Toiminnallisen valuutan vaihto Turkin tytäryhtiössä

Componentan hallitus on päättänyt vaihtaa Turkin tytäryhtiön, Componenta Dökümcülük A.S:n, toiminnallisen valuutan euroksi 1.3.2012 alkaen. Eurosta on tullut Componenta Dökümcülük A.S:n pääasiallisin valuutta niin myynnin kuin ostojen osalta. Toiminnallisen valuutan vaihtaminen euroksi pienentää muun muassa valuuttakurssien vaihtelusta johtuvia riskejä ja siten esimerkiksi konsernin oman pääoman muuntoerosta johtuva translaatioriski Turkin liiran osalta poistuu jatkossa kokonaan.

Turkin liiran heikkenemisestä johtunut oman pääoman kumulatiivinen muuntoero, mukaan lukien määräysvallattomien omistajien osuus, oli 31.12.2011 -41,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2012 tammi-helmikuun aikana edellä mainittu muuntoerotappio on supistunut 5,5 miljoonaa euroa ja siten Turkin liiran heikkenemisestä johtuvaksi oman pääoman kumulatiiviseksi muuntoeroksi jää konsernin taseeseen -36,4 miljoonaa euroa.

Helsinki 20. maaliskuuta 2012

Componenta on kansainvälisesti toimiva metalliteollisuuden konserni, jonka tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Turkissa, Hollannissa ja Ruotsissa. Componentan liikevaihto vuonna 2011 oli 576 miljoonaa euroa ja sen osake listataan NASDAQ OMX Helsingissä. Yhtiö työllistää noin 4 700 henkilöä. Componenta toimittaa valettuja ja koneistettuja komponentteja sekä niistä koostuvia vaativia kokonaisratkaisuja asiakkailleen, jotka ovat globaaleja ajoneuvo-, kone- ja laitevalmistajia.