• Congrid/

Ohjelmistoyritys Congrid ja SRV kehittävät yhdessä ratkaisuja, joilla helpotetaan työmaiden arkea – viimeisin hanke yksinkertaistaa kosteudenhallintaa rakennushankkeissa

Report this content

Ohjelmistoyritys Congrid ja rakennusyhtiö SRV ovat tehneet yhteistyötä jo viisi vuotta. Yritykset pohtivat yhdessä keinoja, joilla työmaiden arkea voidaan helpottaa. Viimeisin hanke on uuden kuivaketju10-toimintamallin lisääminen Congridin ohjelmistokokonaisuuteen, Congridin myyntipäällikkö Otto Ruusunen kertoo.

”Rakensimme työkalun yhdessä SRV:n aloitteesta, ja kuuntelimme heidän toiveitaan läpi työkalun rakentamisen. Näin saimme sovelluksen, joka on käyttäjien näkökulmasta mahdollisimman helppokäyttöinen ja toimiva.”

Kuivaketju10 (KK10) on toimintamalli, joka vähentää home- ja kosteusvaurioiden riskiä rakennusprosessin aikana. Toimintamallin tarkoituksena on varmistaa, että rakennushankkeessa otetaan huomioon kymmenen tärkeintä kosteusvaurioiden riskitekijää.

KK10-mallin on kehittänyt Rakentamisen Laatu RALA ry, ja malli on saatavilla heidän oman sähköisen järjestelmänsä kautta. Monilla työmailla käytetään laadun- ja turvallisuudenhallintaan pääsääntöisesti Congridin sovellusta, jonka takia SVR halusi integroida KK10-toimintamallin Congridiin.

”Näin työmailla ei tarvitse käyttää montaa erillistä järjestelmää, jotka eivät keskustele keskenään. Kaikki tarvittava löytyy nyt yhden ohjelmiston alta”, Ruusunen sanoo.

SRV on pilotoinut KK10-sovellusta työmaillaan hyvällä menestyksellä.

”Congridin kanssa tuotettu ratkaisu on tuonut työmaalle helpon tavan hallita Kuivaketju10:n todentamistehtäviä samassa järjestelmässä, jossa kaikki muukin työmaan todentaminen tapahtuu”, SRV:n kehitysinsinööri Mika Piiroinen sanoo.

”Congridissa saamme nyt seurattua myös Kuivaketju10:n suunnittelutehtäviä, eli koko prosessi on täällä hallussa. Tärkeintä on, että saamme helpotettua työmaidemme arkea.

Lisätietoa:

Otto Ruusunen, myyntipäällikkö Congrid Oy