Componenta käynnistää neuvottelut koskien Ruotsin takomotoimintojensa rakenneuudistusta tuottavuuden ja kannattavuuden kehittämiseksi

Componenta aikoo käynnistää toimenpiteet Ruotsissa sijaitsevan takomoliiketoimintansa tuottavuuden ja kannattavuuden kehittämiseksi osana konsernin lokakuussa 2012 aloitettua tehostamisohjelmaa. Toimenpiteet koskevat Componenta Wirsbon toimintoja Virsbossa, Smedjebackenissa ja Arvikassa ja niiden tarkoituksena on parantaa takomon tuottavuutta, toimintojen tehokkuutta ja kannattavuutta sekä vähentää kiinteitä kustannuksia.

Smedjebackenissa sijaitsevan tuotantoyksikön toiminta aiotaan vähentää minimiin ja siirtää sen tuotteet pääosin Arvikan yksikköön. Tätä taustaa vasten Ruotsin lain mukaiset neuvottelut ammattijärjestöjen kanssa on aloitettu 28.11.2012 tavoitteena vähentää yhteensä 41 työpaikkaa Smedjebackenissa. Tavoitteena on saada neuvottelut päätökseen vuoden 2012 aikana, jolloin niiden tulosten perusteella tehtävät toimenpiteet tulisivat voimaan 2013 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Componenta Wirsbon kapasiteetin käyttöasteet ovat olleet alhaiset vuonna 2012 ja sen toiminnallinen tulos on ollut huono. Aiotulla rakenneuudistuksella parannetaan takomoliiketoiminnan tulosta noin 2 miljoonalla eurolla. Muutoksista aiheutuvat kertaluonteiset kulut kirjataan vuoden 2012 viimeiselle vuosineljännekselle.

Vuonna 2013 Componenta Wirsbon johto keskittyy Smedjebackenista Arvikaan tehtäviin tuotesiirtoihin ja tuotantoprosessien kehittämiseen sekä tehokkuuden ja toimintatapojen parantamiseen.

Helsinki 28. marraskuuta 2012

puh. 010 403 2723

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2011 oli 576 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 700 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.