Componenta muuttaa ohjeistustaan vuodelle 2015

Kiinan talouskasvun heikentyneet näkymät ovat laskeneet raaka-aineiden hintoja viime kuukausina ja tämä puolestaan on heikentänyt investointikysyntää erityisesti rakennus- ja kaivosteollisuudessa.

Tilauskanta lokakuun alussa oli 4 % korkeampi kuin edellisenä vuonna samaan aikaan eli 82 Me (79 Me). Tilauskannan ja asiakkaiden antamien loppuvuoden tuotantoennusteiden perusteella Componentan koko vuoden 2015 liikevaihdon odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla.

Ennakoitua pienemmän liikevaihdon sekä toiminnan tehostamisohjelman kustannussäästöjen viiveiden takia Componentan vuoden 2015 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisia valuuttakurssieroja odotetaan jäävän edellisvuodesta. Toteutuneiden viiveiden johdosta osa kustannussäästöistä siirtyy vuodelle 2016.

Componentan tuloksen rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä odotetaan kuitenkin paranevan edellisvuodesta taseen operatiivisten erien valuuttakurssivoittojen ja alempien korkokulujen takia.

Componentan kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto oli 110 Me (111 Me), alustava liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä sekä taseen operatiivisia valuuttakurssieriä oli 1 Me (1 Me) sekä alustava tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä -5 Me (-6 Me).

Uusi ohjeistus vuodelle 2015 on:

Componentan liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisia valuuttakurssieroja odotetaan jäävän edellisvuodesta. Componenta odottaa kuitenkin vuoden 2015 tuloksen rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä paranevan edellisvuodesta.

Aiempi ohjeistus vuodelle 2015 oli:

Componenta odottaa vuoden 2015 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssieroja paranevan edellisvuodesta johtuen toteutettavasta tehostamisohjelmasta.

Helsinki 19. lokakuuta 2015

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2014 oli 495 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 250 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.