Komissio vahvistaa, ettei Componenta saanut kiellettyä valtiontukea Karkkilalta

Componenta tiedotti 18.12.2008 Euroopan Yhteisöjen ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen ratkaisusta, jolla Komission 20.10.2005 antama päätös väitetystä valtiontuesta kumottiin. Komissio oli katsonut kyseisessä päätöksessään, että Suomen valtio - tässä tapauksessa Karkkilan kaupunki - olisi antanut Componentalle 2,4 miljoonaa euroa laitonta valtiontukea liittyen osakekauppajärjestelyyn, jossa Karkkilan kaupunki osti Componentalta 50 %:n suuruisen osuuden Karkkilan Keskustakiinteistöt Oy:n osakekannasta.

Euroopan Yhteisöjen ensimmäisen oikeusasteen tuomioistuimen ratkaisun jälkeen Komissio arvioi asiaa uudelleen, koska ratkaisun mukaan Komission päätös oli puutteellisesti perusteltu. Componenta on saanut tänään tiedoksi Komission uuden 20.4.2011 annetun päätöksen, jossa vahvistetaan nyt, että Componenta ei saanut mitään valtiontukea Karkkilalta. Päinvastoin, Komissio katsoo uudessa päätöksessään, että Karkkilan kaupungin ja Componentan välinen osakekauppajärjestely oli markkinaehtoinen ja että Karkkilan kaupungin maksama kauppahinta vastasi kaupan kohteen markkina-arvoa.

Componenta on tyytyväinen Komission uuteen ratkaisuun, joka päättää pitkään jatkuneen prosessin yhtiön ja Suomen valtion eduksi.

Helsinki 27. huhtikuuta 2011

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. NASDAQ OMX Helsingissä noteeratun Componentan liikevaihto vuonna 2010 oli 452 miljoonaa euroa. Henkilöstön määrä on noin 4 400. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.

Componenta Oyj
Panuntie 4