Componenta Oyj:n liiketoimintakatsaus tammi–syyskuulta 2021

Componenta Oyj, Osavuosikatsaus, 5.11.2021 klo 8.00

Katsauskauden liikevaihto kasvoi ja käyttökate parani selvästi

Tässä liiketoimintakatsauksessa esitetyt tiedot koskevat Componenta-konsernin kehitystä tammi– syyskuussa 2021 ja vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2020, ellei toisin mainita. Kaikki katsaukseen sisältyvät luvut koskevat jatkuvia toimintoja, ellei toisin mainita. Katsauskauden jatkuvia toimintoja olivat valimot Porissa ja Karkkilassa sekä metallituotetehtaat Jyväskylässä, Härmässä, Kurikassa, Leppävedellä ja Sastamalassa.

Tämä ei ole IAS 34 -standardin mukainen osavuosikatsaus. Yhtiö noudattaa arvopaperimarkkinalain mukaista puolivuotisraportointia ja julkistaa vuoden kolmen ja yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta liiketoimintakatsaukset, joissa esitetään yhtiön taloudellista kehitystä kuvaavat keskeiset tiedot.

Tässä katsauksessa esitettävät taloudelliset tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Tammi–syyskuu 2021

• Liikevaihto kasvoi ja oli 62,0 Me (52,5 Me).
  • Käyttökate parani ja oli 3,6 Me (1,9 Me).
  • Liiketulos oli -0,8 Me (-2,5 Me).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 0,5 Me (6,9 Me).

Heinä‒syyskuu 2021

• Liikevaihto kasvoi ja oli 18,5 Me (15,8 Me).
  • Käyttökate oli 0,3 Me (0,6 Me).
  • Liiketulos oli -1,1 Me (-0,9 Me).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli -3,9 Me (0,5 Me).

Toimitusjohtaja Sami Sivuranta:

”Tammi‒syyskuun katsauskausi sujui pääosin odotustemme mukaisesti. Liikevaihtomme jatkoi kasvuaan  ja kannattavuutemme parani selvästi tehtyjen toimenpiteidemme ansiosta.

Markkinat ovat elpyneet alkuvuoden aikana – tämä yhdistettynä uusmyyntimme onnistumiseen sekä markkinaosuuksien kasvattamiseen, ovat varmistaneet meille myös erittäin vahvan loppuvuoden tilauskannan.

Kolmannen vuosineljänneksen kannattavuuteen vaikuttivat kohonneiden raaka-ainekustannusten lisäksi jonkin verran heikentävästi tiettyjen yksiköiden tuotantovolyymien nopean nousun aiheuttama väliaikainen tuottavuuden lasku.

Olemme kasvattaneet kapasiteettiamme ja lisänneet muun muassa tuotantohenkilöstöresursseja asiakaskysyntää vastaavaksi koko vuoden 2021 ajan. Työvoiman saatavuuteen on kuitenkin liittynyt haasteita niin kotimaisen kuin ulkomaisen työvoiman osalta. Etenkin ulkomaisen työvoiman lisäämisen haasteena on ollut työlupaprosesseihin liittynyt pitkä käsittelyaika. Olemme tehneet kuitenkin paljon toimenpiteitä, joiden myötä varmistamme hyvän palvelukyvyn myös kasvavissa toimitusvolyymeissamme.

Materiaalien ostohinnoissa nousukehitys on jatkunut poikkeuksellisena vielä kolmannellakin vuosineljänneksellä. Pääraaka-aineidemme osalta kustannuskehitys on kuitenkin sidottu asiakassopimuksiin indeksein ja nämä tulevat päivittymään myyntihintoihin viiveellä. Olemme sopineet asiakkaidemme kanssa myös ei-indeksoitavien materiaalihintojen ja työvoiman kustannusnousujen kertaluonteisesta siirrosta asiakashintoihin. Nämä hintasopimukset astuivat voimaan kuluvan vuoden viimeisen vuosineljänneksen alussa.

Componenta Oyj:n ja Componenta Castings Oy:n saneerausohjelmat on saatu päätökseen tämän vuoden aikana. Componenta Oyj:n osalta jo huhtikuussa ja Componenta Castings Oy:n osalta katsauskauden jälkeen lokakuussa valvojan loppuselonteon valmistuttua. Näin ollen kaikki Componenta-konserniin kuuluvat yhtiöt ovat suorittaneet saneerausvelkansa ennenaikaisesti ja saneerausohjelmat konsernissa ovat päättyneet. Tämä parantaa jatkossa selkeästi Componentan asemaa ja uskottavuutta niin asiakkaidemme, toimittajiemme kuin muidenkin sidosryhmien näkökulmasta.

Likviditeettimme säilyi koko katsauskauden hyvänä. Tuotantovolyymit kasvoivat selkeästi. Myös materiaalien saatavuushaasteet kasvoivat, mihin reagoimme nostamalla harkiten varmuusvarastotasoja. Katsauskauden päättymisen jälkeen maksuvalmius on säilynyt edelleen hyvällä tasolla saneerausvelkojen maksamisesta huolimatta.

COVID-19-pandemian yleisistä epävarmuustekijöistä sekä loppuasiakkaidemme komponenttien saatavuuteen liittyvistä riskeistä huolimatta, arviomme mukaan vahva alkuvuosi sekä tämänhetkiset näkymät loppuvuodelle antavat hyvän pohjan koko vuoden liikevaihdon ja käyttökatteen kasvulle. Tämän johdosta korotimme koko vuoden liikevaihtoennustettamme syyskuun  puolessa välissä.

Pidemmällä aikavälillä jatkamme aktiivisesti toimenpiteitämme markkina-asemamme vahvistamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi osana kasvustrategiaamme. Tavoitteenamme on olla asiakkaillemme ensisijainen laajan tarjoaman palveleva kokonaistoimittaja.”

Taloudellinen kehitys katsauskaudella

Componenta-konsernin liikevaihto kasvoi ja oli 62,0 Me (52,5 Me). Liikevaihdon kasvu johtui toimitusvolyymien kasvusta ja realisoituneesta uusmyynnistä nykyisille ja uusille asiakkaille. Käyttökate oli 3,6 Me (1,9 Me). Liiketulos oli -0,8 Me (-2,5 Me).

Katsauskaudella kannattavuus parani myyntivolyymien kasvun sekä omien suunnitellusti tehtyjen kehittämistoimenpiteiden ansiosta. Kannattavuutta paransi kertaluonteisesti myös entisen tytäryhtiön, Componenta BV:n, konkurssipesältä saatu 0,1 Me suoritus jo aiemmin alaskirjatuille saamisille, joita Componentalla oli konkurssipesästä. Kuluvan vuoden toisella ja kolmannella neljänneksellä kannattavuutta rasitti jonkin verran raaka-aineiden nouseva hintakehitys. Valtaosa ostohintojen korotuksista siirtyy viiveellä myyntihintoihin asiakassopimuksiin sisältyvien indeksiehtojen mukaisesti. Lisäksi kolmannella neljänneksellä kannattavuutta rasitti jonkin verran työvoiman saatavuuteen liittyvät haasteet erityisesti Karkkilan valimoliiketoiminnassa muun muassa pidentäen tuotannon läpimenoaikoja osassa valmistustoimintoja. Vertailuvuoden 2020 kannattavuutta paransi Business Finlandilta saadun liiketoiminnan häiriötilanteeseen (COVID-19) liittyvän kehitysrahoituksen ja Valtiokonttorilta saadun kustannustuen (COVID-19) tulosvaikutteisesti kirjattu osuus yhteensä 0,2 Me. Edellä kerrottu kohdistuu pääasiassa vertailuvuoden kolmannelle neljännekselle. Lisäksi vertailuvuoden kolmannen neljänneksen kannattavuutta paransi COVID-19-pandemian johdosta tapahtunut toimitusvolyymien osittainen siirtyminen vuoden toiselta neljännekseltä kolmannelle neljännekselle.

Nettorahoituserät olivat -0,5 Me (-1,1 Me). Nettorahoituseriin sisältyy 0,7 Me nettotuotto, joka realisoitui, kun emoyhtiö maksoi maaliskuussa saneerausvelkansa ennenaikaisesti.

Katsauskauden lopussa konsernin rahavarat olivat yhteensä 7,6 Me (7,7 Me). Pitkäaikaiset korolliset velat olivat yhteensä 9,7 Me ja lyhytaikaiset korolliset velat olivat yhteensä 3,0 miljoonaa euroa 30.9.2021. Konsernilla oli katsauskauden lopussa käyttämättömiä, sitovia luottositoumuksia yhteensä 4,0 Me (4,0 Me). Lisäksi Componentalla on käytettävissä 8 miljoonan Yhdysvaltain dollarin määräinen osakemerkintälimiitti. Konsernin hyvään likviditeettiin ovat vaikuttaneet myös eläkeyhtiöiden ja verottajan COVID-19-pandemian johdosta myöntämät maksuhelpotukset, jotka olivat katsauskauden lopussa määrältään 2,7 Me (4,5 Me) velvoitteille, jotka on maksettava erillisten maksuaikataulujen mukaisesti 22.6.2023 mennessä. Maksuhelpotuksista maksetaan 2,5 prosentin vuotuista korkoa.

Jatkuvien toimintojen liiketoiminnan rahavirta katsauskaudella oli 0,5 Me (6,9 Me). Vertailukauden 2020 rahavirtaa paransi merkittävästi suotuisa käyttöpääoman kehitys. Katsauskauden rahavirtaa heikentää eläkeyhtiöiden ja verottajan pandemiaan liittyviä maksuaikahelpotuksia koskevat lyhennykset, jotka olivat 1,3 Me. Rahavirtaa heikentää osaltaan myös käyttöpääoman kasvu erityisesti Karkkilan valimoliiketoiminnassa muun muassa pidentyneiden tuotannon läpimenoaikojen johdosta osassa valmistustoimintoja. Katsauskauden lopussa jatkuvien toimintojen käyttöpääoma (sis. vaihto-omaisuus ja myyntisaamiset vähennettynä ostoveloilla) oli 7,3 Me ja vuoden 2020 tilinpäätöshetkellä 5,2 Me. Käyttöpääoman kasvu johtuu osaltaan myös myyntivolyymien kasvusta. Vertailukaudella 2020 rahavirta oli poikkeuksellisen hyvä pääasiassa eläkeyhtiöiden ja verottajan pandemiaan liittyvien maksuaikahelpotusten ja suotuisan käyttöpääomakehityksen ansiosta.

Avainluvut

vuokrasopimusten osuuden, jatkuvat toiminnot
1 056 4 193 -74,8 % 5 134
Konsernin saneerausvelat 3 608 11 653 -69,0 % 10 694
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima,
jatkuvat toiminnot
594 582 2,1 % 574
Henkilöstö keskimäärin kauden aikana
ml. vuokratyövoima, jatkuvat toiminnot
587 593 -1,0 % 589
Tilauskanta, jatkuvat toiminnot 16 049 8 864 81,1 % 9 536

*) Vertailutietoja vuodelta 2020 on oikaistu johtuen osakkeiden yhdistämisestä ja osakeannista.
**) Sisältää saneerausveloista vain korolliset velat.

Saneerausohjelmat

Componenta toteutti marras‒joulukuussa 2020 merkintäetuoikeusannin, jolla kerättiin noin 9,5 Me bruttovarat. Yhtiön tarkoituksena oli aloittaa neuvottelut yhtiön saneerausvelkojien kanssa Componenta Oyj:n saneerausvelkojen ennenaikaisesta maksamisesta. Lisäksi osakeannin tarkoituksena oli vahvistaa yhtiön taloudellista asemaa.

Yhtiön hallitus päätti 25.2.2021 suorittaa emoyhtiön saneerausohjelman saneerausvelkojille yhteismäärältään noin 5,9 miljoonan euron suoritukset ja päättää saneerausohjelma ennenaikaisesti. Saneerausohjelman ennenaikainen päättäminen rahoitettiin edellä mainitusta merkintäetuoikeusannista saaduilla rahavaroilla.

Componenta Oyj teki 31.3.2021 velkojilleen edellä mainitut noin 5,9 miljoonan euron suoritukset, joiden määrä täsmentyi vähäisissä määrin maaliskuun 2021 aikana. Yhtiö on myös sopinut edelliseen sisältyneiden määrältään vielä vahvistumattomien noin 0,1 miljoonan euron suuruisten ehdollisiin ja enimmäismääräisiin takausvastuisiin perustuvien saneerausvelkojen velkojien kanssa kyseisten vastuiden konvertoinnista uusiksi enimmäismääräisiksi veloiksi. Konvertoinnin johdosta yhtiö on täyttänyt saneerausohjelman mukaisen suoritusvelvollisuutensa näille velkojille.

Componenta Oyj:n saneerausohjelma päättyi 27.4.2021 emoyhtiön saneerausohjelman valvojan hyväksyttyä yhtiön 31.3.2021 tekemät saneerausvelkojen maksut sekä valvojan annettua velkojille saneerausohjelmaa koskevan loppuselontekonsa.

Katsauskauden päättymisen jälkeen Componenta Oyj:n hallitus päätti 13.10.2021 suorittaa Componenta Castings Oy:n (ent. Componenta Finland Oy) saneerausohjelman saneerausvelkojille yhteismäärältään noin 5,6 miljoonan euron suoritukset ja päättää saneerausohjelma ennenaikaisesti. Componenta Castings Oy suoritti 15.10.2021 velkojilleen edellä mainitut 5,6 miljoonan euron suoritukset, joista 3,4 miljoonaa euroa kohdistui konsernin ulkoisille saneerausvelkojille ja 2,2 miljoonaa euroa konsernin sisäisille velkojille. Konsernin sisäinen saneerausvelka emoyhtiölle suoritettiin kokonaisuudessaan konvertoimalla saneerausvelka uudeksi velkakirjalainaksi. Tässä yhteydessä konsernissa realisoitui noin 0,2 Me suuruinen nettotuotto, kun kirjanpidon mukaiset 3,6 Me:n konsernin ulkoiset saneerausvelat maksettiin pois 3,4 Me:lla. Tuotto kirjataan konsernin tuloslaskelmassa jatkuvien toimintojen rahoituseriin. Componenta Castings Oy:n saneerausohjelma päättyi 22.10.2021, kun yhtiön saneerausohjelman valvoja hyväksyi yhtiön 15.10.2021 suorittamat saneerausvelkojen maksut sekä valvojan annettua saneerausohjelmaa koskevan loppuselontekonsa.

COVID-19-pandemian vaikutukset

Työntekijöiden terveysturvallisuus on ollut Componentalle erittäin tärkeää COVID-19-pandemian
aikana. Componentan ennakoivat toimet henkilöstön terveyden varmistamiseksi ovat minimoineet pandemian vaikutukset, ja konserni on onnistunut palvelemaan asiakkaita, suorittamaan toimitukset sekä pitämään kaikki toiminnot käynnissä ilman merkittäviä ongelmia. COVID-19-pandemian markkinoilla aikaansaaman epävarmuuden arvioidaan jatkuvan koko vuoden 2021. Componenta seuraa tiiviisti viranomaisohjeistuksia, markkinoiden kehitystä, asiakkaidensa toimintaedellytyksiä sekä liiketoiminnan tilannetta ja sopeuttaa omaa toimintaansa tarvittaessa sen mukaisesti. Componentalla jatketaan aktiivisesti tarvittavia toimenpiteitä terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja pandemian leviämisen estämiseksi.

Riskit ja liiketoiminnan epävarmuustekijät

Componentan liiketoiminnan merkittävimpiä riskejä normaalioloissa ovat liiketoimintaympäristöön liittyvät riskit (kilpailutilanne- ja hintariski, hyödykeriskit ja ympäristöön liittyvät riskit), liiketoimintaan liittyvät riskit (asiakas-, toimittaja-, tuottavuus-, tuotantoja prosessiriskit, työmarkkinahäiriöt, sopimus- ja tuotevastuuriskit, henkilöstö- ja tietoturvariskit) sekä rahoitusriskit (rahoituksen saatavuuteen ja likviditeettiin liittyvät riskit, valuutta-, korko- ja luottoriskit).

Konsernin liiketoiminnan kannalta olennaista on tiettyjen raaka-aineiden, kuten kierrätysteräksen ja harkkoraudan, rakenneteräksen, alumiinin ja energian saatavuus kilpailukykyisin hinnoin. COVID-19 pandemian sekä tämän hetkisen talouden ripeän elpymisen johdosta raaka-aineiden ja materiaalien saatavuuteen littyvät epävarmuudet ovat lisääntyneet jonkin verran Componentan omassa operatiivisessa toiminnassa. Sen lisäksi asiakkaittemme tiettyjen komponenttien maailmanlaajuiset saatavuushaasteet, etenkin puolijohteiden ja muiden elektroniikkakomponenttien osalta, voivat johtaa loppuasiakkaidemme tehtaiden tuotantohäiriöihin ja näin vaikuttaa Componentan myyntivolyymeihin lyhyellä aikavälillä.

Raaka-aineiden ja materiaalien saatavuuden varmistamiseksi Componenta ylläpitää aktiivista vuorovaikutusta toimittajiinsa, päivittää jatkuvasti omaa tarvettaan pidemmän aikavälin kysyntää vastaavaksi, seuraa toimittajiensa tilannetta sekä markkinassa tapahtuvia muutoksia tiviisti ja reagoi näihin muutoksiin tarvittaessa.

Raaka-aineisiin liittyvää kustannusriskiä hallinnoidaan pääsääntöisesti hintasopimuksilla, joiden perusteella tuotteiden hintoja korjataan raaka-aineiden hintojen yleisindeksin muutoksia vastaavasti. Raaka-aineiden hinnannousu voi sitoa rahaa käyttöpääomaan arvioitua enemmän. Kaupallisten riskien osalta tulevaisuuden volyymejä voivat heikentää mahdolliset asiakkaan tuotesiirrot hintakilpailullisista syistä.

Componentan voimassa olevat luottolimiitit edellyttävät uusimista seuraavan kerran kesä‒marraskuussa 2022. Konserni rahoittaa liiketoimintaansa myös myyntisaamisten ei-sitovilla factoring-järjestelyillä. Factoring-järjestelyiden irtisanominen tai luottolimiittien uusimatta jättäminen voisivat merkittävästi heikentää Componentan likviditeettiä ja vaikuttaa konsernin toiminnan jatkuvuuteen.

Konsernin likviditeetti oli kuitenkin katsauskauden lopussa hyvällä tasolla. Sen lisäksi Componenta Oyj:llä on käytettävissä 8 miljoonan Yhdysvaltain dollarin määräinen osakemerkintälimiitti yhdysvaltalaiselta sijoittajalta GCF:ltä.

Johto katsoo toiminnan jatkuvuuteen liittyvän epävarmuuden kuitenkin selvästi vähentyneen Componenta Oyj:n ja Componenta Castings Oy:n saneerausvelkojen ennenaikaisen maksun johdosta sekä voimassaolevien luottolimiittisopimusten ja mainitun osakemerkintälimiitin ansiosta. Yhtiön toiminnan jatkuvuuteen liittyvistä epävarmuustekijöistä sekä muista liiketoiminnan riskeistä on annettu tarkempi kuvaus 23.7.2021 julkaistun puolivuosikatsauksen taulukko-osassa.

Varsinaisen yhtiökokouksen päätökset

Componenta Oyj tiedotti 9.4.2021 varsinaisen yhtiökokouksen päätöksistä. Tiedote on luettavissa kokonaisuudessaan yhtiön verkkosivuilla.

Katsauskauden jälkeiset tapahtumat

Componenta tiedotti 1.7.2021, että yhtiö on nimittänyt uudeksi lakiasiainjohtajaksi Hanna Seppäsen. Hän aloitti tehtävässään 1.11.2021. Samalla konsernin johtoryhmä kasvoi kolmesta neljään jäseneen. Konsernin johtoryhmän muodostavat 1.11.2021 alkaen toimitusjohtaja Sami Sivuranta, talousjohtaja Marko Karppinen, operatiivinen johtaja Pasi Mäkinen ja lakiasiainjohtaja Hanna Seppänen.

Componenta tiedotti 13.10.2021, että se päättää tytäryhtiö Componenta Castings Oy:n saneerausohjelman ennenaikaisesti. Componenta Castings Oy suoritti saneerausvelkansa ennenaikaisesti 15.10.2021. Componenta Castings Oy:n saneerausohjelma päättyi 22.10.2021, kun yhtiön saneerausohjelman valvoja hyväksyi yhtiön 15.10.2021 suorittamat saneerausvelkojen maksut sekä antoi saneerausohjelmaa koskevan loppuselontekonsa. Kaikki Componenta-konserniin kuuluvat yhtiöt ovat suorittaneet saneerausvelkansa ja saneerausohjelmat konsernissa ovat päättyneet.

Ohjeistus vuodelle 2021

Componenta Oyj nosti liikevaihto-ohjeistustaan ja säilytti käyttökatetta koskevan ohjeistuksensa ennallaan 16.9.2021 julkaistussa tiedotteessa.

Componenta odottaa jatkuvien toimintojen liikevaihdon vuonna 2021 olevan 85‒90 Me. Käyttökatteen odotetaan paranevan edellisvuodesta. Vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 70,0 Me ja käyttökate 3,7 Me.

Mahdollinen raaka-aineiden kallistuminen, yleinen talous- ja kilpailutilanne sekä asiakkaiden myyntivolyymien kehitys voivat vaikuttaa liiketoimintanäkymiin. COVID-19-pandemian vuoksi tulevaan myynnin ja kannattavuuden kehitykseen liittyy epävarmuustekijöitä ja heikkoa näkyvyyttä.

Vaihtoehtoiset tunnusluvut

Componenta julkaisee edelleen tiettyjä yleisesti käytössä olevia, IFRS-tilinpäätöksestä johdettavissa olevia tunnuslukuja. Näiden tunnuslukujen laskentakaavat on esitetty Componentan 12.3.2021 julkistetussa vuosikatsauksessa.

Webcast

Toimitusjohtaja Sami Sivuranta esittelee liiketoimintakatsauksen sijoittajille, analyytikoille ja medialle webcast-lähetyksessä 5.11.2021 klo 10.00. Tilaisuus on suomenkielinen. Webcastia voi seurata yhtiön verkkosivujen kautta www.componenta.com tai linkistä https://live.esf.fi/componenta1121.

Helsingissä, 5. marraskuuta 2021

Sami Sivuranta

Sami Sivuranta, toimitusjohtaja, puh. 010 403 2200
Marko Karppinen, talousjohtaja, puh. 010 403 2101