Componenta toteutti yhteensä 35,8 miljoonan euron osakeannin ja hybridilainan

Ei julkistettavaksi tai levitettäväksi, suoraan tai epäsuorasti, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Australiassa, Japanissa tai missään muussa maassa, missä osakkeiden tai merkintäoikeuksien tarjoaminen tai myynti ei ole sallittua.

Componenta Oyj:n hallitus päätti yleisölle suunnatusta osakeannista ja rajatulle joukolle valikoituja sijoittajia suunnatusta hybridilainasta.  Componenta Oyj:n osakeannissa 2012 tarjottiin merkittäväksi yhteensä enintään 6 250 000 uutta osaketta 3,20 euron merkintähinnalla. Hybridilainaa tarjottiin alustavasti enintään 20 000 000 euroa. Osakeannin ja hybridilainan merkintäaika päättyi 26.3.2012. Yhtiön hallitus on päättänyt osakeannin ja hybridilainan merkintöjen hyväksymisestä.

Yhtiön hallitus hyväksyi osakeannissa 4 713 385 uuden osakkeen merkinnät, jotka vastaavat yhteensä 15 082 832 euroa. Merkitsijöille ilmoitetaan merkintöjen hyväksymisestä 27.3.2012, ja merkinnät tulee maksaa viimeistään 29.3.2012 merkintäpaikan hyväksymisilmoituksen yhteydessä antamien ohjeiden mukaisesti.

Osakeannissa merkityt osakkeet edustavat yhteensä 26,93 prosenttia olemassa olevista osakkeista ja niiden tuottamasta äänimäärästä ennen osakeantia ja 21,22 prosenttia olemassa olevista osakkeista ja uusista osakkeista ja niiden tuottamasta äänimäärästä osakeannin jälkeen.

Osakeannissa merkityt ja osakeantiehtojen mukaisesti maksetut osakkeet merkitään kaupparekisteriin arviolta 10.4.2012 ja haetaan julkisen kaupankäynnin kohteeksi arviolta 11.4.2012. Uusien osakkeiden kaupparekisteriin merkitsemisen jälkeen yhtiön osakkeiden lukumäärä kasvaa 4 713 385 osakkeella 22 213 123 osakkeeseen. Mikäli kaikki hyväksytyt merkinnät maksetaan osakeantiehtojen mukaisesti, on yhteenlaskettu merkintähinta 15 082 832 euroa, joka kirjataan kokonaisuudessaan yhtiön sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Hybridilaina ylimerkittiin, joten yhtiön hallitus päätti korottaa hybridilainan määrää 716 000 eurolla. Yhtiön hallitus hyväksyi hybridilainan 2012 merkinnät, jotka ovat yhteensä 20 716 000 euroa. Merkitsijöille ilmoitetaan merkintöjen hyväksymisestä 27.3.2012, ja merkinnät tulee maksaa viimeistään 29.3.2012 merkintäpaikan hyväksymisilmoituksen yhteydessä antamien ohjeiden mukaisesti.

Yhtiön pääomalainojen 2009 ja 2010 sekä joukkovelkakirjalainan 2010 haltijoilla oli mahdollisuus käyttää hybridilainan 2012 merkintähinnan maksamiseen pääomalainojen ja joukkovelkakirjalainan pääomasta muodostuvaa saatavaa yhtiöltä. Hybridilainan merkintöjen maksamisen jälkeen yhtiön pääomalainaa 2009 on jäljellä 11,2 miljoonaa euroa, pääomalainaa 2010 on jäljellä 16,0 miljoonaa euroa ja joukkovelkakirjalainaa 2010 on jäljellä 22,5 miljoonaa euroa.

Helsinki 27.3.2012

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2011 oli 576 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 700 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.

RAJOITUKSET
Tämän tiedotteen sisältämä tieto ei ole tarkoitettu julkistettavaksi tai levitettäväksi suoraan tai välillisesti, kokonaan tai osittain, Yhdysvalloissa, Australiassa, Japanissa, Kanadassa tai missään muussa sellaisessa maassa, jossa se olisi laitonta. Tämän tiedotteen sisältämä tieto ei ole tarjous arvopapereiden myymiseksi Yhdysvalloissa eikä tiedotteessa tarkoitettuja arvopapereita saa tarjota tai myydä Yhdysvalloissa ellei niitä ole rekisteröity Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain (United States Securities Act of 1933, muutoksineen) ja sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten mukaisesti tai ellei rekisteröintivelvollisuudesta ole poikkeusta. Arvopapereita koskevaa tarjousta tai mitään sen osaa ei rekisteröidä Yhdysvalloissa, eikä arvopapereita tarjota yleisölle Yhdysvalloissa.

Tämä tiedote ei ole arvopapereiden mahdollista myyntiä tai hankintaa koskeva suora tai välillinen tarjous, eikä arvopapereita myydä alueilla, joilla kyseisten arvopapereiden tarjoaminen tai myynti olisi lainvastaista ennen niiden rekisteröintiä taikka rekisteröintivelvollisuutta koskevan poikkeuksen tai muun kyseisten alueiden arvopaperilakien mukaisen hyväksynnän saamista.

Tässä esitetyt tiedot eivät ole tarjous myydä arvopapereita Isossa-Britanniassa. Arvopapereita koskevaa esitettä ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Iso-Britanniassa. Tämä tiedote ei koske arvopapereiden tarjoamista Isossa-Britanniassa.

Tämä tiedote on direktiivin 2003/71/EY (direktiivi mukaan lukien kaikki siihen liittyvät implementointitoimenpiteet kyseisessä jäsenvaltiossa, "Esitedirektiivi") implementointitoimenpiteiden mukainen tiedote. Mahdollisen arvopapereita koskevan annin yhteydessä julkistetaan Esitedirektiivin mukaisesti laadittu esite, joka on saatavilla paikoista, jotka ottavat vastaan osakkeiden merkintöjä.

Mikäli tämän tiedotteen perusteella katsottaisiin tarjottavan arvopapereita missään Esitedirektiivin implementoineessa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa, tarjous osoitetaan ainoastaan tällaisessa maassa oleville Esitedirektiivin tarkoittamille kokeneille sijoittajille.

Alexander Corporate Finance Oy toimii Osakeannissa ainoastaan Componenta Oyj:n eikä kenenkään muun lukuun, eikä pidä ketään muuta tahoa asiakkaanaan Osakeannin yhteydessä (riippumatta siitä, onko kyseinen taho vastaanottanut tämän tiedotteen). Alexander Corporate Finance Oy ei ole vastuussa asiakassuhteen nojalla kenellekään muulle kuin Componenta Oyj:lle, eikä se anna Osakeantiin liittyviä neuvoja. Alexander Corporate Finance Oy ei anna minkäänlaista suoraa tai epäsuoraa vakuutusta tai takuuta tämän tiedotteen sisällöstä, sen täsmällisyydestä, täydellisyydestä tai minkään sen sisältämän tiedon oikeellisuudesta, eikä mikään tässä tiedotteessa ole eikä muodosta lupausta tai vakuutusta nykyisestä tai tulevasta. Alexander Corporate Finance Oy ei ota mitään vastuuta tiedotteen sisällöstä, sen täsmällisyydestä, täydellisyydestä tai oikeellisuudesta ja sanoutuu irti sovellettavan lain sallimissa puitteissa kaikesta vastuusta, joka sille muutoin voisi tiedotteen johdosta syntyä.