuonna 2005. Investoinnit Karkkilassa, Hollannin Heerlenissä ja Ruotsin Främmestadissa on teknisesti saatettu loppuun viime vuoden aikana. Karkkilan ja Heerlenin investointien operatiivinen ylösajo jatkuu vuoden 2006 aikana. Tavoitteena on pienentää näiden yksiköiden liiketappiota kuluvan vuoden aikana ja saavuttaa myös Karkkilan ja Heerlenin yksiköiden osalta positiivinen liikevoitto vuonna 2007. Componentan tilauskanta oli vuoden 2005 lopussa edellisvuoden vastaavan ajankohdan tasolla. Vuoden 2006 ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdon ennakoidaan kasvavan 10 % vuoden 2005 viimeisestä vuosineljänneksestä ja olevan edellisvuoden vastaavan jakson tasolla. Vuoden 2006 ensimmäisen vuosineljänneksen tuloksen rahoituserien jälkeen ilman kertaluontoisia eriä arvioidaan paranevan vuoden 2005 viimeisestä vuosineljänneksestä. Tuloslaskelma (kts. pdf-liite) Tase (kts. pdf-liite) Konsernin rahavirtalaskelma (kts. pdf-liite) Laskelma konsernin oman pääoman muutoksista (kts. pdf-liite) Tunnusluvut (kts. pdf-liite) Osakekohtaiset tiedot (kts. pdf-liite) Segmentit (kts. pdf-liite) Johdannaissopimukset (kts. pdf-liite) Konsernin kehitys (kts. pdf-liite) Liikevaihto markkina-alueittain (kts. pdf-liite) Liikevaihdon kehitys markkina-alueittain (kts. pdf-liite) Konsernin kehitys (kts. pdf-liite) Konsernin kehitys liiketoimintaryhmittäin (kts. pdf-liite) Konsernin kehitys neljännesvuosittain (kts. pdf-liite) Liiketoimintaryhmien kehitys neljännesvuosittain (kts. pdf-liite) Konsernin kehitys ilman kertaluontoisia eriä (kts. pdf-liite) Konsernin kehitys liiketoimintaryhmittäin ilman kertaluontoisia eriä (kts. pdf-liite) Konsernin kehitys neljännesvuosittain ilman kertaluontoisia eriä (kts. pdf-liite) Liiketoimintaryhmien kehitys neljännesvuosittain ilman kertaluontoisia eriä (kts. pdf-liite) Suurimmat osakkeenomistajat 31.12.2005 (kts. pdf-liite) Hallituksen jäsenten omistusosuus on 40,6 %. Kaikilla osakkeilla on yhtäläinen äänioikeus. Hallituksen jäsenten osuus optioista on 10,8 %. Jos kaikki optiot konvertoidaan osakkeiksi, hallituksen jäsenten omistusosuus muuttuu 39,3 %:iin Helsingissä 20. tammikuuta 2006 COMPONENTA OYJ Hallitus Heikki Lehtonen toimitusjohtaja LISÄTIETOJA Heikki Lehtonen toimitusjohtaja puh. 010 403 00 Kimmo Virtanen talousjohtaja puh. 010 403 00