Consti: kokonaisvastuurakentaminen yleistyy korjausrakentamisessa

Kokonaisvastuurakentaminen on kansainvälisesti suosittu urakkamuoto, joka Constin isännöitsijöiden keskuudessa suorittaman kyselyn perusteella yleistyy myös suomalaisissa asunto-osakeyhtiöissä. ”Vastausten perusteella tyypillisin syy olla käyttämättä urakkamuotoa löytyi riittävän tiedon ja kokemuksen puutteesta”, sanoo Consti Julkisivut Oy:n toimitusjohtaja Risto Kivi.

Kokonaisvastuurakentaminen eli KVR on urakkamuoto, jossa urakoitsija huolehti hankkeen toteutuksesta suunnittelu ja kokonaiskoordinointi mukaan lukien. Nimensä mukaisesti KVR käsittää myös urakoitsijan vastuun kohteen toimivuudesta.

Suosituin asunto-osakeyhtiöiden käyttämä korjaushankkeiden toteutustapa on edelleen kiinteähintainen urakka, mutta KVR:n kaltaiset vaihtoehdot yleistyvät. Constin tekemän kyselyn perusteella yli puolella vastanneista isännöitsijöistä oli kokemusta KVR-urakkamuodosta. Vuoden aikana vastaajien aloittamista urakoista noin viidennes oli viety läpi KVR:nä. Kyselyyn vastasi 153 isännöitsijää kesäkuussa 2011.

– Esimerkiksi asunto-osakeyhtiöiden kaltaisille kertarakentajille avaimet käteen -malli merkitsee helppouden lisäksi selkeyttä, sillä asiointi tapahtuu yhden sopimusosapuolen kanssa. Malli istuu etenkin hankkeisiin, joiden toteuttamisaikataulu on tiukka ja suunnittelun sekä työn on edettävä samanaikaisesti, Kivi sanoo.

Urakkamuodon hyödyt perustuvat Kiven mukaan suunnittelun ja tuotannon mahdollisimman saumattomaan yhteyteen. Kyselyyn osallistuneet isännöitsijät kokivat KVR:n nostavan laatua ja laskevan kustannuksia.

Tyyppiesimerkki asunto-osakeyhtiön KVR-urakasta on Consti Julkisivujen lohjalaisessa, vuonna 1972 rakennetussa As Oy Jyvälaarissa toteuttama julkisivu-uudistus. Asuntojen sokkelit, julkisivut, parvekkeet, ikkunat ja sisäänkäynnit kunnostettiin. Elokuussa 2011 valmistuneen urakan yhteydessä uudistettiin myös piha-alue. Consti huolehti myös suunnittelu- ja aliurakkasopimuksista.

– Urakoitsijan asiantuntemus, joustavuus ja hankkeen ohjattavuus takaavat edullisen ja tarkoituksenmukaisen lopputuloksen, Kivi korostaa.

toimitusjohtaja Risto Kivi, Consti Julkisivut Oy, puh. 0400 441 141, risto.kivi@consti.fi

myyntipäällikkö Marcus Österberg, Consti Julkisivut Oy, puh. 0400 486 005, marcus.osterberg@consti.fi

Consti Yhtiöt toimii valtakunnallisesti noin 700 hengen organisaatiolla.