Componenta suunnittelee Pietarsaaren valimon toisen tuotantolinjan sulkemista

Componenta kasvattaa valimoidensa kapasiteetin käyttöasteita sulkemalla vajaakäytössä olevia tuotantolinjoja ja siirtämällä niiden tuotantoa konsernin toisille tuotantolinjoille. Toimenpiteet ovat osa lokakuussa 2012 käynnistettyä kilpailukykyä ja kannattavuutta parantavaa tehostamisohjelmaa.

Pietarsaaren valimossa käynnistetään yhteistoimintamenettelylain mukaiset neuvottelut 1.11.2012. Neuvottelujen kohteena on Pietarsaaren valimon isomman tuotantolinjan mahdollinen sulkeminen ja tuotannon siirtäminen konsernin muihin valimoihin Suomessa ja Turkissa sekä Pietarsaaren valimon toiselle, pienemmälle tuotantolinjalle. Neuvotteluissa arvioidaan mainittujen muutosten vaikutuksia Pietarsaaren valimon toimintaan, volyymeihin ja henkilöstöön.

Componentan Pietarsaaren valimon kapasiteetin käyttöaste ja kannattavuus ovat viime vuosina olleet heikkoja. Tulevaisuudessa yksikön volyymeihin ja kannattavuuteen tulevat vaikuttamaan myös asiakastoimialojen tilauskannan kehitys sekä konsernin strategian mukaisesti Pietarsaaresta Poriin ja Turkin Orhangaziin toteutettavat tuotesiirrot. Muutosten seurauksena muutamien kannattamattomien tuoteryhmien valmistus suunnitellaan lopetettavan Pietarsaaren valimossa. Tulevaisuudessa valimo keskittyy pienten ja keskisuurten volyymien valmistukseen ollen joustava ja laadukas toimittaja pohjoismaisille asiakkaille.

Toteutuessaan yllä mainituilla muutoksilla olisi henkilöstövaikutuksia, joiden arvioidaan tarkoittavan noin 100 henkilön vähentämistä Pietarsaaren valimosta syyskuun 2013 loppuun mennessä. Pietarsaaren valimossa työskentelee noin 170 henkilöä. Kertaluonteiset kulut olisivat noin 2 miljoonaa euroa vuoden 2013 aikana ja toiminnan alaskirjaukset noin 1 miljoonaa euroa. Suunnitellut tuotesiirrot tulisivat parantamaan Porin ja Turkin Orhangazin valimoiden kapasiteetin käyttöasteita ja vaikuttamaan lisäävästi niiden työllisyyteen. Työpaikkojen nettovähennyksen Suomessa arvioidaan olevan noin 80 henkilöä.

Yhteistoimintamenettelylain mukaiset neuvottelut eivät koske Pietarsaaressa toimivaa Pistons-tulosyksikköä eivätkä Componenta Oyj:n Pietarsaaressa olevaa engineering-henkilöstöä.

Componenta järjestää asiaa koskevan tiedotustilaisuuden 1.11.2012 klo 11.00 Pietarsaaressa, osoitteessa Birgerintie 3.

Helsinki 1. marraskuuta 2012

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2011 oli 576 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 700 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.