Componenta antaa tulosohjeistuksen vuodelle 2019 ja suunnittelee sopeuttamistoimia

Componenta Oyj Pörssitiedote 14.3.2019 klo 9.55

Componenta Oyj:n Ruotsissa toimiva koneistus- ja maalauspalveluja tuottava yhtiö Componenta Främmestad AB supistaa liiketoimintaansa ja on käynnistänyt toimia henkilöstön vähentämiseksi. Ruotsin työvoimaviranomaisille on tehty 28.2.2019 työvoiman vähentämisilmoitus, jossa varaudutaan yli sadan henkilön irtisanomiseen. Henkilöstön vähennysmäärää ei voida vielä tässä vaiheessa vahvistaa. Componenta Främmestad AB työllistää noin 200 henkilöä ja noin 35 vuokratyöntekijää.

Componenta Främmestad AB:n liiketoiminnan kannattavuus on ollut kroonisesti heikko eikä sitä ole kyetty oleellisesti parantamaan. Turkin valimon siirtyminen konsernin ulkopuolelle heikensi olennaisesti Ruotsin liiketoiminnan strategista merkitystä Componenta-konsernille.

Componenta Främmestad AB välittää, koneistaa ja maalaa pääosin Componenta-konserniin aiemmin kuuluneen ja vuonna 2017 myydyn turkkilaisen valimoyrityksen tuotteita. Osa valuista toimitetaan Främmestadiin Suomesta, Porin valimosta. Nämä toimitukset edustavat noin 40 % Porin yksikön volyymeistä. Tämän johdosta sopeuttamistoimia suunnitellaan myös Porin valimossa. Porin valimo työllistää 205 henkilöä.

Componenta on pyrkinyt korjaamaan Ruotsin liiketoiminnan kannattavuutta asiakassopimuksia uudistamalla. Neuvottelut eivät kuitenkaan ole tuottaneet tavoiteltua lopputulosta, minkä vuoksi Componenta on joutunut irtisanomaan merkittäviä Componenta Främmestad AB:n asiakkuuksia kannattamattomina.

Tulosohjeistus vuodelle 2019

Aiemmin tiedotetun mukaisesti Componenta julkistaa 22.3.2019 tilinpäätöstiedotteen tilikaudelta 2018.

Kuvatakseen taloudellista kehitystään vuonna 2019 Componenta julkistaa poikkeuksellisesti alla olevan tulosohjeistuksensa vuodelle 2019 jo tässä yhteydessä.

Componenta odottaa jatkuvien toimintojen liikevaihdon vuonna 2019 olevan 70 - 90 Me ja oikaistun käyttökatteen ilman vertailukelpoisuuteen vaikuttavia eriä odotetaan säilyvän positiivisena.

Harri Suutari

Harri Suutari

Marko Karppinen

Componenta on kansainvälinen teknologiayhtiö. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia. Yhtiön osake listataan Nasdaq Helsingissä.