Componenta Oyj:n tilinpäätöstiedote 1.1. - 31.12.2013: Liikevoitto parani selvästi, kysyntänäkymät parantuneet vaikka yhä epävarmat vuodelle 2014

Loka - joulukuu 2013 lyhyesti

• Loka - joulukuun liikevaihto oli 124 Me, joka oli 5 % suurempi kuin vuotta aiemmin (117 Me).
  • Neljännen vuosineljänneksen liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä parani edellisvuodesta ja oli 3,7 Me eli 3,0 % liikevaihdosta (-3,5 Me; -3,0 %). Liikevoitto kertaluonteisten erien jälkeen oli 2,1 Me eli 1,7 % liikevaihdosta (-9,2 Me; -7,9 %). Liikevoittoa paransivat edellisvuotta korkeammat volyymit, toiminnan tehostamisohjelman kustannussäästöt sekä Turkin liiran heikentyminen.
  • Liikevoittoon sisältyvät kertaluonteiset kulut -1,5 Me liittyvät meneillään oleviin liiketoiminnan uudelleenjärjestelyihin Pietarsaaren valimossa ja Wirsbon takomoissa.
  • Neljännen vuosineljänneksen tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä parani edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli -2,5 Me (-9,5 Me). Tulos rahoituserien ja kertaluonteisten erien jälkeen oli -4,0 Me (-16,9 Me).
  • Osakkeenomistajille kuuluva tulos vuoden neljänneltä vuosineljännekseltä ilman kertaluonteisia eriä oli -8,1 Me (-10,0 Me) eli osakekohtaisesti -0,31 e (-0,47 e) ja kertaluonteisten erien jälkeen -9,8 Me (-16,2 Me) eli osakekohtaisesti -0,37 e (-0,75 e).
  • Loka - joulukuun liiketoiminnan nettorahavirta oli 14,8 Me (3,8 Me).

Tammi - joulukuu 2013 lyhyesti

• Tilauskanta nousi 5 % ja oli 87 Me (83 Me).
  • Konsernin tilikauden liikevaihto oli 511 Me (545 Me).
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 18,2 Me (10,0 Me) ja kertaluonteisten erien jälkeen 14,9 Me (4,0 Me). Liikevoitto parani selvästi toiminnan tehostamisen ja Turkin liiran heikkenemisen ansiosta vaikka liikevaihto jäikin 6 % edellisvuotta matalammalle tasolle.
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä oli -6,2 Me (-17,6 Me) ja kertaluonteisten erien jälkeen -9,6 Me (-25,4 Me).
  • Osakekohtainen tulos ilman kertaluonteisia eriä oli -0,55 e (-0,92 e) ja kertaluonteisten erien jälkeen -0,75 e (-1,22 e).
  • Kapasiteetin käyttöaste heikkeni ja oli 59 % (63 %).
  • Liiketoiminnan nettorahavirta oli 2,2 Me (-8,7 Me).
  • Hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 2013 ei jaeta osinkoa.

Toimintaympäristö

Kysyntänäkymät konsernin kaikilla asiakastoimialoilla ovat edelleen epävarmat.

Componentan Raskaat ajoneuvot -asiakastoimialan tilauskanta oli vuodenvaiheessa 9 % edellisvuotta korkeammalla tasolla. Euroopan kuorma-autoteollisuuden kysynnän odotetaan pienenevän koko vuonna 2014. Componentan myynnin vuonna 2014 odotetaan nousevan johtuen markkinaosuuden kasvusta.

Componentan Rakennus- ja kaivosteollisuus -asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 6 % edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Kysynnän odotetaan pysyvän edellisen vuoden tasolla. Asiakkaat pienensivät varastotasojaan vuosien 2012 ja 2013 aikana johtuen heikentyneistä näkymistä erityisesti kaivoskoneteollisuudessa. Componentan kysyntänäkymät vakaat.

Componentan Koneenrakennus-asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 17 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Componentan myynnin Koneenrakennusteollisuudelle odotetaan paranevan vuoden 2014 alkupuoliskolla.

Componentan Maatalouskoneet-asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 2 % edellisvuotta matalammalla tasolla. Maatalouskoneiden kysynnän odotetaan pysyvän vakaana vuonna 2014. Componentan myynnin odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla tai kasvavan markkinaosuuden kasvusta johtuen.

Componentan autoteollisuus -asiakastoimialan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 9 % edellisvuotta matalammalla tasolla. Autoteollisuuden kysyntä koheni loppuvuotta 2013 kohden verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Vuoden 2014 markkinoiden arvioidaan paranevan edellisvuodesta. Componentan myynnin odotetaan kasvavan vuoden alkupuoliskolla, vaikka kysynnän paraneminen ei vielä näy Componentan tilauskannassa.

Näkymät 2014

Componentan näkymät vuodelle 2014 perustuvat yleisiin ulkoisiin suhdanneindikaattoreihin, asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin sekä Componentan tilauskertymään ja tilauskantaan.

Componentan tilauskanta vuodenvaihteessa oli 87 Me (83 Me). Tilauskannan ja asiakkaiden antamien tuotantoennusteiden perusteella Componentan ensimmäisen vuosineljänneksen liikevaihdon odotetaan olevan korkeampi kuin edellisen vuoden vastaavan jakson. Rakenteellisten tehostamistoimien ja kustannussäästöjen johdosta myös ensimmäisen vuosineljänneksen liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan edellisvuodesta.

Toteutettavien rakenteellisten tehostamistoimien johdosta koko vuoden liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan edellisestä vuodesta.

Avainluvut

9-12/2013 9-12/2012 1-12/2013 1-12/2012
Tilauskanta, Me 87 83 87 83
Liikevaihto, Me 124 117 511 545
Liikevoitto, ilman kertaluonteisia eriä, Me 3,7 -3,5 18,2 10,0
Liikevoitto, ilman kertaluonteisia eriä, % 3,0 -3,0 3,6 1,8
Tulos rahoituserien jälkeen, ilman kertaluonteisia eriä, Me -2,5 -9,5 -6,2 -17,6
Kertaluonteiset erät, Me -1,5 -7,4 -3,4 -7,8
Verot, Me -6,0 0,5 -6,0 1,4
Tilikauden tulos, Me -10,0 -16,4 -15,5 -24,0
Osakekohtainen tulos, ilman kertaluonteisia eriä, e -0,31 -0,47 -0,55 -0,92
Net gearing, %     270 284
Sijoitetun pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, %     5,9 4,0
Oman pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, %     -12,8 -24,8
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima     4 431 4 277

Toimitusjohtaja Heikki Lehtonen kommentoi vuotta 2013:

”Kokonaisuutena Componentan vuosi 2013 toteutui tyydyttävästi. Liikevoitto parani selvästi edellisvuodesta toiminnan tehostamisen ja Turkin liiran heikkenemisen ansiosta, vaikka liikevaihto jäi edellisvuotta pienemmäksi.

Myynti kasvoi loppuvuotta kohti erityisesti kuorma-auto- ja maatalouskoneteollisuuden asiakkaiden lisääntyneen kysynnän vuoksi. Vuodenvaihteessa tilauskantamme oli 5 % korkeampi kuin vuotta aiemmin.

Componentan konserninlaajuinen toiminnan tehostamisohjelma eteni vuonna 2013 odotusten mukaisesti. Alun perin lokakuussa 2012 käynnistynyttä ohjelmaa laajennettiin uusilla kehitysprojekteilla syyskuussa 2013. Ohjelman tavoitteena on kaikkiaan 35 Me:n tulosparannus tuottavuutta ja kannattavuutta lisäämälllä sekä rakenteellisia kustannuksia pienentämällä. Tähän mennessä toteutettujen kehitysprojektien ja toimenpiteiden tulosvaikutuksen vuositason muutoksen arvioidaan olevan 26,8 Me.

Vuoden 2014 alku näyttää monien talouden indikaattoreiden perusteella valoisammalta kuin vuosi sitten. Asiakkaiden antamien ennusteiden perusteella odotamme myyntimme kehittyvän suotuisasti lähikuukausina. Samalla jatkamme hyvin edennyttä tehostamisohjelmaa kustannussäästöjen toteutumiseksi.”

Osingonjakoehdotus

Hallitus ehdottaa 13.3.2014 kokoontuvalle yhtiökokoukselle, että tilikaudelta 1.1. - 31.12.2013 ei jaeta osinkoa voimassa olevan konsernin osingonjakopolitiikan mukaisesti. Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat 31.12.2013 olivat 102,3 Me (87,6 Me).

Componentan vuoden 2013 tilinpäätöstiedote pdf-muodossa on tämän tiedotteen liitteenä.

Helsinki 17. helmikuuta 2014

LIITE: Tilinpäätöstiedote 1.1. - 31.12.2013

puh. 010 403 2723

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2013 oli 511 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 400 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.