Componentalle 1,9 Me maksusuoritus entisen tytäryhtiön konkurssipesältä

Componenta Oyj, Sisäpiiritieto, 16.11.2020 klo 17.15

Componenta Främmestad AB:n konkurssipesä on tänään 16.11.2020 maksanut Componentalle ennakkojako-osuutena 1,9 Me suorituksen saamisille, joita Componentalla oli konkurssipesästä. Suoritus koostuu 1,6 Me pääomasta ja 0,3 Me viivästyskoroista. Componenta Oyj:n osuus pääomasta on 0,4 Me ja viivästyskoroista 0,1 Me ja vastaavasti Componenta Castings Oy:n osuus pääomasta on 1,2 Me ja viivästyskoroista 0,2 Me. Kyseessä olevat saamiset oli alaskirjattu Componentan taseesta täysimääräisenä vuonna 2019.

Ennen 1,9 Me maksusuoritusta Componenta Oyj:lla ollut velka 0,3 Me Componenta Främmestad AB:n konkurssipesälle kuitattiin saamisia vastaan, mistä johtuen Componenta Oyj:n ulkoiset saneerausvelat kuittauksen jälkeen ovat 6,6 Me.

Konkurssipesästä saatu suoritus viivästyskorkoineen ja saneerausvelkojen kuittaamiseen kohdistettu osuus esitetään Componentan tuloslaskelmassa rivillä ”Lopetettujen toimintojen tilikauden tulos” ja siten ne parantavat konsernin kuluvan tilikauden tulosta 2,2 Me ja maksuvalmiutta 1,9 Me. Saamisten arvonalennus kohdistettiin vuonna 2019 lopetettujen toimintojen tulokseen ja siksi käsittely on vastaava myös 2020.

Vastaanotettu suoritus on täysi suoritus Componentan saamisille konkurssipesästä, eikä lisäsuorituksia siten ole odotettavissa. Mikäli Componenta Främmestad AB:n konkurssipesän lopullinen jako-osuus olisi pienempi kuin nyt vastaanotettu ennakkojako-osuus, on Componenta sitoutunut palauttamaan mahdollisesti liikaa maksetun osuuden.

Saatu suoritus ei vaikuta Componentan ohjeistukseen vuodelle 2020. Componenta odottaa jatkuvien toimintojen liikevaihdon vuonna 2020 olevan 65 - 80 Me. Käyttökatteen odotetaan säilyvän positiivisena.

Componenta Främmestad AB:n konkurssi 2019

Componenta Främmestad AB jätti konkurssihakemuksen paikalliseen käräjäoikeuteen 25.9.2019.

Componenta Oyj:llä ja Componenta Castings Oy:llä oli konkurssihetkellä 2,0 miljoonaa euroa konsernisaamisia Componenta Främmestad AB:ltä. Kyseisten saamisten vakuudeksi Componenta Främmestad AB oli pantannut parhaalla etusijalla olevat yrityskiinnitykset nimellisarvoltaan 51,9 miljoonaa Ruotsin kruunua.

Componenta Främmestad AB:lla oli saamisia Componenta Oyj:ltä 0,4 miljoonaa euroa konkurssihetkellä. Componenta oli kirjannut alas 2,0 miljoonan euron saamisen Componenta Främmestadilta konsernitilinpäätöksessään 2019 konkurssin jälkeen. Saamisten arvonalennus kohdistettiin vuonna 2019 lopetettujen toimintojen tulokseen.

Componenta Främmestad AB luokiteltiin lopetetuksi toiminnoksi 25.9.2019, ja se on esitetty vuoden 2019 konsernitilinpäätöksessä lopetettuna toimintona.

Sami Sivuranta

Sami Sivuranta, toimitusjohtaja, puh. 010 403 2200
Marko Karppinen, talousjohtaja, puh. 010 403 2101

Componenta on kansainvälinen teknologiayhtiö, jonka operatiiviset toiminnot sijaitsevat Suomessa. Componenta valmistaa laajalla teknologiaportfoliollaan muun muassa valettuja, koneistettuja tai koneistamattomia komponentteja asiakkailleen, jotka ovat paikallisia sekä globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia. Yhtiön osake listataan Nasdaq Helsingissä.