Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2013: Liikevaihdossa ja liikevoitossa selvä käänne parempaan verrattuna edelliseen vuosineljännekseen

Tammi - maaliskuu 2013 lyhyesti

• Liikevaihto katsauskaudella kasvoi 9 % edelliseen neljännekseen verrattuna ja oli 128 Me (117 Me). Edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna liikevaihto oli 15 % pienempi (150 Me).
  • Konsernin toiminnan tehostamisohjelma on toteutunut odotusten mukaisesti ja sen odotetaan parantavan konsernin tulosta 25 Me ensi vuoden loppuun mennessä verrattuna vuoteen 2012.
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä parani selvästi edellisestä neljänneksestä ollen 3,8 Me (-3,5 Me), mutta jäi selvästi edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa alhaisemmaksi pienemmän liikevaihdon johdosta (10,2 Me).
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä oli -2,2 Me (2,8 Me).
  • Osakekohtainen tulos ilman kertaluonteisia eriä oli -0,09 e (0,13 e).
  • Konsernin tilauskanta katsauskauden lopussa kasvoi 7 % verrattuna vuodenvaihteeseen ja oli 89 Me (83 Me), mutta jäi 16 % alhaisemmalle tasolle edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna (106 Me).
  • Rahavarat ja käyttämättömät sitovat luottolimiitit katsauskauden lopussa olivat 37 Me, joka on 7 Me vähemmän kuin vuodenvaihteessa (44 Me). Edellisen vuoden vastaava luku oli 66 Me.

Toimintaympäristö

Konsernin kysyntänäkymät ovat edelleen epävarmat, vaikka joillakin asiakastoimialoilla onkin nähtävissä käänne parempaan.

Componentan Raskaat ajoneuvot -asiakastoimialan tilauskanta oli katsauskauden lopussa 11 % edellistä vuosineljännestä korkeammalla tasolla. Raskaiden ajoneuvojen kysynnän odotetaan kasvavan toisesta vuosineljänneksestä lähtien. Raskaat ajoneuvot -toimialan näkymät vuodelle 2013 ovat kuitenkin epävarmat.

Componentan Rakennus- ja kaivosteollisuus -asiakastoimialan tilauskanta oli katsauskauden lopussa 13 % edellistä vuosineljännestä korkeammalla tasolla. Rakennus- ja kaivoskoneiden kysynnän odotetaan nousevan vuoden 2013 toisen vuosipuoliskon aikana.

Componentan Koneenrakennus-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 9 % edellistä vuosineljännestä korkeammalla tasolla. Koneenrakennusteollisuuden näkymät vuodelle 2013 ovat epävarmat.

Componentan Maatalouskoneet-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 1 % edellistä vuosineljännestä korkeammalla tasolla. Maatalouskoneiden kysynnän uskotaan elpyvän ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Componentan Autoteollisuus-asiakastoimialan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 2 % edellisen vuoden viimeistä vuosineljännestä alemmalla tasolla. Autoteollisuuden kysyntä laski 10 % Euroopassa vuoden 2013 ensimmäisellä vuosineljänneksellä verrattuna vuotta aiempaan.

Componentan näkymät

Componentan näkymät vuodelle 2013 perustuvat yleisiin ulkoisiin suhdanneindikaattoreihin, asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin sekä Componentan tilauskertymään ja tilauskantaan.

Euroopan ja maailmantalouden jatkuva epävarmuus on heikentänyt Componentan asiakastoimialojen investointikysyntää. Componentan tilauskanta katsauskauden lopussa oli 89 Me (83 Me edellisen neljänneksen lopussa).

Tilauskannan ja asiakkaiden antamien tuotantoennusteiden perusteella Componentan vuoden 2013 toisen vuosineljänneksen liikevaihto kasvaa ensimmäisestä vuosineljänneksestä.

Koko vuoden näkymät säilyvät entisellään.

Vuoden 2013 liikevaihdon odotetaan pysyvän edellisvuoden tasolla ja toteutettavien rakenteellisten tehostamistoimien johdosta liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä odotetaan paranevan edellisestä vuodesta.

Avainluvut

1-3/2013 1-3/2012 1-12/2012
Tilauskanta, Me 89  106 83
Liikevaihto, Me 128 150 545
Liikevoitto, ennen kertaluonteisia eriä, Me 3,8 10,2 10,0
Liikevoitto, ennen kertaluonteisia eriä, % 3,0 6,8 1,8
Tulos rahoituserien jälkeen, ennen kertaluonteisia eriä, Me -2,2 2,8 -17,6
Kertaluonteiset erät, Me -0,5 -0,1 -7,8
Verot, Me 0,8 -0,2 1,4
Tilikauden tulos, Me -1,9 2,5 -24,0
Osakekohtainen tulos, ilman kertaluonteisia eriä, e -0,09 0,13 -0,92
Net gearing, pääomalainat omana pääomana, % 228 159 200
Sijoitetun pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, % 4,9 12,8 4,0
Oman pääoman tuotto, ilman kertaluonteisia eriä, % -7,2  16,9 -24,8
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima 4 313 4 790 4 277

Toimitusjohtaja Heikki Lehtonen kommentoi vuoden 2013 ensimmäistä vuosineljännestä:

”Componentan liikevaihto kasvoi 9 % ja tilauskanta 7 % vuoden 2013 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana vuodenvaihteen tilanteeseen verrattuna. Liikevoitto parani selvästi vuoden lopusta, vaikka jäikin edellisvuoden vastaavaa ajanjaksoa alhaisemmaksi pienemmän liikevaihdon vuoksi. Alkuvuoden kehitys kaikilla liiketoimintamme osa-alueilla on ollut positiivinen verrattuna edellisiin vuosineljänneksiin, vaikka toteutuneet luvut ovat selvästi edellisvuoden vastaavaa jaksoa alhaisemmat.

Viime vuoden loppupuolella käynnistämämme tehostamisohjelma on edennyt odotusten mukaisesti. Ohjelma sisältää erilaisia tuottavuutta lisääviä toimenpiteitä, rakenneuudistuksia ja kustannusleikkauksia kaikissa toimintamaissamme. Tehostamisohjelman tavoitteena on parantaa konsernin kannattavuutta 25 Me:lla vuoden 2014 loppuun mennessä. Osa toimenpiteistä on saatu jo päätökseen, minkä vuoksi odotamme noin 60 %:n säästöistä vaikuttavan jo tämän vuoden tulokseen.

Euroopan ja maailmantalouden jatkuva epävarmuus on heikentänyt asiakastoimialojemme investointikysyntää. Komponenttien ja niistä koostuvien sovellusten kysyntänäkymät ovat edelleen epävarmat, vaikka joillakin asiakastoimialoillamme onkin nähtävissä käänne parempaan. Tilauskannan ja asiakkaiden antamien tuotantoennusteiden perusteella odotamme Componenta liikevaihdon kevään aikana kehittyvän myönteisesti.”

Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2013 pdf-muodossa on tämän tiedotteen liitteenä.  Se on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.componenta.com.

Tiedotustilaisuus analyytikoille ja median edustajille klo 14.30

Tiedotustilaisuus pidetään Käpylässä, Satotalon auditoriossa, osoitteessa Panuntie 4, 00610 Helsinki 24.4.2013 klo 14.30 alkaen. Tilaisuutta voi myös seurata suorana webcast-lähetyksenä internetin kautta. Linkki lähetykseen löytyy osoitteesta www.componenta.com.

Helsinki 24. huhtikuuta 2013

Heikki Lehtonen

LIITE: Osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2013

Heikki Lehtonen

puh. 010 403 2723

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2012 oli 545 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 300 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.