Componentan Capital Markets Day 9.12.2014

Componenta järjesti Capital Markets Day -tilaisuuden tänään Helsingissä. Tilaisuudessa esiteltiin  Componentan liiketoimintaa ja sen kehitystä sekä toimintaympäristön kehitystä ja kasvunäkymiä.

Syyskuussa 2014 toteutetut 250 miljoonan euron rahoitusjärjestelyt sekä konsernin tuottavuuden ja kannattavuuden tehostamisohjelmassa saavutetut tulokset luovat vahvan pohjan Componentan liiketoiminnalle ja sen kehittämiselle. Tavoitteenamme on edelleen parantaa kannattavuuttamme ja kilpailukykyämme ja kasvaa yhdessä globaalien asiakkaidemme kanssa.

Kannattavuutta ja kilpailukykyä vahvistamme tuotantoa ja yhteisiä toimintoja tehostamalla tavoitteena valimoiden käyttöasteiden nostaminen ja kiinteiden kustannusten pienentäminen edelleen. Tämän Componentan konserninlaajuisen tehostamisohjelman 3. vaiheen toimenpiteiden tavoitteena ovat 10 miljoonan euron lisäkustannussäästöt vuoteen 2016 mennessä. Ne laajentavat aiempaa toiminnan tehostamisohjelmaa, jonka tavoitteena ovat yhteensä 45 miljoonan euron kustannussäästöt vuoteen 2016 mennessä.

Sijoittajatilaisuuden esitykset sisältävät Componentan vuosi- ja osavuosiraporteissa sekä esitteissä aiemmin julkaistua tietoa. Niiden lisäksi arvioimme tehtävien toimenpiteiden johdosta Turkin osuuden liikevaihdostamme kasvavan tänä vuonna lähes puoleen ja vuoteen 2018 mennessä 60 %:iin. Turkin Manisan alumiinivalimossa alumiiniraaka-aineen hinnannousu vaikuttaa negatiivisesti Componentan tulokseen 2,4 miljoonaa euroa tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, mikä on huomioitu julkaistussa tulosennusteessa.

Tammi - syyskuun osavuosikatsauksessa annettu Componentan tulosohjeistus ei ole muuttunut. Vuoden 2014 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssieroja odotetaan paranevan edellisvuodesta johtuen toteutettavasta tehostamisohjelmasta.

Capital Markets Day -tilaisuuden esitys on saatavissa Componentan internet-sivuilla osoitteessa www.componenta.com.

Helsinki 9. joulukuuta 2014

Heikki Lehtonen

Heikki Lehtonen

puh. 010 403 2723

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2013 oli 511 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 400 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.