Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2013: Liikevaihto ja liikevoitto paranivat edellisestä vuosineljänneksestä, yhtiö valmistautuu taseen vahvistamiseen

Huhti - kesäkuu 2013 lyhyesti

• Konsernin tilauskanta kesäkuun lopussa kasvoi 6 % verrattuna edellisen vuosineljänneksen loppuun ja oli 95 Me (89 Me), mutta jäi 5 % alhaisemmalle tasolle kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana, jolloin se oli 100 Me.
  • Toisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvoi 10 % edelliseen vuosineljännekseen verrattuna ja oli 140 Me (128 Me). Liikevaihto jäi kuitenkin edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa heikommaksi, jolloin se oli 156 Me.
  • Konsernin toiminnan tehostamisohjelma on toteutunut tavoitteiden mukaisesti. Tavoitelluista 25 Me:n vuotuisista säästöistä noin 60 %:n odotetaan vaikuttavan jo kuluvan vuoden tulokseen.
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä oli 13,1 Me. Käyttökate parani edellisestä vuosineljänneksestä, jolloin se oli 8,2 Me ja myös edellisen vuoden vastaavasta ajanjaksosta, jolloin se oli 12,8 Me.
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä parani edellisestä vuosineljänneksestä ja oli 8,5 Me (3,8 Me). Liikevoitto jäi kuitenkin hieman jälkeen edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta, jolloin se oli 8,9 Me. Liikevoiton paraneminen edelliseen vuosineljännekseen verrattuna johtui kasvaneista volyymeista ja tehostamisohjelman kustannussäästöistä.
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä kääntyi positiiviseksi toisella vuosineljänneksellä ja oli 2,9 Me, kun se edellisellä vuosineljänneksellä oli -2,2 Me. Se oli myös parempi kuin edellisen vuoden vastaavalla ajanjaksolla, jolloin se oli 1,4 Me.
  • Osakekohtainen tulos ilman kertaluonteisia eriä oli 0,09 e, kun se vielä ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli -0,09 e ja edellisen vuoden toisella vuosineljänneksellä -0,04 e.
  • Liiketoiminnan nettorahavirta kääntyi myös positiiviseksi toisella vuosineljänneksellä ja oli 12,1 Me, kun se vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli -3,0 Me ja edellisen vuoden vastaavalla ajanjaksolla 0,3 Me. Parannus johtui lähinnä käyttöpääoman muutoksista.
  • Rahavarat ja käyttämättömät sitovat luottolimiitit kesäkuun lopussa olivat 41 Me, joka on 4 Me enemmän kuin edellisen vuosineljänneksen lopussa (37 Me). Edellisenä vuonna kesäkuun lopun rahavarat ja käyttämättömät sitovat luottolimiitit olivat 38 Me.
  • Componenta suunnittelee toteuttavansa elokuussa yhteensä vähintään 20 Me:n oman pääoman vahvistamisen osakepääoman korotuksen ja hybridilainan avulla. Tämän lisäksi yhtiö suunnittelee laskevansa liikkeelle samanaikaisesti uuden edellistä joukkovelkakirjalainaa suuremman joukkovelkakirjalainan.

Tammi - kesäkuu 2013 lyhyesti

• Liikevaihto oli 268 Me (307 Me).
  • Kapasiteetin käyttöaste oli 62 % (72 %).
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä oli 21,3 Me (27,3 Me).
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli 12,3 Me (19,1 Me).
  • Kertaluonteiset erät olivat -1,1 Me (-0,2 Me), ja ne liittyvät pääsääntöisesti meneillään oleviin liiketoiminnan uudelleenjärjestelyihin.
  • Nettorahoituskulut olivat -11,6 Me (-14,8 Me).
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä oli 0,7 Me (4,3 Me) ja kertaluonteisten erien jälkeen -0,4 Me (4,0 Me).
  • Osakekohtainen laimentamaton tulos per osake ilman kertaluonteisia eriä oli 0,00 e (0,07 e) ja kertaluonteisten erien jälkeen -0,04 e (0,06 e).
  • Sijoitetun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä oli 7,7 % (12,2 %) ja kertaluonteisten erien jälkeen 7,1 % (12,0 %).
  • Oman pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä oli 3,4 % (7,0 %) ja kertaluonteisten erien jälkeen 1,0 % (6,5 %).

Toimintaympäristö

Konsernin kysyntänäkymät ovat edelleen epävarmat, vaikka joillakin asiakastoimialoilla onkin jo nähty käänne parempaan.

Componentan Raskaat ajoneuvot -asiakastoimialan tilauskanta oli katsauskauden lopussa 13 % edellisen vuosineljänneksen vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Raskaiden ajoneuvojen kysynnän odotetaan kasvavan toisella vuosipuoliskolla.

Componentan Rakennus- ja kaivosteollisuus -asiakastoimialan tilauskanta oli katsauskauden lopussa 2 % edellisen vuosineljänneksen vastaavaa ajankohtaa matalammalla tasolla. Rakennus- ja kaivoskoneiden kysynnän odotetaan paranevan vuoden 2013 toisen vuosipuoliskon aikana jonkin verran alkuvuoteen verrattuna lähinnä asiakkaiden varastotasojen normalisoitumisesta johtuen.

Componentan Koneenrakennus-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli edellisen vuosineljänneksen vastaavan ajankohdan tasolla. Koneenrakennusteollisuuden näkymät loppuvuodelle 2013 ovat edelleen epävarmat.

Componentan Maatalouskoneet-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 2 % edellisen vuosineljänneksen loppua korkeammalla tasolla. Maatalouskoneiden kysyntä on lähtenyt elpymään vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen jälkeen ja sen odotetaan paranevan myös vuoden 2013 jälkimmäisellä vuosipuoliskolla.

Componentan Autoteollisuus-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 17 % edellisen vuosineljänneksen vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Componentan toimitusten autoteollisuudelle odotetaan paranevan vuoden jälkipuoliskolla.

Componentan näkymät

Componentan näkymät vuodelle 2013 perustuvat yleisiin ulkoisiin suhdanneindikaattoreihin, asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin sekä Componentan tilauskertymään ja tilauskantaan.

Euroopan ja maailmantalouden jatkuva epävarmuus on heikentänyt Componentan asiakastoimialojen investointikysyntää. Componentan tilauskanta kuitenkin kasvoi 6 % edellisen vuosineljänneksen lopusta ja oli 95 Me (89 Me).

Yhtiön koko vuoden näkymät pysyvät ennallaan. Vuoden 2013 liikevaihdon odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla ja toteutettavien rakenteellisten tehostamistoimien johdosta liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan edellisestä vuodesta.

Avainluvut

1-6/2013 1-6/2012 1-12/2012
Tilauskanta, Me 95 100 83
Liikevaihto, Me 268 307 545
Liikevoitto, ennen kertaluonteisia eriä, Me 12,3 19,1 10,0
Liikevoitto, ennen kertaluonteisia eriä, % 4,6 6,2 1,8
Tulos rahoituserien jälkeen, ennen kertaluonteisia eriä, Me 0,7 4,3 -17,6
Kertaluonteiset erät, Me -1,1 -0,2 -7,8
Verot, Me 0,8 -1,8 1,4
Tilikauden tulos, Me 0,4 2,3 -24,0
Osakekohtainen tulos, ilman kertaluonteisia eriä, e 0,00 0,07 -0,92
Net gearing, pääomalainat omana pääomana, % 205 167 200
Sijoitetun pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, % 7,7 12,2 4,0
Oman pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, % 3,4 7,0 -24,8
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima 4 606 4 842 4 277

Toimitusjohtaja Heikki Lehtonen kommentoi vuoden 2013 toista vuosineljännestä:

”Componentan alkuvuoden hyvä kehitys jatkui myös toisella vuosineljänneksellä. Huhti - kesäkuussa konsernin liikevaihto kasvoi 10 % ja liikevoitto parani merkittävästi. Liikevoiton paraneminen johtui kasvaneista volyymeista ja kaikissa toimintamaissamme käynnissä olevan tehostamisohjelman tuomista kustannussäästöistä.

Konsernin tilauskanta oli kesäkuun lopussa 6 % korkeampi kuin edellisen vuosineljänneksen lopussa. Vaikka kysyntänäkymät edelleen ovat epävarmat, niin joillakin asiakastoimialoilla on jo nähty käänne parempaan. Muun muassa Raskaat ajoneuvot -asiakastoimialan tilauskanta kääntyi kasvuun ja oli kesäkuun lopussa 13 % korkeampi kuin ensimmäisen vuosineljänneksen päättyessä. Samoin tilauskantamme Autoteollisuus-asiakkaille oli 17 % suurempi kesäkuun lopussa verrattuna edellisen vuosineljänneksen loppuun. Kasvaneet tilausmäärät näkyvät erityisesti Konepajadivisioonan ja Alumiinidivisioonan volyymien ja liikevaihdon kasvussa.

Konserninlaajuinen toiminnan tehostamisohjelma on edennyt tavoitteiden mukaisesti. Toteutetuilla toimenpiteillä on jo parannettu tuottavuutta sekä Orhangazin että Hollannin valimoissamme. Toiminnan tehokkuutta parantavat myös konsernin yksiköiden välillä tehtävät tuotesiirrot, joissa komponentit valetaan ja koneistetaan siihen kulloinkin parhaiten sopivassa yksikössä. Tehostamisohjelman tavoitteena olevista 25 Me:n vuotuisista kustannussäästöistä odotamme noin 60 %:n vaikuttavan jo tämän vuoden tulokseen.”

Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 30.6.2013 pdf-muodossa on tämän tiedotteen liitteenä. Se on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.componenta.com.

Helsinki 16. heinäkuuta 2013

Heikki Lehtonen

LIITE: Osavuosikatsaus 1.1. – 30.6.2013

Heikki Lehtonen

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2012 oli 545 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 300 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.