Componentan tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2021: Liikevaihto kasvoi ja käyttökate parani selvästi

Componenta Oyj, Pörssitiedote, 4.3.2022 klo 8.00

Tammi–joulukuu 2021

• Liikevaihto kasvoi selvästi edellisvuoden tasolta ja oli 87,3 Me (70,0 Me).
  • Käyttökate parani selvästi ja oli 5,0 Me (3,7 Me).
  • Liiketulos oli 0,0 Me (-2,0 Me)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 2,8 Me (6,4 Me).

Loka–joulukuu 2021

• Liikevaihto kasvoi ja oli 25,3 Me (17,5 Me).
  • Käyttökate oli 1,4 Me (1,9 Me).
  • Liiketulos oli 0,8 Me (0,4 Me)
  • Liiketoiminnan rahavirta oli 2,4 Me (-0,6 Me).

Tässä tilinpäätöstiedotteessa esitetyt tiedot koskevat Componenta-konsernin jatkuvien toimintojen kehitystä tammi–joulukuussa 2021 ja vastaavalla jaksolla vuonna 2020, ellei toisin ole mainittu. Tämän tiedotteen luvut ovat tilintarkastamattomat.

Osingonjakoehdotus

Konsernin tilikauden tulos oli -0,4 Me (-0,9 Me). Emoyhtiön voitonjakokelpoiset varat 31.12.2021 olivat 15,7 Me (14,7 Me). Hallitus ehdottaa, että 31.12.2021 päättyneeltä tilikaudelta vahvistettavan taseen perusteella ei jaeta osinkoa.

Componentan tulosohjeistus 2022

Componenta odottaa jatkuvien toimintojen liikevaihdon vuonna 2022 olevan 90–105 Me. Käyttökatteen odotetaan paranevan edellisvuodesta. Vuoden 2021 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 87,3 Me ja käyttökate 5,0 Me.

Mahdollinen raaka-aineiden heikko saatavuus, raaka-aineiden ja energian kallistuminen, yleinen talous- ja kilpailutilanne sekä asiakkaiden myyntivolyymien kehitys voivat vaikuttaa liiketoimintanäkymiin. COVID-19-pandemian vuoksi tulevaan myynnin ja kannattavuuden kehitykseen liittyy epävarmuustekijoitä ja heikkoa näkyvyyttä. Componentan arvion mukaan konsernilla ei ole merkittäviä ja välittömiä Venäjään ja Ukrainaan liittyviä riskikeskittymiä asiakkaissa eikä tavarantoimittajissa. Componentalla ei ole omaa toimintaa Venäjällä eikä Ukrainassa. Venäjään ja Ukrainaan liittyvä geopoliittisen tilanteen epäsuotuisa kehitys voi vaikuttaa heikentävästi rahoitusmarkkinoihin, myyntivolyymeihin, raaka-aineiden ja energian saatavuuteen ja niiden hintakehitykseen sekä ulkomaisen työvoiman saatavuuteen, mikä tuo epävarmuutta tulevaisuuden ennusteisiin.

Toimitusjohtaja Sami Sivuranta:

”Päättynyt tilikausi sujui meiltä haastavassa toimintaympäristössä hyvin ja pääosin odotustemme
mukaisesti. Kannattavuutemme parani selvästi ja operatiivinen kehitys jatkui läpi koko vuoden. Vertailukauden viimeisen vuosineljänneksen käyttökatetta paransivat 0,6 Me:n suuruiset kertaerät. Liikevaihtomme jatkoi kasvuaan onnistuneen uusmyynnin, markkinaosuuksien kasvattamisen sekä markkinoiden yleisen elpymisen ansiosta.

Henkilöstömme joustavuus ja vahva sitoutuminen tavoitteisiimme takasivat vankan pohjan myönteiselle kehityksellemme. Henkilöstön kyky sopeutua ja sitoutua tiukkoihin rajoitustoimenpiteisiimme yhteisesti paransivat merkittävästi terveysturvallisuutta sekä hyvinvointia yksiköissämme ja varmistivat myös hyvän toimitus- ja palvelukyvykkyyden läpi koko vuoden.

Kasvaneiden myyntivolyymien johdosta olemme lisänneet kapasiteettiamme ja muun muassa tuotantohenkilöstöresurssejamme koko vuoden 2021 ajan. Työvoiman saatavuuteen on kuitenkin liittynyt erityisiä haasteita ja etenkin ulkomaisen työvoiman työlupaprosesseissa on ollut poikkeuksellisen pitkät käsittelyajat. Aktiivisen toimintamme johdosta olemme kuitenkin varmistaneet hyvän palvelukyvyn myös kasvavissa toimitusvolyymeissamme, mutta työvoiman saatavuudella on ollut toisella vuosipuoliskolla tuottavuutta väliaikaisesti heikentävä vaikutus.

Asiakkaidemme ennusteet ja odotukset alkaneelle vuodelle ovat pääsääntöisesti positiivisia, ja tämän johdosta tilauskantamme katsauskauden päättyessä oli erittäin vahvalla tasolla. Tämä antaa meille erinomaisen alun vuodelle 2022.

Koko vuoden markkinoita leimanneet materiaalien saatavuushaasteet ja ostohintojen nousukehitys jatkuivat yhä neljännelläkin vuosineljänneksellä. Onnistuimme hallitsemaan omat hankintaketjumme, turvaamaan oman tuotantomme ja Componentasta johtuvia materiaalipuutteita emme asiakkaillemme ole aiheuttaneet.

Ostohintojen nousukehityksen lisäksi sähkömarkkinoiden historiallisen kova hintapiikki joulukuussa vaikutti viimeisen vuosineljänneksen kannattavuuteen jonkin verran heikentävästi. Pääraaka-aineidemme ja sähköenergian osalta kustannuskehitys on kuitenkin sidottu merkittäviltä osin asiakassopimuksiimme indeksein, jotka päivittyvät myyntihintoihimme viiveellä.

Componenta Castings Oy:n saneerausohjelma saatiin päätökseen lokakuussa 2021. Näin ollen kaikki saneerausohjelmat konsernissa ovat päättyneet ennenaikaisesti vuoden 2021 aikana. Tämä parantaa jatkossa selkeästi Componentan asemaa ja uskottavuutta niin asiakkaidemme, toimittajiemme kuin muidenkin sidosryhmien näkökulmasta.

Likviditeettimme säilyi läpi kuluneen vuoden hyvänä. Volyymien vahvan kasvun johdosta reagoimme tiettyjen materiaalien saatavuushaasteisiin varmuusvarastotasoja harkiten nostamalla. Katsauskauden päättymisen jälkeenkin maksuvalmius on säilynyt edelleen hyvällä tasolla.

Jatkamme myös vuonna 2022 aktiivisesti toimenpiteitämme markkina-asemamme vahvistamiseksi ja kannattavuuden edelleen parantamiseksi osana kasvustrategiaamme. Lisäksi tavoitteenamme on panostaa palvelukyvykkyyteen ja läheisiin asiakassuhteisiin, vastuullisuuteen, tarjoaman laajentamiseen sekä osaavaan henkilöstöön. Haluamme panostaa tiiviisiin kumppanuussuhteisiin asiakkaidemme kanssa ja tavoitteenamme on olla asiakkaillemme ensisijainen laajan tarjoaman palveleva kokonaistoimittaja.”

Avainluvut

2021 2020 Muutos, %
Liikevaihto, jatkuvat toiminnot, Te 87 254 70 040 24,6
Käyttökate, jatkuvat toiminnot, Te 4 959 3 750 32,2