Componenta Oyj:n saneerausohjelma on päättynyt

Componenta Oyj, Pörssitiedote 27.4.2021 klo 13

Componenta Oyj:n saneerausohjelma on päättynyt yhtiön saneerausohjelman valvojan hyväksyttyä yhtiön 31.3.2021 tekemät saneerausvelkojen maksut sekä valvojan annettua velkojille saneerausohjelmaa koskevan loppuselonteon tänään 27.4.2021.

Yhtiön hallitus on 25.2.2021 tehnyt päätöksen saneerausohjelman ennenaikaisesta päättämisestä ja yhteismäärältään noin 5,9 miljoonaan euron saneerausohjelman mukaisten velkojen suorituksesta. Tähän määrään on sisältynyt noin 0,2 miljoonaa euroa sellaisia ehdollisia ja enimmäismääräisiä takausvastuita, joiden lopullinen määrä ei ole ollut selvillä, ja joiden takaisinmaksusta Yhtiön on tullut sopia erikseen kyseisten velkojien kanssa.

Yhtiö on 31.3.2021 suorittanut velkojilleen edellä mainitut noin 5,9 miljoonan euron suoritukset, joiden määrä on vähäisissä määrin täsmentynyt maaliskuun 2021 aikana. Yhtiö on lisäksi sopinut määrältään vielä vahvistumattomien noin 0,1 miljoonan euron suuruisten ehdollisiin ja enimmäismääräisiin takausvastuisiin perustuvien saneerausvelkojen velkojien kanssa kyseisten vastuiden konvertoinnista uusiksi enimmäismääräisiksi veloiksi. Maksujen ja konvertoinnin johdosta yhtiö on täyttänyt saneerausohjelman mukaisen suoritusvelvollisuutensa näille velkojille.

Saneerausohjelma katsotaan päättyneeksi, kun saneerausohjelman valvoja on hyväksynyt maksut ja antanut velkojille saneerausohjelmaa koskevan loppuselonteon. Valvoja on hyväksynyt yhtiön 31.3.2021 tekemät saneerausvelkojen maksut ja todennut saneerausohjelman päättämisen edellytysten olevan täyttyneen. Loppuselonteko on annettu tänään 27.4.2021 velkojille, minkä seurauksena yhtiön saneerausohjelma on kokonaisuudessaan päättynyt.

Yhtiön saneerausohjelman ennenaikaisella päättämisellä ei ole vaikutusta tytäryhtiö Componenta Castings Oy:n (ent. Componenta Finland Oy) saneerausohjelmaan, jonka on määrä jatkua sen ehtojen mukaisesti vuoteen 2023 saakka.

Sami Sivuranta

Sami Sivuranta, toimitusjohtaja, puh. 010 403 2200
Marko Karppinen, talousjohtaja, puh. 010 403 2101

Componenta on kansainvälinen teknologiayhtiö, jonka operatiiviset toiminnot sijaitsevat Suomessa. Componenta valmistaa laajalla teknologiaportfoliollaan muun muassa valettuja, koneistettuja tai koneistamattomia komponentteja asiakkailleen, jotka ovat paikallisia sekä globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia. Yhtiön osake listataan Nasdaq Helsingissä. www.componenta.com