Componenta ja Karkkilan kaupunki aloittavat Högforsin ruukkialueen yhteismarkkinoinnin

Karkkilan kaupunki ja Componenta ovat käynnistämässä yhteismarkkinointia perinteisen Högforsin ruukkialueen elävöittämiseksi. Kulttuurihistoriallisesti arvokas 1800-luvulla perustettuihin ruukkialueisiin kuuluva Karkkila - Högforsin ruukki on harvoja Suomen ruukkialueita, jossa on edelleen valimotoimintaa. Tavoitteena on saada alueelle uusia yrittäjiä ja kehittää uusia tapoja hyödyntää perinteisen ruukkialueen tarjoamia mahdollisuuksia sekä lisätä kaupungin vetovoimaisuutta.

Högforsin ruukkialue kuuluu valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin (RKY). Teollisuusperintöseura myönsi vuonna 2015 Componenta Finland Oy Högforsille ja Karkkilan kaupungille teollisuusperintöpalkinnon Högforsin ruukkialueen suojelemisesta, säilyttävästä uuskäytöstä ja kehittämisestä.

Högforsin ruukki on perustettu 1820 Karkkilan kosken partaalle, ja 1900-luvulla Högforsista kehittyi Suomen suurin talous- ja rakennusvalutuotteiden valmistaja. Parhaimmillaan tehdas työllisti yli 2000 henkilöä. Högforsin ruukin perinteitä jatkaa nykyisin Componenta Finland Oy Högforsin valukomponentteja valmistava valimo. Ruukin Tehtaanpuiston alueella sijaitsevat mm. Suomen Valimomuseo ja siihen kuuluvat muut museorakennukset ja Componentan kokous- ja majoitustilat.

Tehtaanhotelli ja Bremerin talo avaavat ovensa

Componenta on käynnistänyt Karkkilassa Tehtaanpuiston alueella sijaitsevien kokous- ja majoitustilojensa kehitystoimenpiteet. Tiloihin etsitään aluksi yhteistyökumppania, joka mahdollisimman nopealla aikataululla ottaisi hoidettavakseen hotelli- ja majoitustoiminnan. Se mahdollistaisi Tehtaanhotellin ja Bremerin talon avaamisen myös yksityishenkilöille jo ensi kesänä. Samalla alueelle etsitään uutta omistajaa.

Tehtaanhotellissa on useiden erikokoisten kokoustilojen sekä ruokasalin ja keittiön lisäksi 7 1-hengen hotellihuonetta. Hotellirakennuksen vieressä sijaitsevat Bremerin talo ja ns. Punainen talo, joissa on yhteensä 19 hyvätasoista 1- tai 2- hengen huonetta. Yhteensä majoituskapasiteettia on 38 henkilölle. Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat rakennukset on kunnostettu vaiheittain perinteitä vaalien viimeisten 10 - 20 vuoden aikana. Tilat ovat olleet pääsääntöisesti Componentan omassa käytössä.

Componentan ydinliiketoiminta on rauta- ja alumiinikomponenttien suunnittelu ja tuotanto

Uusien strategisten linjaustensa mukaisesti Componenta keskittyy jatkossa ydinliiketoimintaansa eli rauta- ja alumiinikomponenttien suunnitteluun ja tuotantoon ja pyrkii kasvattamaan tuotantolaitostensa käyttöasteita.

Vuoden 2015 lopussa käynnistyivät koko konsernia koskevat rakenteelliset muutokset, joiden tavoitteena on kannattavuuden selkeä paraneminen. Myynti-, suunnittelu- ja asiakaspalvelutoimintoja Karkkilaan Maaliskuussa 2016 Componentan aiemmin konsernitasolla toimineet suunnittelutoiminnot liitettiin osaksi tulosvastuullisia liiketoimintayksiköitä. Lisäksi konsernin Suomen myynti- ja asiakaspalveluliiketoiminnat siirtyvät kevään aikana Karkkilaan Componentan Högforsin valimon tiloihin. Järjestelyjen johdosta noin 10:n mainituissa tehtävissä toimivan henkilön toimipiste siirtyy Helsingistä Karkkilaan.

Högforsin ruukkialueella vireää palvelu- ja yritystoimintaa

Högforsin ruukkialueella toimivat tällä hetkellä mm. Componentan rautavalimo, SEW Industrial Gearsin karkaisimo, Karkkilan Malliapu, Tekopa, Wiab, Anidiagnostic Oy, Kotifiltterit Oy, EK-palvelut, Karkkilan Vartiointipalvelu, Mehiläisen lääkäriasema, Eteva, Karkkilan kaupungintalo, Karkkilan kaupunginkirjasto, Perusturvakuntayhtymä Karviaisen äitiys- ja lastenneuvola, Työpaja Werstas, Kela, Hiiden työvoiman palvelukeskus/TYP, Kuntien Tiera Oy, Suomen Valimomuseo, Högforsin masuuni, Ravintola Rautapata, Nyhkälän koulun ja Karkkilan kuvataidekoulun väistötilat sekä Lounasravintola Rautakoski. Lisäksi alueella on useiden eri valtakunnallisten museoiden varastotiloja.

Tilojen esittelyt ja lisätiedot

Seppo Erkkilä                                                                                 Marko Järvenpää
Suomen liiketoiminnan johtaja                                                       kaupunginjohtaja
Componenta Oyj                                                                            Karkkilan kaupunki