Nimitystoimikunnan ehdotukset varsinaiselle yhtiökokoukselle

Componenta Oyj:n nimitystoimikunta ehdottaa 18.3.2016 kokoontuvalle varsinaiselle yhtiökokoukselle, että hallituksen jäsenten palkkiot pidetään muuttumattomina ja että hallituksen jäsenille, jotka valitaan vuoden 2017 varsinaiseen yhtiökokoukseen kestävälle toimikaudelle, maksetaan näin ollen vuosipalkkiot seuraavasti: hallituksen puheenjohtajalle 60 000 euroa ja hallituksen jäsenille 30 000 euroa. Lisäksi hallituksen alaisten valiokuntien jäsenille maksetaan 5 000 euroa. Hallituksen jäsenten matkakulut korvataan yhtiön matkustussäännön mukaisesti.

Nimitystoimikunta ehdottaa, että hallitukseen valitaan kuusi jäsentä ja että hallituksen jäseniksi valitaan uudelleen nykyisen hallituksen jäsenet Olavi Huhtala, Olli Isotalo, Perttu Louhiluoto, Riitta Palomäki, Matti Ruotsala ja Tommi Salunen. Hallitukseen ehdolla olevien henkilöiden esittely on nähtävissä Componentan internetsivuilla www.componenta.com.

Kaikki ehdotetut henkilöt ovat riippumattomia yhtiöstä ja merkittävistä osakkeenomistajista ja he ovat antaneet suostumuksensa tehtävään.

Componentan nimitystoimikunnan muodostivat Erkki Etola (osakkeenomistajat Etra Capital Oy ja Tiiviste-Group Oy), Reima Rytsölä (osakkeenomistaja Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma) ja Heikki Lehtonen (osakkeenomistajat Heikki Lehtonen ja hänen määräysvallassaan olevat yhtiöt Oy Högfors-Trading Ab ja Cabana Trade SA). Lisäksi Componentan hallituksen puheenjohtaja, Harri Suutari 16.11.2015 saakka ja Matti Ruotsala 16.11.2015 alkaen toimi nimitystoimikunnan asiantuntijajäsenenä.

Valmistellessaan ehdotustaan hallituksen jäseniksi nimitystoimikunta kiinnitti huomiota tulevan hallituksen monimuotoisuuteen, mikä on tärkeää Componentan tavoitteiden toteuttamisen ja kannattavan liiketoiminnan kannalta. Hallitukseen ehdotetuilla henkilöillä on monipuolinen kokemus eri teollisuudenalojen johtotehtävistä sekä monipuolista osaamista kansainvälisesti toimivien yritysten liiketoiminnasta ja kehittämisestä. He edustavat kumpaakin sukupuolta ja heidän osaamisensa ja kokemuksensa liiketoiminnan eri osa-alueilta (mukaan lukien tuotanto, myynti, rahoitus, taloushallinto) täydentävät toisiaan ja kattavat teollisuus- ja pörssiyrityksen keskeiset toiminnot. Hallitukseen ehdotetut henkilöt tuntevat Componentan liiketoiminnan ja heillä on selkeä käsitys konsernin tämänhetkisistä muutos- ja kehitystarpeista.

Helsinki 22. tammikuuta 2016

Markku Honkasalo

Reima Rytsölä
Nimitystoimikunnan puheenjohtaja

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2014 oli 495 miljoonaa euroa ja sen osake listataan Nasdaq Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 250 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.