Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2015: Tilauskanta ja liikevaihto kasvoivat, liikevoitto jäi edellisvuodesta Turkin liiran vahvistumisen johdosta

Tammi - maaliskuu 2015 lyhyesti

• Tilauskanta huhtikuun alussa oli 2 % edellisvuotta korkeampi ja oli 92 Me (91 Me).
  • Liikevaihto katsauskaudella kasvoi 1 % edellisvuodesta ja oli 133 Me (132 Me).
  • Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä ja taseen erien valuuttakurssieroja jäi edellisvuodesta ja oli 10,3 Me (12,1 Me). Turkin liiran ja paikallisen inflaation vaikutus edelliseen vuoteen verrattuna oli -3,5 Me.
  • Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä ja taseen erien valuuttakurssimuutoksia (operatiivisen liiketoiminnan liikevoitto) jäi edellisvuodesta ja oli 5,8 Me (7,4 Me). Liikevoiton heikkeneminen edellisvuoteen verrattuna johtui Turkin liiran vahvistumisesta ja paikallisen kustannustason noususta.
  • Tulos rahoituserien jälkeen ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssimuutoksia oli 0,5 Me (-0,1 Me).
  • Katsauskauden tulokseen rahoituserien jälkeen vaikuttaneet kertaluonteiset erät ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssimuutokset olivat yhteensä -1,4 Me (-0,9 Me).
  • Katsauskauden tulos oli -1,7 Me (-1,3 Me) ja osakekohtainen laimentamaton tulos -0,02 e (-0,09 e).
  • Componentan ensimmäisellä vuosineljänneksellä saamien uusien kauppojen arvo on suurin yhtiön historiassa eli 33,5 Me.

Componentan tulosohjeistus vuodelle 2015 ennallaan

Componentan näkymät vuodelle 2015 perustuvat yleisiin ulkoisiin suhdanneindikaattoreihin, asiakkaiden antamiin toimitusennusteisiin sekä Componentan tilauskertymään ja tilauskantaan.

Componentan tilauskanta huhtikuun alussa oli 92,3 Me (90,7 Me). Componenta odottaa vuoden 2015 liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssieroja paranevan edellisvuodesta johtuen toteutettavasta tehostamisohjelmasta.

Toimitusjohtaja Heikki Lehtonen kommentoi katsauskautta:

”Componentan kehitysprojektit vuonna 2015 keskittyvät tuottavuuden ja kustannustehokkuuden parantamiseen sekä toiminnan ja toimintatapojen tehostamiseen. Niiden toteutuksella varmistamme konsernin kilpailukyvyn sekä asiakasyhteistyön syvenemisen ja edelleen myynnin kasvattamisen.

Konserninlaajuinen tehostamisohjelmamme eteni vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä suunnitelmien mukaisesti.  Ohjelman tavoitteena olevista säästötoimenpiteistä on jo toteutettu 39 Me:a vastaavat säästöt. Näistä 29 Me:a näkyi jo ensimmäisen vuosineljänneksen loppuun mennessä ja loput 10 Me:a tulee näkymään seuraavan 12 kuukauden aikana. Myös toimenpiteet laadunparantamiseksi ja tuotekehitysprojektien hyödyntämiseksi ovat edenneet tuotantoyksiköissämme suunnitelmien mukaisesti.

Componentan ensimmäinen vuosineljännes oli odotusten mukainen. Tilauskanta kasvoi 2 % edellisvuodesta ja oli 92 Me. Liikevaihto kasvoi hieman, mutta liikevoitto jäi alle edellisen vuoden Turkin liiran vahvistumisesta ja paikallisesta kustannustason noususta johtuen. Turkin liiran vahvistuminen käynnistyi viime vuonna toisella vuosineljänneksellä, minkä johdosta Turkin liiran negatiivisen vaikutuksen odotetaan vähenevän jatkossa.

Vaikka talouden yleinen kehitys ensimmäisellä vuosineljänneksellä oli laimeaa, ovat talouden näkymät loppuvuotta kohden valoisammat. Euroopan Keskuspankin aktiivisten rahamarkkinatoimenpiteiden sekä alhaisen korkotason ja heikentyneen euron ansiosta Euroopan kilpailukyky on parantunut. Samansuuntaista kehitystä ennustaa myös huhtikuussa julkistettu Euroopan ostopäälliköiden indeksi, joka ennakoi talouskasvun vauhdittuvan vuoden loppua kohden.

Yleisten kehitysennusteiden mukaisesti odotamme kysynnän seuraavan tätä kehitystä Componentan raskaat kuorma-autot- sekä koneenrakennus- ja autoteollisuus-asiakastoimialoilla.”

Avainluvut

Q1
Q1
Muutos 2014 Rullaava 12 kk
Tilauskanta, Me 92,3 90,7 2 % 88,9 92,3
Liikevaihto, Me 133 132 1 % 495 496
Käyttökate*), Me 10,3 12,1 -15 % 35,8 34,0
Liikevoitto*), Me 5,8 7,4 -22 % 17,8 16,1
Liikevoitto*), % 4,3 5,6 n/m 3,6 3,3
Tulos rahoituserien jälkeen*), Me 0,5 -0,1 n/m -9,5 -8,9
Kertaluonteiset erät ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssierot, Me -1,4 -0,9 50 % -19,2 -19,7
Verot, Me -0,8 -0,3 134 % 0,2 -0,3
Tilikauden tulos, Me -1,7 -1,3 26 % -28,6 -29,0
Osakekohtainen tulos, e -0,02 -0,09 -76 % -0,63 -0,46
Net gearing, % 208 267 -22 % 194 221
Sijoitetun pääoman tuotto*), % 6,9 9,5 -28 % 5,6 5,0
Oman pääoman tuotto*), % -1,5 -2,8 -46 % -12,1 -12,1
Henkilöstö kauden lopussa ml. vuokratyövoima 4 253 4 512 -6 % 4 238 4 253

*) Ilman kertaluonteisia eriä ja taseen operatiivisten erien valuuttakurssieroja

Componentan osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2015 pdf-muodossa on tämän tiedotteen liitteenä. Se on myös saatavissa yhtiön internet-sivuilla osoitteessa www.componenta.com.

Tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja median edustajille klo 10.30

Componenta järjestää tiedotustilaisuuden analyytikoille, sijoittajille ja median edustajille 27.4.2015 klo 10.30 Käpylässä, Satotalon auditoriossa, osoitteessa Panuntie 4, 00610 Helsinki. Tilaisuutta voi myös seurata suorana webcast-lähetyksenä internetin kautta. Linkki lähetykseen löytyy osoitteesta www.componenta.com.

Helsinki 27. huhtikuuta 2015

LIITE: Osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2015

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2014 oli 495 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 250 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.