• Congrid/

Työmaiden TR-mittausdata kertoo: Yleisindeksiluvut parantuneet tasaisesti 5 vuoden aikana

Report this content

Ammattirakentajille digitaalisia työkaluja valmistava Congrid kertoo, että TR-mittauksissa saatujen oikeiden ja väärien turvallisuushavaintojen suhdetta kuvaava yleisindeksiluku on kehittynyt tasaisesti ylöspäin viimeisen 5 vuoden aikana. Kaikkien Congridin työkalulla vuonna 2017 suoritettujen TR-mittausten yleisindeksin keskiarvo oli 93,96 %. Vuonna 2022 keskiarvo oli kivunnut jo lukuun 95,88 %.

Huomionarvoista on, että keskimääräinen Congridilla suoritettujen mittausten kuukausittainen lukumäärä oli vastaavien vuosien aikana lisääntynyt merkittävästi 176 mittauksesta 700 mittaukseen. Eli mittausten määrän kehittyminen ei ole vaikuttanut lukemiin laskevasti, vaan suunta on päinvastainen.

”Asenne työturvallisuutta kohtaan on muuttunut rakennustyömailla hirveästi. Nykyisin ymmärretään, että turvallisuus on ihmisten suojelun lisäksi myös liiketoiminnan suojelua”, toteaa työturvallisuuskoulutuksia järjestävän Tapaturva Oy:n toimitusjohtaja Juha Merjama.

Merjaman vuonna 2006 perustaman yhtiön yhtenä palveluosa-alueena on rakennusalan henkilöstön kouluttaminen TR-mittausten suorittamiseen ja TR-mittausten kalibrointipalvelut.

Rakennusalan turvallisuustrendeinä Merjama näkee nostotöiden suorittamisen ja pölyntorjunnan. Perustietämys ja varustusasiat ovat rakennustyömailla hänen mielestään jo hyvällä mallilla, mutta oikeiden keinojen löytämiseen kaivataan koulutuksen kautta uutta oppia.

Havaintojen määrällä ja uusien säädösten viestinnällä merkitsevät asemat

Kokeneiden mittaajien TR-mittauskoulutuksen perustana on mittausharjoitukset, joissa käydään keskustellen läpi TR-mittariston kriteeristön tarkoitusta ja arviolta noin 250-300 ns. rajanvetotilannetta, joita tulkitaan yhdessä videoiden ja kuvien avulla.

”Kokeneemmilla mittaajilla on paljon erilaisia käsityksiä ja tulkintoja siitä, mitä TR-mittariin kirjataan ja milloin havainto on oikein tai väärin. Joskus kahden kohteen mittausten yleisindeksit voivat olla hyvin samassa tasossa, mutta kirjattujen havaintojen lukumäärässä on isoja eroja. Määrä pitäisi saada hyvin lähelle toisiaan. Tulkinta on sitten pelkkää treenaamista ja opettelua”, Merjama linjaa.

Aluehallintovirasto (AVI) pitää vuosittain kalibrointitilaisuuden, jossa TR-mittauksen kriteeristöt saattavat elää. Tiedon välittyminen käytäntöön on kriittistä. Digitaaliset työkalut tukevat viestinnällä lainsäädännön noudattamisen ja uusien turvallisuusinnovaatioiden yleistymistä.

Congrid toimii Tapaturvan kanssa yhteistyössä ja on ohjelmistollaan mukana kehittämässä työmaiden TR-mittausten suorittamista ja kalibrointeja

”Turvallisuustyökalujen välityksellä pystymme tukemaan mm. uudenlaisten mittauskriteerien tai uudenlaisten vaatimusten tiedon siirtymistä ja toteutumista. Meiltä löytyvät parametrit ulkoisten kalibrointimittausten suoritukseen”, sanoo Congrid Oy:n asiakkuus- ja yhteistyövastaava Tuomas Jääskeläinen.

Lisätietoja aiheesta:

Tuomas Jääskeläinen, p. 044 755 1960, tuomas.jaaskelainen@congrid.fi

Juha Merjama, p. 040 752 5247, juha.merjama@tapaturva.fi

Kuva rakennustyömaan turvallisuudesta n. 20 vuoden takaa: https://drive.google.com/file/d/1vYByr_HcvEjubn7m903Y6wWk0fZMkgbY/view?usp=share_link