Componenta saattoi päätökseen Komas Oy:n yritysoston

Componenta Oyj Pörssitiedote 30.8.2019 klo 14.10

Componenta Oyj on tänään saattanut päätökseen 16.5.2019 tiedotetun Komas Oy:n yritysoston CapManin hallinnoimilta rahastoilta, Fortaco Oy:ltä sekä eräiltä yksityishenkilöiltä. Yritysjärjestely on saanut tarvittavat viranomaishyväksynnät ja tavanomaiset yrityskaupan ehdot ovat täyttyneet.

Yritysoston kauppahinta maksettiin antamalla myyjille yhtiön osakkeita Componentan 1.7.2019 pidetyn ylimääräisen yhtiökokouksen valtuutuksen mukaisesti. Kauppahinta muodostui 60 miljoonasta Componentan liikkeelle laskemasta uudesta osakkeesta, jotka uusannin jälkeen edustavat noin 25,3 prosenttia yhtiön liikkeelle lasketuista osakkeista. Hankintahinta määräytyi kaupan toteutumishetken osakekurssin mukaan ja oli 7,8 Me.

Yrityskaupan ansiosta Componentasta tulee Suomen johtava metallikomponenttien valmistaja. Komasin hankinnan myötä laajentuva tuote- ja palveluvalikoima vahvistaa Componentan asiakaspalvelua luomalla yhden luukun palvelun teollisuudenaloille, jotka ostavat valettuja ja koneistettuja komponentteja. Componentalla ja Komasilla on jo ennestään useita yhteisiä asiakkaita. Komas tuo Componentaan myös uutta osaamista.

Kaupan toteuduttua konsernilla on noin 800 työntekijää sekä kahdeksan toimipaikkaa Suomessa ja yksi Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa valettuja ja koneistettuja komponentteja, takeita, hydrauliikkaputkia sekä levyleikkeitä globaaleille ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajille.

Harri Suutari, hallituksen jäsen, puh. 040 038 4937

Componenta Oyj on kansainvälinen teknologiayhtiö. Yhtiö toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia. Yhtiön osake listataan Nasdaq Helsingissä.