Componenta valmistelee rahoitusasemansa vahvistamista 30 - 40 miljoonan euron vaihdettavalla pääomalainalla ja merkittävillä taserakenteen muutoksilla

Componenta on tiedottanut 4.12.2015 maksuvalmiuden ja suunnitteilla olevan strategian toteuttamisedellytysten turvaavien rahoitusneuvotteluiden aloittamisesta ja 11.3.2016 Componenta tiedotti rahoitusneuvotteluiden etenemisestä. Componenta valmistelee rahoitusratkaisua toimintansa jatkuvuuden turvaamiseksi ja rahoitusasemansa vahvistamiseksi. Suunnitellussa rahoitusratkaisussa pyritään muun muassa laskemaan liikkeeseen uusi vaihdettava pääomalaina, neuvottelemaan emoyhtiön vakuudellisia lainoja koskevista järjestelyistä, neuvottelemaan Turkin tytäryhtiön rahoituksesta turkkilaisten pankkien kanssa sekä myymään Componentan mäntäliiketoiminta.

Hallitus on päättänyt kutsua koolle ylimääräisen yhtiökokouksen 15.4.2016, jossa haetaan hallitukselle valtuutusta päättää osakeannista ja osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta. Valtuutuksen nojalla annettavien tai luovutettavien osakkeiden enimmäismäärä, mukaan lukien erityisten oikeuksien perusteella annettavat osakkeet, voisi olla enintään 100 000 000 osaketta. Samalle yhtiökokoukselle esitetään uuden ylimmän johdon sitouttamiseksi ja kannustamiseksi perustettavan osakepohjaisen kannustinjärjestelmän hyväksymistä. Yhtiökokouskutsusta annetaan erillinen pörssitiedote. Valtuutuksen nojalla on tarkoitus ensi vaiheessa laskea liikkeeseen osakkeiksi vaihdettavissa oleva pääomalaina, jonka määrä olisi alustavasti yhteensä 30 - 40 milj. euroa. Vaihdettavaa pääomalainaa merkitsisivät rajattu joukko valikoituja ammattimaisia sijoittajia. Lainan merkinnän maksuun voitaisiin käyttää rahaa tai yhtiöltä olevia saatavia. Osakkeiden vaihtokurssiksi kaavaillaan 50 senttiä. Vaihtokurssi perustuu Yhtiön osakkeiden vallitsevaan markkinahintaan ja sijoittajien antamiin alustaviin indikaatioihin. Yhtiö on saanut tähän liittyen alustavia ehdollisia indikaatioita eräiltä institutionaalisilta sijoittajilta yli 20 miljoonan euron edestä.

Yhtiö selvittää lisäksi ydinliiketoimintoihinsa kuulumattomien yksiköiden myyntiä. Yhtiö käy parhaillaan keskusteluja Pietarsaaressa mäntiä valmistavan Componenta Pistons -yksikön myynnistä.

Tavoiteltu järjestely muodostaa kokonaisuuden, joka toteutuessaan vahvistaa merkittävästi yhtiön tasetta ja luo mahdollisuuden lähteä toteuttamaan Yhtiön uutta strategiaa.

Toimenpideohjelman toteutuminen on ehdollinen ja sen toteuttamiseen liittyy epävarmuustekijöitä. Yhtiön tavoitteena on tiedottaa järjestelystä tarkemmin 15.4.2016 mennessä.

Helsinki 24. maaliskuuta 2016

Harri Suutari

Harri Suutari
puh. 0400 384 937

Markku Honkasalo

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2015 oli 495 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 250 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.