Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2013: Katsauskauden liikevaihto laski, mutta liikevoitto parani edellisvuodesta, näkymät loppuvuodelle ennallaan

Heinä - syyskuu 2013 lyhyesti

• Konsernin kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto laski prosentin edellisvuodesta ja oli 119 Me (121 Me).
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä parani merkittävästi edellisvuodesta ja oli 6,6 Me (-2,0 Me) ja kertaluonteisten erien jälkeen 6,0 Me (-2,1 Me).
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä kääntyi positiiviseksi edellisvuodesta ja oli 2,2 Me (-5,5 Me) ja kertaluonteisten erien jälkeen 1,5 Me (-5,6 Me). Liikevoiton merkittävä paraneminen edellisvuoteen verrattuna johtuu tehostamisohjelman kustannussäästöistä ja Turkin liiran heikkenemisestä.
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä oli -4,4 Me (-12,4 Me) ja kertaluonteisten erien jälkeen -5,2 Me (-12,5 Me).
  • Osakekohtainen laimentamaton tulos ilman kertaluonteisia eriä oli -0,18 e (-0,46 e) ja kertaluonteisten erien jälkeen -0,27 e (-0,46 e).
  • Kolmannen vuosineljänneksen liiketoiminnan nettorahavirta oli -21,7 Me (-18,0 Me). Käyttöpääoman kasvu kolmannen vuosineljänneksen aikana oli poikkeuksellisen suuri. Yhtiö on ryhtynyt toimenpiteisiin, joilla pyritään normalisoimaan käyttöpääoman tarve vuoden viimeisen vuosineljänneksen aikana.

Tammi - syyskuu 2013 lyhyesti

• Konsernin tilauskanta katsauskauden lopussa oli 4 % pienempi kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan ja oli 84 Me (87 Me).
  • Katsauskauden liikevaihto laski 9 % edellisvuodesta ja oli 387 Me (427 Me).
  • Konsernin toiminnan tehostamisohjelma on toteutunut odotusten mukaisesti. Ohjelman 25 Me:n vuotuiset säästöt ollaan saavuttamassa vuoden 2014 aikana. Yhtiö laajensi tehostamisohjelmaansa uusilla kehitysprojekteilla tavoitteena vuotuisen kannattavuuden lisäparantaminen 10 Me:lla vuoden 2015 loppuun mennessä.
  • Katsauskauden liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä parani edellisvuodesta ja oli 14,6 Me (13,6 Me).
  • Katsauskauden tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä oli -3,7 Me (-8,2 Me).
  • Katsauskauden osakekohtainen tulos ilman kertaluonteisia eriä oli -0,19 e (-0,43 e).
  • Rahavarat ja käyttämättömät sitovat luottolimiitit katsauskauden lopussa olivat 12,2 Me (11,9 Me).

Toimintaympäristö

Componentan Raskaat ajoneuvot -asiakastoimialan tilauskanta oli katsauskauden lopussa 3 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa matalammalla tasolla. Raskaiden ajoneuvojen kysynnän arvioidaan olevan parempi vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan.

Componentan Rakennus- ja kaivosteollisuus -asiakastoimialan tilauskanta oli katsauskauden lopussa 13 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa matalammalla tasolla. Rakennus- ja kaivoskoneiden kysynnän odotetaan laskevan hieman vuoden 2013 viimeisen neljänneksen aikana asiakkaiden valmistautuessa vuoden lopun seisokkeihin.

Componentan Koneenrakennus-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 4 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Koneenrakennusteollisuuden näkymien odotetaan paranevan loppuvuonna verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Componentan Maatalouskoneet-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 3 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa matalammalla tasolla. Maatalouskoneiden kysynnän odotetaan pysyvän vakaana loppuvuoden ajan.

Componentan Autoteollisuus-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 3 % edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Componentan toimitusten autoteollisuudelle odotetaan kasvavan viimeisellä vuosineljänneksellä verrattuna edelliseen vuoteen.

Componentan näkymät

Componentan näkymät loppuvuodelle 2013 perustuvat yleisiin ulkoisiin suhdanneindikaattoreihin, asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin sekä Componentan tilauskertymään ja tilauskantaan.

Euroopan ja maailmantalouden jatkuva epävarmuus on heikentänyt Componentan asiakastoimialojen investointikysyntää. Componentan tilauskanta laski 4 % edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta ja oli 84 Me (87 Me).

Vuoden 2013 liikevaihdon odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla ja toteutettavien rakenteellisten tehostamistoimien johdosta liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan edellisestä vuodesta.

Avainluvut

1-9/2013 1-9/2012 1-12/2012
Tilauskanta, Me 84 87 83
Liikevaihto, Me 387 428 545
Liikevoitto, ennen kertaluonteisia eriä, Me 14,6 13,6 10,0
Liikevoitto, ennen kertaluonteisia eriä, % 3,8 3,2 1,8
Tulos rahoituserien jälkeen, ennen kertaluonteisia eriä, Me -3,7 -8,2 -17,6
Kertaluonteiset erät, Me -1,8 -0,3 -7,8
Verot, Me 0,0 0,9 1,4
Tilikauden tulos, Me -5,6 -7,6 -24,0
Osakekohtainen tulos, ilman kertaluonteisia eriä, e -0,19 -0,43 -0,92
Net gearing, % 241 321 284
Sijoitetun pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, % 6,2 6,3 4,0
Oman pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, % -3,9 -13,9 -24,8
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima 4 561 4 544 4 277

Toimitusjohtaja Heikki Lehtonen kommentoi vuoden 2013 kolmatta vuosineljännestä:

”Vaikka Componentan liikevaihto kolmannella vuosineljänneksellä jäi hieman edellisvuotta pienemmäksi, parani liikevoitto selvästi. Syynä tähän olivat konsernin vuosi sitten käynnistämän toimintojen tehostamisohjelman tuomat kustannussäästöt sekä Turkin liiran heikkeneminen.

Euroopan ja maailmantalouden epävarmuus vaikuttaa edelleen asiakastoimialojemme kysyntään, mikä näkyi tilauskantamme hienoisena laskuna edellisvuoteen verrattuna. Näkymät vuoden loppua kohden vaihtelevat kuitenkin asiakastoimialoittain. Raskaiden ajoneuvojen, koneenrakennusteollisuuden ja autoteollisuuden kysynnän odotetaan kehittyvän suotuisasti. Maatalouskoneteollisuudessa näkymät ovat vakaat ja rakennus- ja kaivosteollisuuskoneiden kysynnän odotetaan laskevan hieman. Uusmyyntimme on vuonna 2013 kehittynyt odotetusti, ja tarjousten määrä tämän vuoden tammi – syyskuussa on ollut korkeammalla tasolla kuin aiempina vuosina.

Lokakuussa 2012 käynnistämämme toimintojen tehostamisohjelma on edennyt tavoitteiden mukaisesti ja 25 Me:n vuotuiset kustannussäästöt vuoteen 2014 mennessä ollaan saavuttamassa. Rakenneuudistukset, tuotesiirrot ja lukuisat erilaiset kehitystoimenpiteet ovat edenneet suunnitellusti. Niiden ansiosta toiminnan tehokkuus on lisääntynyt ja kokonaistuottavuus kasvanut.

Laajensimme tehostamisohjelmaa syyskuussa uusilla projekteilla, jotka keskittyvät ennen kaikkea valimoiden käyttöasteen nostamiseen, prosessikehitykseen ja kannattavuuden lisäparantamiseen 10 Me:lla vuoden 2015 loppuun mennessä. Osana tehostamistoimenpiteitä investoimme myös tuotantoprosessien kehittämiseen sekä jätteiden ja päästöjen vähentämiseen Turkissa ja Hollannissa.”

Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2013 pdf-muodossa on tämän tiedotteen liitteenä.  Se on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.componenta.com.

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja median edustajille klo 14.30

Tiedotustilaisuus pidetään Käpylässä, Satotalon auditoriossa, osoitteessa Panuntie 4, 00610 Helsinki 21.10.2013 klo 14.30 alkaen. Tilaisuutta voi myös seurata suorana webcast-lähetyksenä internetin kautta. Linkki lähetykseen löytyy osoitteesta www.componenta.com.

Helsinki 21. lokakuuta 2013

LIITE: Osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2013

puh. 010 403 2723

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2012 oli 545 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 300 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.