Componenta Oyj:n puolivuosikatsaus 1.1.−30.6.2022: Liikevaihto kasvoi ja käyttökate parani

Componenta Oyj, Pörssitiedote, 22.7.2022 klo 8.00

Tammi–kesäkuu 2022

• Liikevaihto kasvoi ja oli 54,4 Me (43,5 Me).
  • Käyttökate parani ja oli 3,8 Me (3,3 Me).
  • Liiketulos oli 1,0 Me (0,4 Me).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 2,1 Me (4,3 Me).

Huhti–kesäkuu 2022

• Liikevaihto kasvoi ja oli 28,9 Me (23,1 Me).
  • Käyttökate parani ja oli 2,4 Me (1,8 Me).
  • Liiketulos oli 1,0 Me (0,3 Me).
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 2,0 Me (3,4 Me).

Tässä puolivuosikatsauksessa esitetyt tiedot koskevat Componenta-konsernin kehitystä tammi– kesäkuussa 2022 ja vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2021, ellei toisin mainita.

Tulosohjeistus 2022 ennallaan

Componenta odottaa konsernin liikevaihdon vuonna 2022 olevan 90–105 Me. Käyttökatteen odotetaan paranevan edellisvuodesta. Vuoden 2021 konsernin liikevaihto oli 87,3 Me ja käyttökate 5,0 Me.

Mahdollinen raaka-aineiden heikko saatavuus, raaka-aineiden ja energian kallistuminen, yleinen talous- ja kilpailutilanne sekä asiakkaiden myyntivolyymien kehitys voivat vaikuttaa liiketoimintanäkymiin. COVID-19-pandemian sekä Ukrainan kriisin vuoksi tulevaan myynnin ja kannattavuuden kehitykseen liittyy epävarmuustekijöitä ja heikkoa näkyvyyttä. Venäjään ja Ukrainaan liittyvä geopoliittisen tilanteen epäsuotuisa kehitys voi vaikuttaa heikentävästi rahoitusmarkkinoihin, myyntivolyymeihin, raaka-aineiden ja energian saatavuuteen ja niiden hintakehitykseen sekä ulkomaisen työvoiman saatavuuteen, mikä tuo epävarmuutta tulevaisuuden ennusteisiin.

Toimitusjohtaja Sami Sivuranta:

”Ensimmäinen vuosipuolisko sujui haastavassa toimintaympäristössä hyvin. Liikevaihto, käyttökate sekä markkinaosuutemme jatkoivat kasvuaan asettamiemme tavoitteiden mukaisesti ja olemme tulokseen tyytyväisiä. Likviditeettimme säilyi koko katsauskauden hyvänä.

Katsauskauden kannattavuutta rasittivat jonkin verran raaka-aineiden, materiaalien ja energianhinnan poikkeuksellinen hintakehitys, joka on nostanut valmistuskustannuksiamme merkittävästi. Pääraaka-aineidemme ja sähköenergian osalta kustannuskehitys on sidottu merkittäviltä osin asiakassopimuksiimme indeksein, jotka päivittyvät myyntihintoihimme viiveellä. Olemme myös erikseen sopineet asiakkaidemme kanssa ei-indeksoitavien materiaalihintojen kustannusnousujen kompensoinnista. Nämä hintasopimukset astuivat voimaan toisen vuosineljänneksen aikana.

Lisäksi kannattavuuteemme vaikuttivat jonkin verran Karkkilan valimon laatu- ja tuottavuushaasteet. Karkkilan yksikössämme kysynnän elpyminen ja erittäin hyvä uusmyynnillinen onnistuminen ovat johtaneet tuotantovolyymien poikkeuksellisen nopeaan kasvuun. Tämä on asettanut erityistarpeita sekä haasteita, niin henkilöresursoinnin kasvattamisen kuin teknisen prosessikapasiteetin nopean nostamisen osalta. Toimenpiteemme asian korjaamiseksi Karkkilassa etenevät kuitenkin suunnitelmien mukaisesti.

Puolivuositulokseemme vaikutti myös vuoden ensimmäisellä neljänneksellä syntyneet 0,3 Me:n kulut yritysjärjestelystä, joka jäi toteutumatta.

Kriisitilanne Itä-Euroopassa on pitkittyessään lisännyt haastetta materiaalien saatavuuteen sekä kustannuskehitykseen. Componentalla ei ole omaa toimintaa Venäjällä eikä Ukrainassa. Suorat vaikutukset asiakkaidemme ja toimittajiemme liiketoiminnan kautta ovat olleet lieviä. Myös kriisin välilliset vaikutukset ovat toistaiseksi olleet vähäisiä. Seuraamme aktiivisesti tilanteen kehittymistä omassa liiketoimintaympäristössämme ja pyrimme varmistamaan raaka-aineiden saatavuuden kaikissa tilanteissa ja olosuhteissa.

Componentan toimituskyky on säilynyt hyvänä koko COVID-19-pandemian ajan. Olemme onnistuneet omassa toiminnassamme hallitsemaan hankintaketjumme sekä turvaamaan oman tuotantomme ja toimitukset asiakkaillemme. Koko henkilöstömme on kiitettävästi joustanut tuotanto- ja toimitusvarmuutemme ylläpitämiseksi tänä haastavana aikana.

Asiakkaidemme ennusteet ja odotukset ovat säilyneet pääsääntöisesti positiivisina koko katsauskauden ja tilauskantamme on katsauskauden päättyessä erittäin vahvalla tasolla.

Kiertotaloudella on merkittävä rooli Componentan tuotantoprosesseissa. Olemme sitoutuneet toimittamaan asiakkaillemme korkealaatuisia ja vastuullisesti tuotettuja komponentteja. Tuotantomme on lähellä pääasiakkaitamme ja pystymme reagoimaan globaaleilla markkinoilla tapahtuviin muutoksiin joustavasti ja nopeasti paikallisella tasolla.

Jatkamme aktiivisesti toimenpiteitämme markkina-asemamme vahvistamiseksi ja kannattavuuden parantamiseksi kasvustrategiamme mukaisesti. Haluamme panostaa palvelukyvykkyyteen ja läheisiin asiakassuhteisiin, vastuullisuuteen, tarjoaman laajentamiseen sekä osaavaan henkilöstöön. Pyrimme tiiviisiin kumppanuussuhteisiin asiakkaidemme kanssa ja tavoitteenamme on olla asiakkaillemme ensisijainen laajan tarjoaman vastuullinen kokonaistoimittaja.”

Avainluvut

39,1

6,5

42,3

Bruttoinvestoinnit sis. taseeseen kirjattujen vuokrasopimusten osuuden, Te

Konsernin saneerausvelat, Te**

Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima

8,0

Henkilöstö keskimäärin kauden aikana ml. vuokratyövoima

8,1

Tilauskanta, Te

12,3

*) Sisältää vertailukaudella saneerausveloista vain korolliset velat.

**) Componenta-konsernin kaikki saneerausohjelmat ovat päättyneet ennenaikaisesti vuonna 2021.

Vaihtoehtoiset tunnusluvut

Componenta julkaisee tiettyjä yleisesti käytössä olevia, IFRS-tilinpäätöksestä johdettavissa olevia tunnuslukuja. Näiden tunnuslukujen laskentakaavat on esitetty tämän katsauksen lopussa.

Webcast

Toimitusjohtaja Sami Sivuranta esittelee liiketoimintakatsauksen sijoittajille, analyytikoille ja medialle webcast-lähetyksessä 22.7.2022 klo 10.00. Tilaisuus on suomenkielinen. Webcastia voi seurata yhtiön verkkosivujen kautta www.componenta.com tai linkistä https://live.esf.fi/componenta072022.

Helsingissä, 22. heinäkuuta 2022

Sami Sivuranta, toimitusjohtaja, puh. 010 403 2200

Marko Karppinen, talousjohtaja, puh. 010 403 2101

Componenta on kansainvälinen teknologiayhtiö, joka on Suomen johtava konepajateollisuuden sopimusvalmistaja. Vastuullisuus ja asiakkaiden tarpeet ovat yhtiön laajan teknologiaportfolion ytimessä. Componenta valmistaa korkealaatuisia komponentteja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja kone- ja laitevalmistajia. Yhtiön osake listataan Nasdaq Helsingissä. www.componenta.com