Componenta heikentää vuoden 2012 näkymiään

Euroopan ja maailmantalouden jatkuva epävarmuus on edelleen heikentänyt Componentan asiakastoimialojen investointikysyntää. Componentan tilauskanta 30.9.2012 oli 87 Me (104 Me). Tilauskanta on laskenut lähes kaikilla asiakastoimialoilla ja tilauskannan laskuun loppuvuonna vaikuttavat merkittävästi useiden asiakkaiden käynnistämät tuotannon ja varastojen sopeuttamistoimet. Tilauskannan ja asiakkaiden antamien loppuvuoden tuotantoennusteiden perusteella Componentan koko vuoden 2012 liikevaihdon odotetaan laskevan edellisestä vuodesta.

Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan laskevan selvästi edellisestä vuodesta. Kolmannen vuosineljänneksen aikana tapahtunut merkittävä näkymien muutos johtuu aiempaa selvästi alemmasta liikevaihto-odotuksesta, euron heikkoudesta Turkin liiraan ja Ruotsin kruunuun nähden ja Turkissa sijaitsevan Orhangazin valimon, Hollannin toimintojen sekä Ruotsissa sijaitsevan Främmestadin konepajan rakenteellisesta tehottomuudesta. Tuloksen rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä odotetaan jäävän selvästi tappiolle. Tulosta rasittavat em. asioiden lisäksi poikkeuksellisen suuret rahoituskulut. 12.10.2012 julkistetun ja 17.10.2012 toteutetun uuden 90 Me:n pitkäaikaisen syndikoidun luoton uskotaan pienentävän rahoituskuluja jatkossa.

Componentan tammi - syyskuun 2012 liikevaihto oli 427 Me (435 Me) ja alustava liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 13,6 Me (23,0 Me).

Aiemmat näkymät vuodelle 2012 olivat:

Euroopan ja maailmantalouden jatkuva epävarmuus on heikentänyt Componentan asiakastoimialojen investointikysyntää. Componentan tilauskanta 31.8.2012 oli 92 Me (104 Me). Tilauskannan ja asiakkaiden antamien tuotantoennusteiden perusteella Componentan koko vuoden 2012 liikevaihdon odotetaan pysyvän edellisen vuoden tasolla tai laskevan hieman. Näkymien muutos johtuu ennen kaikkea rakennus- ja kaivosteollisuuden sekä koneenrakennusteollisuuden heikentyneistä näkymistä. Kysynnän odotetaan jatkuvan alhaisella tasolla vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa.

Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan olevan 26 - 32 Me:n haarukassa. Liikevoitto-odotuksen muutos johtuu aiempaa pienemmästä liikevaihdosta ja euron heikentymisestä muihin valuuttoihin nähden. Tuloksen rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä odotetaan olevan -3 Me:n ja 3 Me:n välillä.

Helsinki 18. lokakuuta 2012

Heikki Lehtonen                                                                Mika Hassinen
toimitusjohtaja                                                                   talousjohtaja
puh. 010 403 2200                                                            puh. 010 403 2723

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2011 oli 576 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 700 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.